Dynamics of Executive Functions Development in 5–6-Year-Old Children Living in the Russian North

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37482/2687-1491-Z194

Keywords:

psychophysiological development of children, executive functions, 5–6-year-olds, children in the Russian North, voluntary attention, school readiness

Abstract

The age of 5–6 years is an important stage in the development of the child’s executive functions. It is traditionally considered a sensitive period, which is complicated by the transition from the pre-school to the primary school educational system. A child’s future academic success depends on the degree of development of executive functions (EF). Identifying specific EF components that are closely related to school readiness can help devise optimal educational approaches to pre-schoolers. Early diagnosis of certain signs of control function immaturity can help correct them in order to develop all the components of voluntary attention. The purpose of this paper is to assess the development of executive functions in children aged 5–6 years. Materials and methods. The longitudinal study was conducted between 2020 and 2022 and involved 15 children (9 boys and 6 girls) aged 5 to 6 years without a history of neurological and mental diseases, attending the same preschool (in the city of Arkhangelsk) that conforms to modern educational standards. The testing was carried out at the beginning and at the end of each academic year. Results. Having compared the parameters under study in children aged 5–6 years, we found uneven development of the EF components. Progressive changes at this age concern the functions of selective regulation, control, and following certain programmes of activities. The integral indicator of the total EF deficit follows a noticeable downward trend. This can also be evidenced by significant direct correlations between the EF components and academic success.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Захарова М.Н., Сугробова Г.А., Мачинская Р.И. Возрастные изменения управляющих функций у детей 5 – 7 лет // Когнитивная наука в Москве: новые исследования: материалы конф. 23 – 24 июня 2021 г. / под ред. Е.В. Печенковой, М.В. Фаликман, А.Я. Койфман. М.: Буки Веди, Ин-т практ. психологии и психоаназиза, 2021. С. 154–159.

Morgan P.L., Farkas G., Hillemeier M.M., Maczuga S. Science Achievement Gaps Begin Very Early, Persist, and Are Largely Explained by Modifiable Factors // Educ. Res. 2016. Vol. 45, № 1. P. 18–35. https://doi.org/10.3102/0013189X16633182

Безруких М.М., Хрянин А.В. Особенности функциональной организации мозга у праворуких и леворуких детей 6-7 лет при выполнении зрительно-пространственных задач разного уровня сложности. Сообщение II. Анализ параметров ЭЭГ при зрительно-пространственной деятельности высокого уровня сложности // Физиология человека. 2004. Т. 30, № 1. С. 50–55.

Безруких М.М., Филиппова Т.А., Верба А.С., Иванов В.В., Сергеева В.Е. Особенности функционального развития детей 6-7 лет и прогнозирование рисков дезадаптации и трудностей обучения // Новые исследования. 2020. № 1(61). С. 19–36.

Казакова (Васильева) Е.В., Копосова Т.С., Соколова Л.В. Основные факторы риска в раннем развитии у дошкольников г. Архангельска // Экология человека. 2007. № 10. С. 24–28.

Копосова Т.С., Звягина Н.В., Морозова Л.В. Психофизиологические особенности развития детей младшего школьного возраста / под общ. ред. Т.С. Копосовой. Архангельск: ПГУ, 1997. 159 с.

Сороко С.И. Особенности возрастного развития мозга у детей в условиях Европейского Севера // XX съезд Физиологического общества им. И.П. Павлова, 4-8 июня 2007 г.: тез. докл. М.: Рус. врач, 2007. С. 91.

Макарова В.И., Меньшикова Л.И. Основные проблемы здоровья детей на Севере России // Экология человека. 2003. № 1. С. 39–41.

Covey T.J., Shucard J.L., Shucard D.W. Working Memory Training and Perceptual Discrimination Training Impact Overlapping and Distinct Neurocognitive Processes: Evidence from Event-Related Potentials and Transfer of Training Gains // Cognition. 2019. Vol. 182. P. 50–72. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2018.08.012

Covey T.J., Shucard J.L., Benedict R.H., Weinstock-Guttman B., Shucard D.W. Improved Cognitive Performance and Event-Related Potential Changes Following Working Memory Training in Patients with Multiple Sclerosis // Mult. Scler. J. Exp. Transl. Clin. 2018. Vol. 4, № 1. Art. № 2055217317747626. https://doi.org/10.1177/2055217317747626

Archambeau K., Gevers W. (How) Are Executive Functions Actually Related to Arithmetic Abilities? // Heterogeneity of Function in Numerical Cognition / ed. by A. Henik, W. Fias. London: Elsevier, 2018. P. 337–357.

