Physical Status of Primary School Children with Intellectual Disability Living in the City of Krasnoyarsk
DOI:
https://doi.org/10.37482/2687-1491-Z076Keywords:
level of physical development, harmonious development, intellectual disability, primary school-age childrenAbstract
Parameters of physical development are known to be informative indicators of health status and adaptation processes, as well as markers of social, hygienic and environmental well-being both in healthy children and those with various pathological conditions. The purpose of this article was to study the characteristics of the physical status of children with intellectual disabilities. Materials and methods. We examined 168 children of primary school age (7–11 years) studying in secondary schools of Krasnoyarsk. The subjects were divided into two groups: the first group included 54 children with intellectual disability (F70, F71 according to ICD-10), the second group included 114 children without intellectual disability. Anthropometric characteristics and level of physical development were studied taking into account regional centile tables. The harmony of physical development was assessed using the Quetelet index. Results. The physical development of children with intellectual disability is characterized by a lag in anthropometric characteristics compared with intellectually healthy children: body length was 133.0 and 137.3 cm (p = 0.048), head circumference 51.0 and 52.5 cm (p = 0.002) respectively. The first group also had a statistically significantly lower percentage of children with harmonious physical development (37 %, p = 0.045) against the background of pronounced disharmony (underweight in 31.5 %, excess body weight in 31.5 % of children) compared to their healthy peers (harmonious
development in 55 %, underweight in 16 %, overweight in 29 % of children). Further research into the constitution of children with intellectual disability can form the basis for the development of corrective measures, taking into account the specific typological characteristics of children in this group.
For citation: Smirnova O.V., Ovcharenko E.S., Kasparov E.V., Fefelova V.V. Physical Status of Primary School Children with Intellectual Disability Living in the City of Krasnoyarsk. Journal of Medical and Biological Research, 2021, vol. 9, no. 4, pp. 385–393. DOI: 10.37482/2687-1491-Z076
Downloads
References
Томилова Е.А., Гордийчук С.Н. Комплексная оценка физического развития новорожденных с различным уровнем спонтанной двигательной активности // Журн. мед.-биол. исследований. 2019. Т. 7, № 3. С. 290–300. DOI: 10.17238/issn2542-1298.2019.7.3.290
Алтынбаев Б.Т. Особенности моторной сферы у детей с умственной отсталостью // Colloquium-journal. 2019. № 2-3(26). С. 7–8.
Segal M., Eliasziw M., Phillips S., Bandini L., Curtin C., Kral T.V., Sherwood N.E., Sikich L., Stanish H., Must A. Intellectual Disability Is Associated with Increased Risk for Obesity in a Nationally Representative Sample of U.S. Children // Disabil. Health J. 2015. Vol. 9, № 3. DOI: 10.1016/j.dhjo.2015.12.003
Pan C.-C., Davis R., Nichols D., Hwang S.H., Hsieh K. Prevalence of Overweight and Obesity Among Students with Intellectual Disabilities in Taiwan: A Secondary Analysis // Res. Dev. Disabil. 2016. № 53-54. Р. 305–313. DOI: 10.1016/j.ridd.2016.02.018
Wang J., Gao Y., Kwok H.H.M., Huang W.Y.J., Li S., Li L. Children with Intellectual Disability Are Vulnerable to Overweight and Obesity: A Cross-Sectional Study Among Chinese Children // Child. Obes. 2018. Vol. 14, № 5. P. 316–326. DOI: 10.1089/chi.2018.0015
Жуков О.Ф., Акчурин Ф.А. Особенности морфофункционального развития детей 12–13 лет с легкой степенью умственной отсталости // Уч. зап. ун-та им. П.Ф. Лесгафта. 2009. № 10(56). С. 40–44.
Тебенова К.С., Рахметова А.М., Туганбекова К.М., Кулов А.Б. Оценка физического статуса детей с интеллектуальной недостаточностью // Междунар. журн. приклад. и фундам. исследований. 2015. № 3-2. С. 258–261.
Baidwan S., Paul M.M., Chhatwal J., Deswal R.S. Physical Growth During Adolescence in Mentally Retarded Children // Natl. J. Clin. Anat. 2012. Vol. 1, № 2. Р. 61–66.
