Students’ index of adaptation to the educational process depending on the personality type

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37482/2687-1491-Z108

Keywords:

adaptation index, personality type, adaptation to the educational process, medical students, cardiorespiratory synchronism, regulatory and adaptive capabilities

Abstract

The purpose of this study was to establish a correlation between the index of adaptation to the educational process and the personality type of medical students. Materials and methods. The research involved 184 secondand fifth-year medical students. We determined their personality types (according to Eysenck Personality Inventory (EPI), variant A) and index of regulatory and adaptive status (IRAS) using the cardiorespiratory synchronism test (V.M. Pokrovsky) on the VNS-Mikro device (Neurosoft, Russia) at the beginning and at the end of the academic year. The adaptation level was determined by calculating the integrative quantitative indicator, i.e. the adaptation index (ratio of IRAS at the end of the academic year to IRAS at the beginning of the academic year, multiplied by 100). Results. Students with different personality types, genetically predetermined, demonstrated different adaptation index values (p < 0.001): phlegmatic students (n = 26) 81.9 ± 1.0 (high adaptation level); choleric (n = 22) 72.1 ± 1.0 (high adaptation level); sanguine (n = 22) 34.1 ± 1.2 (moderate adaptation level); melancholic (n = 20) 22.6 ± 0.8 (low adaptation level); phlegmatic/sanguine (n = 20) 79.4 ± 0.8 (high adaptation level); sanguine/choleric (n = 26) 43.2 ± 0.9 (moderate adaptation level); phlegmatic/melancholic (n = 30) 36.6 ± 1.1 (moderate adaptation level); melancholic/ choleric (n = 18) 25.2 ± 0.6 (low adaptation level). Correlation analysis with Spearman’s rank correlation coefficient (interpretation using the Chaddock scale) revealed a statistically significant relationship between IRAS values at the beginning and at the end of the school year (r = 0.53). The data obtained showed that all students had a decrease in IRAS at the end of the academic year, personality type affecting the indicator’s annual dynamics. Melancholic and melancholic/choleric medical students had the lowest adaptation level. The identified risk groups require special attention and an individual approach when planning the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Каскаева Д.С., Тутынина О.В., Романова И.В., Азизян Г.Л., Джабуа А.В. Динамика заболеваемости студентов Красноярского государственного медицинского университета от 1 к 6 курсу обучения // Урал. мед. журн. 2019. № 12(180). С. 165–168. DOI: 10.25694/URMJ.2019.12.33

Чермит К.Д., Аутлева А.Н., Вержбицкая Е.Г. Становление социальной компетентности и этнической идентичности студентов вуза в условиях поликультурного образовательного пространства // Вестн. Адыг. гос. ун-та. Сер. 3: Педагогика и психология. 2018. Вып. 1(213). С. 78–83.

Актуальные проблемы довузовской подготовки: материалы II Междунар. науч.-метод. конф. (Минск, 17 мая 2018 г.) / под ред. А.Р. Аветисова. Минск: БГМУ, 2018. 244 с.

Цатурян Л.Д., Андросова Д.А. Корреляционные взаимосвязи психотипологических особенностей и показателей регуляции сердечного ритма у студентов медицинского университета // Агаджаняновские чтения: материалы II Всерос. науч.-практ. конф. (Москва, 26–27 января 2018 г.). М.: РУДН, 2018. С. 277–278.

Шаханова А.В., Гречишкина С.С., Челышкова Т.В., Кузьмин А.А., Кузьмина В.В., Ткач Т.Н. Спектральный анализ сердечного ритма велосипедистов в возрастном аспекте по показателям вариабельности сердечного ритма // Физ. воспитание и спортив. тренировка. 2020. № 4(34). С. 164–173.

Покровский В.М., Кашина Ю.В., Абушкевич В.Г., Таценко Е.Г. Дополнительный показатель для оценки уровня адаптации // Мед. вестн. Сев. Кавказа. 2019. Т. 14, № 1.1. С. 57–60. DOI: 10.14300/mnnc.2019.14049

Павлов И.П. Полное собрание сочинений. Изд. 2-е, доп. Т. 3, кн. 2. М.: Изд-во АН СССР, 1951. 438 с. URL: https://klex.ru/lfl (дата обращения: 17.02.2022).

Стреляу Я. Роль темперамента в психическом развитии. М.: Прогресс, 1982. 231 с.

Полищук Л.В., Усатиков С.В., Шкиря Т.В., Покровский В.М. Статистическое прогнозирование в создании экспресс-методики определения уровня регуляторно-адаптивного статуса организма человека // Кубан. науч. мед. вестн. 2014. № 6(148). С. 65–70.

Кашина Ю.В., Покровский В.М. Регуляторно-адаптивные возможности студентов: моногр. / ФГБОУ ВО «КубГМУ» Минздрава России. Майкоп: Изд-во «Магарин О.Г.», 2022. 110 с.

Ильин Е.П. Дифференциальная психология профессиональной деятельности. СПб.: Питер, 2016. 432 с.