Diamond A. Executive Functions // Annu. Rev. Psychol. 2013. Vol. 64. P. 135–168. https://doi.org/10.1146%2Fannurev-psych-113011-143750

Morgan P.L., Li H., Farkas G., Cook M., Pun W.H., Hillemeier M.M. Executive Functioning Deficits Increase Kindergarten Children’s Risk for Reading and Mathematics Difficulties in First Grade // Contemp. Educ. Psychol. 2017. Vol. 50. Р. 23–32. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2016.01.004

De Simoni C., von Bastian C.C. Working Memory Updating and Binding Training: Bayesian Evidence Supporting the Absence of Transfer // J. Exp. Psychol. Gen. 2018. Vol. 147, № 6. P. 829–858. https://doi.org/10.1037/xge0000453

Gómez C.M., Barriga-Paulino C.I., Rodríguez-Martínez E.I., Rojas-Benjumea M.Á., Arjona A., Gómez-González J. The Neurophysiology of Working Memory Development: From Childhood to Adolescence and Young Adulthood // Rev. Neurosci. 2018. Vol. 29, № 3. P. 261–282. https://doi.org/10.1515/revneuro-2017-0073

Pergher V., Wittevrongel B., Tournoy J., Schoenmakers B., Van Hulle M.M. N-Back Training and Transfer Effects Revealed by Behavioral Responses and EEG // Brain Behav. 2018. Vol. 8, № 11. Art. № e01136. https://doi.org/10.1002/brb3.1136

Ахутина Т.В., Кремлев А.Е., Корнеев А.А., Матвеева Е.Ю., Гусев А.Н. Разработка компьютерных методик нейропсихологического обследования // Когнитивная наука в Москве: новые исследования: материалы конф. 15 июня 2017 г. / под ред. Е.В. Печенковой, М.В. Фаликман. М.: Буки Веди; Ин-т практ. психологии и психоанализа, 2017. С. 486–490.

Sasser T.R., Bierman K.L., Heinrichs B., Nix R.L. Preschool Intervention Can Promote Sustained Growth in the Executive-Function Skills of Children Exhibiting Early Deficits // Psychol. Sci. 2017. Vol. 28, № 12. P. 1719–1730. https://doi.org/10.1177/0956797617711640

Васильева М.Ю., Коршина Ю.Д., Курохтина Е.В., Вершинина Е.А., Корнилов С.А., Мухамедрахимов Р.Ж., Григоренко Е.Л. Исполнительные функции у детей раннего возраста, воспитывающихся в домах ребенка и семьях // Психол. журн. 2017. Т. 38, № 4. С. 62–75. https://doi.org/10.7868/S0205959217040067

Медюшко В.А. Сравнительный нейропсихологический анализ высших психических функций младших школьников, воспитывающихся в условиях семьи и детского дома // Вестн. Кемер. гос. ун-та. 2013. № 4-2(56). С. 92–97.

Melby-Lervåg M., Redick T.S., Hulme C. Working Memory Training Does Not Improve Performance on Measures of Intelligence or Other Measures of “Far Transfer”: Evidence from a Meta-Analytic Review // Perspect. Psychol. Sci. 2016. Vol. 11, № 4. P. 512–534. https://doi.org/10.1177/1745691616635612

Vilà-Balló A., Salmi J., Soveri A., Rodríguez-Fornells A., Lehtonen M., Laine M. Neural Signatures for Active Maintenance and Interference During Working Memory Updating // Biol. Psychol. 2018. Vol. 132. P. 233–243. https://doi.org/10.1016/j.biopsycho.2018.01.007

Лурия А.Р. Высшие корковые функции человека и их нарушения при локальных поражениях мозга. 2-е изд., доп. М.: Изд-во МГУ, 1969. 504 с.

Семенова О.А., Мачинская Р.И., Ломакин Д.И. Влияние функционального состояния регуляторных систем мозга на эффективность программирования, избирательной регуляции и контроля когнитивной деятельности у детей. Сообщение I. Нейропсихологический и электроэнцефалографический анализ возрастных преобразований регуляторных функций мозга в период от 9 до 12 лет // Физиология человека. 2015. Т. 41, № 4. С. 5–17. https://doi.org/10.7868/S0131164615040128

Захарова М.Н., Мачинская Р.И., Агрис А.Р. Управляющие функции мозга и готовность к систематическому обучению у старших дошкольников // Культур.-ист. психология. 2022. Т. 18, № 3. С. 81–91. https://doi.org/10.17759/chp.2022180311

Published

2024-05-17

How to Cite

Farkova А. А. ., Morozova Л. В. ., & Sokolova Л. В. . (2024). Dynamics of Executive Functions Development in 5–6-Year-Old Children Living in the Russian North. Journal of Medical and Biological Research, 12(2), 151–160. https://doi.org/10.37482/2687-1491-Z194