Дынник В.А., Начетова Т.А., Удовикова Н.А. Антропометрическая характеристика школьниц 7–18 лет городской и сельской местности // Соврем. педиатрия. 2016. № 6(78). С. 51–55. DOI: 10.15574/SP.2016.78.51
Грицинская В.Л., Никитина И.Л. Соматометрические показатели физического развития школьников г. Санкт-Петербурга // Рос. вестн. перинатологии и педиатрии. 2018. Т. 63, № 1. С. 66–70. DOI: 10.21508/1027-4065-2018-63-1-66-70
Овчаренко Е.С., Фефелова В.В. Физическое развитие детей с нарушением двигательной активности // Бюл. Сев. гос. мед. ун-та. 2014. № 1(32). С. 63–64.
Свобода П.Н., Примак А.А., Шестакова В.Н., Сосин Д.В. Особенности физического развития детей дошкольного возраста с дефектами речевого развития // Смолен. мед. альм. 2019. № 4. С. 54–57.
Грицинская В.Л. Методики оценки и нормативы роста и развития детей и подростков г. Красноярска (в возрасте от 0 до 18 лет): метод. пособие. Красноярск, 2009. 32 с.
Юрьев В.В., Симаходский А.С., Воронович Н.Н., Хомич М.М. Рост и развитие ребенка. 3-е изд. СПб.: Питер, 2008. 260 с.
Баранов А.А., Кучма В.Р., Скоблина Н.А. Физическое развитие детей и подростков на рубеже тысячелетий. М.: Науч. центр здоровья детей РАМН, 2008. 216 c.
Блинова Н.Г., Кошко Н.Н., Акбиров Р.М. Морфофункциональные и психофизиологические особенности детей с нарушениями умственного развития // Вестн. Кемеров. гос. ун-та. 2017. № 3. С. 110–116. DOI: 10.21603/2078-8975-2017-3-110-116
Ревенко Е.М., Зелова Т.Ф. Соотношение динамики физического развития и интеллекта в процессе взросления // Физ. культура: воспитание, образование, тренировка. 2016. № 1. С. 15–19.
Крылов В.М., Григорьева К. Физическая культура и умственное развитие человека // Энигма. 2018. № 1-1. С. 16–19.
Zeng N., Ayyub M., Sun H., Wen X., Xiang P., Gao Z. Effects of Physical Activity on Motor Skills and Cognitive Development in Early Childhood: A Systematic Review // Biomed. Res. Int. 2017. Vol. 2017. Art. № 2760716. DOI: 10.1155/2017/2760716
Donnelly J.E., Hillman C.H., Castelli D., Etnier J.L., Lee S., Tomporowski P., Lambourne K., Szabo-Reed A.N. Physical Activity, Fitness, Cognitive Function and Academic Achievement in Children: A Systematic Review // Med. Sci. Sports Exerc. 2016. Vol. 48, № 6. P. 1197–1222. DOI: 10.1249/MSS.0000000000000901
Wouters M., Evenhuis H.M., Hilgenkamp T.I.М. Physical Fitness of Children and Adolescents with Moderate to Severe Intellectual Disabilities // Disabil. Rehabil. 2020. Vol. 42, № 18. P. 2542–2552. DOI: 10.1080/09638288.2019.1573932
Kong Z., Sze T.-M., Yu J.J., Loprinzi P.D., Xiao T., Yeung A.S., Li C., Zhang H., Zou L. Tai Chi as an Alternative Exercise to Improve Physical Fitness for Children and Adolescents with Intellectual Disability // Int. J. Environ. Res. Public Health. 2019. Vol. 16, № 7. Art. № 1152. DOI: 10.3390/ijerph16071152
Грицинская В.Л., Галактионова М.Ю., Беляев С.В., Казакова О.В. Индивидуально-типологический подход к оценке состояния здоровья дошкольников // Санитар. врач. 2011. № 4. С. 13–14.
Кузнецова А.П., Тятенкова Н.Н. Сравнительная характеристика резервных возможностей кардиореспираторной системы у подростков в зависимости от гармоничности физического развития // Яросл. пед. вестн. 2013. Т. 3, № 2. С. 109–113.
Фефелова В.В., Овчаренко Е.С., Каспаров Э.В., Колоскова Т.П., Смирнова О.В. Гиперреакция симпатической регуляции у младших школьников с умственной отсталостью и избыточной массой тела // Педиатрия. Журн. им. Г.Н. Сперанского. 2018. T. 97, № 3. C. 187–191. DOI: 10.24110/0031-403X-2018-97-3-187-191