Киёк О.В., Покровский В.М. Адаптивные возможности подростков, обучающихся рабочим профессиям // Медицина труда и промышл. экология. 2018. № 10. С. 59–61. DOI: 10.31089/1026-9428-2018-10-59-64

Киёк О.В., Покровский В.М. Динамика регуляторно-адаптивного статуса учащихся при обучении рабочим профессиям // Гигиена и санитария. 2019. Т. 98, № 3. С. 314–318. DOI: 10.18821/0016-9900-2019-98-3-314-318

Полищук Л.В. Зависимость параметров сердечно-дыхательного синхронизма от длительности латентного периода простой сенсомоторной реакции // Кубан. науч. мед. вестн. 2010. № 8(122). С. 159–162.

Drozdovski А.K. The Connection Between Typological Complexes of Properties of the Nervous System, Temperaments, and Personality Types in the Professions and Sports // Open Access J. Sports Med. 2015. Vol. 6. P. 161–172. DOI: 10.2147/OAJSM.S75612

Jong H.L. Genetic Determinism: How Not to Interpret Behavioral Genetics // Theory Psychol. 2000. Vol. 10, № 5. Р. 615–637. DOI: 10.1177/0959354300105003

Salzberg S.L. Open Questions: How Many Genes Do We Have? // BMC Biol. 2018. Vol. 16. Art. № 94. DOI: 10.1186/s12915-018-0564-x

Davies G., Lam M., Harris S.E., Trampush J.W., Luciano M., Hill W.D., Hagenaars S.P., Ritchie S.J., Marioni R.E., Fawns-Ritchie C., et al. Study of 300,486 Individuals Identifies 148 Independent Genetic Loci Influencing General Cognitive Function // Nat. Commun. 2018. Vol. 9. Art. № 2098. DOI: 10.1038/s41467-018-04362-x

Zwir I., Arnedo J., Del-Val C., Pulkki-Råback L., Konte B., Yang S.S., Romero-Zaliz R., Hintsanen M., Cloninger K.M., Garcia D., et al. Uncovering the Complex Genetics of Human Character // Mol. Psychiatry. 2020. Vol. 25. P. 2295–2312. DOI: 10.1038/s41380-018-0263-6

Покровский В.М., Кашина Ю.В., Киек О.В., Гумерова О.В., Горбунова В.Ю., Абушкевич В.Г., Пенжоян А.Г., Заболотских Н.В. Ассоциация регуляторно-адаптивного статуса человека с полиморфизмом генов серотонинергической медиаторной системы // Бюл. эксперим. биологии и медицины. 2018. Т. 166, № 10. С. 482–484.

Vukasović T., Bratko D. Heritability of Personality: A Meta-Analysis of Behavior Genetic Studies // Psychol. Bull. 2015. Vol. 141, № 4. Р. 769–785. DOI: 10.1037/bul0000017

References

Kaskaeva D.S., Tutynina O.V., Romanova I.V., Azizyan G.L., Dzhabua A.V. Dinamika zabolevaemosti studentov Krasnoyarskogo gosudarstvennogo meditsinskogo universiteta ot 1 k 6 kursu obucheniya [Dynamics of Morbidity of Students of the Krasnoyarsk State Medical University from 1st to 6th Courses]. Ural’skiy meditsinskiy zhurnal, 2019, no. 12, pp. 165–168. DOI: 10.25694/URMJ.2019.12.33

Chermit K.D., Autleva A.N., Verzhbitskaya E.G. Stanovlenie sotsial’noy kompetentnosti i etnicheskoy identichnosti studentov vuza v usloviyakh polikul’turnogo obrazovatel’nogo prostranstva [Formation of Social Competence and Ethnic Identity of Students of Higher Education Institution in Multicultural Educational Space]. Vestnik Adygeyskogo gosudarstvennogo universiteta. Ser. 3: Pedagogika i psikhologiya, 2018, no. 1, pp. 78–83.

Avetisov A.R. (ed.). Aktual’nye problemy dovuzovskoy podgotovki [Current Issues of Pre-University Training]. Minsk, 2018. 244 p.

Tsaturyan L.D., Androsova D.A. Korrelyatsionnye vzaimosvyazi psikhotipologicheskikh osobennostey i pokazateley regulyatsii serdechnogo ritma u studentov meditsinskogo universiteta [Correlations Between Psychotypological Features and Heart Rate Regulation Parameters in Medical University Students]. Agadzhanyanovskie chteniya [Agadzhanyan Readings]. Moscow, 2018, pp. 277–278.

Shakhanova A.V., Grechishkina S.S., Chelyshkova T.V., Kuz’min A.A., Kuz’mina V.V., Tkach T.N. Spektral’nyy analiz serdechnogo ritma velosipedistov v vozrastnom aspekte po pokazatelyam variabel’nosti serdechnogo ritma [Spectral Analysis of Cyclists’ Heart Rate in the Age Aspect by Indicators of Heart Rate Variability]. Fizicheskoe vospitanie i sportivnaya trenirovka, 2020, no. 4, pp. 164–173.

