Use of Modern Rapid Assessment Methods in Schools to Improve the Physical Health of Children Aged 10–12 Years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37482/2687-1491-Z240

Keywords:

monitoring of children’s health, physical health of schoolchildren, early adolescence, rapid health assessment method, heart rate variability analysis, physical education in schools, health improvement programmes

Abstract

The health of school-age children in Russia has been declining for the past three decades, producing a negative impact on public health indicators as well as limiting the state’s development potential and slowing down its economic growth. The purpose of this article was to observe the dynamics of the functional state of secondary school children when using modern rapid assessment methods in the educational process. Materials and methods. The research involved 40 boys aged 10–12 years with approximately the same level of health studying in the fifth and sixth forms at Sergei Tkachev School No. 32 (Tolyatti, Russia). The sample was divided into the main group (n = 20) and the comparison group (n = 20). The curriculum of both groups included physical education (PE) classes (four academic hours per week). In the main group, for two academic hours per week the standard programme was replaced with a health improvement programme. Rapid Health Assessment Method and the screening computer program Rapid Health Assessment Method for Schoolchildren were applied; Varikard 2.51 equipment was used to analyse heart rate variability. Results. The data obtained indicate that the application of modern rapid assessment methods in the educational process helps to improve the physical health and functional state as well as optimize health indices and adaptation processes of schoolchildren. Their level of physical health increases, while indicators of health problems decrease. In view of the ongoing informatization of the educational process and increasing academic load, developing PE programmes for schoolchildren with different levels of health becomes critical for controlling their health and adaptation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Граевская Н.Д. Влияние занятий спортом на сердечно-сосудистую систему. М.: Медицина, 1975. 279 с.

Власова Т.И., Спирина М.А., Безбородова А.П., Ледяйкина Л.В., Рыжов А.В. Гендерные особенности вегетативной регуляции сердечной деятельности у детей-спортсменов // Изв. высш. учеб. заведений. Поволж. регион. Мед. науки. 2023. No 2 (66). С. 134–143. https://doi.org/10.21685/2072-3032-2023-2-14

Горелик В.В. Состояние регуляторных систем школьников в условиях применения разных режимов двигательной активности на занятиях физической культурой // Вектор науки Тольят. гос. ун-та. 2013. No 1 (23). С. 31–35.

Жигало В.Я., Литвин Ф.Б., Булавкина Т.А., Дубогрызова И.А., Станишевская Т.И. Объективизация функционального состояния детского организма в условиях системной физической нагрузки // Человек. Спорт. Медицина. 2019. Т. 19, No S1. С. 77–82. https://doi.org/10.14529/hsm19s110

Исхакова А.Т., Ситдиков Ф.Г., Кузнецова Р.Ф. Особенности функционального состояния организма юношей с различным уровнем двигательной активности // Фундам. исследования. 2013. No 10-3. С. 568–571.

Калинин А.В., Курамшин Ю.Ф., Хвацкая Е.Е., Дрейрина О.А., Терехин В.С. Опыт применения вариабельности сердечного ритма в инновационной программе спортивного прогнозирования «Стань чемпионом» // Уч. зап. ун-та им. П.Ф. Лесгафта. 2019. No 12 (178). С. 133–138.

Поляков С.Д., Хрущев С.В., Соболев А.М. Компьютерные технологии мониторинга физического здоровья школьников. М., 2002. 11 с.

Рубченя И.Н., Сукач Е.С., Меркис А.П. Анализ показателей вариабельности сердечного ритма у юных спортсменов олимпийского резерва // Проблемы здоровья и экологии. 2019. No 4 (62). С. 70–75.

Григорьева О.В., Ситдиков Ф.Г, Самигулин Г.Х. Возрастные особенности недельной динамики функционального состояния организма младших школьников // Физиология человека. 2000. Т. 26, No 6. С. 167– 169. https://doi.org/10.1023/A:1026610220635

Смирнова О.В., Овчаренко Е.С. Функциональное состояние организма младших школьников при разном уровне интеллектуального развития по данным вариабельности сердечного ритма // Рос. кардиол. журн. 2021. Т. 26, No S6. С. 11.

Лёвушкин С.П., Сонькин В.Д. Проблема оптимизации физического состояния школьников средствами физического воспитания // Физиология человека. 2009. Т. 35, No 1. C. 67–74.

Сапожникова Е.Н., Шлык Н.И., Шумихина И.И., Кириллова Т.Г. Типологические особенности вариабельности сердечного ритма у школьников 7–11 лет в покое и при занятиях спортом // Вестн. Удмурт. унта. Сер.: Биология. Науки о Земле. 2012. Вып. 2. С. 79–88.

Published

2025-05-27

How to Cite

Gorelik В. В., Filippova С. Н., & Kastyro И. В. (2025). Use of Modern Rapid Assessment Methods in Schools to Improve the Physical Health of Children Aged 10–12 Years. Journal of Medical and Biological Research, 13(2), 185–194. https://doi.org/10.37482/2687-1491-Z240