Pokrovsky V.M., Kashina Yu.V., Abushkevich V.G., Tacenko E.G. The Additional Indicator to Assess the Adaptation Level. Meditsinskiy vestnik Severnogo Kavkaza, 2019, vol. 14, no. 1.1, pp. 57–60 (in Russ.). DOI: 10.14300/ mnnc.2019.14049

Pavlov I.P. Polnoe sobranie sochineniy [Complete Works]. Vol. 3, book 2. Moscow, 1951. 438 p. Available at: https://klex.ru/lfl (accessed: 17 February 2022).

Strelau J. Rol’ temperamenta v psikhicheskom razvitii [The Role of Temperament in Mental Development]. Moscow, 1982. 231 p.

Polishchuk L.V., Usatikov S.V., Shkirya T.V., Pokrovskiy V.M. Statisticheskoe prognozirovanie v sozdanii ekspress-metodiki opredeleniya urovnya regulyatorno-adaptivnogo statusa organizma cheloveka [Statistical Forecasting When Creating the Quick Technique of Determining a Level of Regulatory and Adaptive Status of the Human Body]. Kubanskiy nauchnyy meditsinskiy vestnik, 2014, no. 6, pp. 65–70.

Kashina Yu.V., Pokrovskiy V.M. Regulyatorno-adaptivnye vozmozhnosti studentov [Regulatory and Adaptive Capabilities of Students]. Maykop, 2022. 110 p.

Il’in E.P. Differentsial’naya psikhologiya professional’noy deyatel’nosti [Differential Psychology of Professional Activity]. St. Petersburg 2016. 432 p.

Kiyok O.V., Pokrovskiy V.M. Adaptive Capabilities of Adolescents Training Working Professions. Meditsina truda i promyshlennaya ekologiya, 2018, no. 10, pp. 59–61 (in Russ.). DOI: 10.31089/1026-9428-2018-10-59-64

Kiyok O.V., Pokrovskiy V.M. Dinamika regulyatorno-adaptivnogo statusa uchashchikhsya pri obuchenii rabochim professiyam [Dynamics of the Regulatory Adaptive Status of Students Training Working Occupations]. Gigiena i sanitariya, 2019, vol. 98, no. 3, pp. 314–318. DOI: 10.18821/0016-9900-2019-98-3-314-318

Polishchuk L.V. Zavisimost’ parametrov serdechno-dykhatel’nogo sinkhronizma ot dlitel’nosti latentnogo perioda prostoy sensomotornoy reaktsii [Dependence of Parameters of Cardiorespiratory Synchronism on Duration of the Latent Period of Simple Sensory-Motor Reaction]. Kubanskiy nauchnyy meditsinskiy vestnik, 2010, no. 8, pp. 159–162.

Drozdovski А.K. The Connection Between Typological Complexes of Properties of the Nervous System, Temperaments, and Personality Types in the Professions and Sports. Open Access J. Sports Med., 2015, vol. 6, pp. 161–172. DOI: 10.2147/OAJSM.S75612

Jong H.L. Genetic Determinism: How Not to Interpret Behavioral Genetics. Theory Psychol., 2000, vol. 10, no. 5, pp. 615–637. DOI: 10.1177/0959354300105003

Salzberg S.L. Open Questions: How Many Genes Do We Have? BMC Biol., 2018, vol. 16. Art. no. 94. DOI: 10.1186/s12915-018-0564-x

Davies G., Lam M., Harris S.E., Trampush J.W., Luciano M., Hill W.D., Hagenaars S.P., Ritchie S.J., Marioni R.E., Fawns-Ritchie C., et al. Study of 300,486 Individuals Identifies 148 Independent Genetic Loci Influencing General Cognitive Function. Nat. Commun., 2018, vol. 9. Art. no. 2098. DOI: 10.1038/s41467-018-04362-x

Zwir I., Arnedo J., Del-Val C., Pulkki-Råback L., Konte B., Yang S.S., Romero-Zaliz R., Hintsanen M., Cloninger K.M., Garcia D., et al. Uncovering the Complex Genetics of Human Character. Mol. Psychiatry, 2020, vol. 25, pp. 2295–2312. DOI: 10.1038/s41380-018-0263-6

Pokrovskiy V.M., Kashina Yu.V., Kiek O.V., Gumerova O.V., Gorbunova V.Yu., Abushkevich V.G., Penzhoyan A.G., Zabolotskikh N.V. Assotsiatsiya regulyatorno-adaptivnogo statusa cheloveka s polimorfizmom genov serotoninergicheskoy mediatornoy sistemy [Association of Regulatory and Adaptive Status in Humans with Serotonergic Transmitter System Gene Polymorphism]. Byulleten’ eksperimental’noy biologii i meditsiny, 2018, vol. 166, no. 10, pp. 482–484.

Vukasović T., Bratko D. Heritability of Personality: A Meta-Analysis of Behavior Genetic Studies. Psychol. Bull., 2015, vol. 141, no. 4, pp. 769–785. DOI: 10.1037/bul0000017

Published

2022-10-19

How to Cite

Kashina Ю. ., Cherednik И. ., & Polishchuk С. . (2022). Students’ index of adaptation to the educational process depending on the personality type. Journal of Medical and Biological Research, 10(3), 213–220. https://doi.org/10.37482/2687-1491-Z108