Adaptation of First-Year Students with Different Types of Interhemispheric Organization of the Brain to Distance Learning at the University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37482/2687-1491-Z096

Keywords:

adaptive potential, first-year students, functional asymmetry of the brain, psycho-emotional state, distance learning, strain on adaptive mechanisms

Abstract

The spread of the COVID-19 infection has posed new challenges to first-year students in terms of their adaptation to the learning conditions at universities, including those associated with distance education. The aim of this article was to analyse the adaptation of first-year students to distance learning at the university, depending on their individual typological organization of hemispheric asymmetry. Materials and methods. The research was performed in 2019–2020 and involved first-year students of Samara State Medical University. Their individual typological indicator of the psycho-emotional state was compared with various indicators of the psycho-emotional state in the activity-stereotypical and activitysituational conditions. The AC-5 Aktivatsiometr hardware and software complex was used. Results. Completely new data on the psycho-emotional sphere of students were revealed. In 2019, when firstyear students attended classes on campus during their adaptation period, the differences (upward or downward) of activity-stereotypical and activity-situational indicators from the individual typological indicator, albeit they pointed to non-optimal situational working state of the nervous system, were not critical. In 2020, all educational institutions, including medical universities, turned to distance learning. As a result, a significant number of subjects showed excessive deviations in the abovementioned indicators and strain on the adaptive potential, which indicates predominance of mental overexcitation in the course of repeated switching between distance and on-campus education during the semester. Adaptation against the background of such a psycho-emotional state significantly increases the likelihood of inadequate reactions in first-year students and causes nervousness in their relationships with peers and teachers, which, in turn, can pose serious obstacles to fulfilling their life potential during senior years. The physiological mechanisms outlined in the article will form the scientific basis for developing measures to reduce maladaptation among first-year students and choosing the optimal learning style, as well as for effective emotional regulation and self-regulation of medical students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Алешина Ю.А. Гигиеническое и психофизиологическое обоснование процесса адаптации студентовпервокурсников к вузовской системе обучения // Аспирант. вестн. Поволжья. 2016. № 1-2. С. 254–257.

Мякишева Ю.В., Алешина Ю.А., Федосейкина И.В., Сказкина О.Я., Дудина А.И., Богданова Р.А. Способы изучения и оптимизации адаптации студентов-первокурсников к вузовской системе образования // Междунар. журн. приклад. и фундам. исследований. 2017. № 6-2. С. 269–273. URL: https://applied-research.ru/ru/article/view?id=11666 (дата обращения: 25.05.2021).

Ходжаян А.Б., Гевандова М.Г., Маяцкая Н.К., Савченко В.В. Проблемы адаптации первокурсников к обучению в медицинском университете // Соврем. наукоем. технологии. 2016. № 2-2. С. 389–392.

Игнатова Ю.П., Макарова И.И., Зенина О.Ю., Аксенова А.В. Современные аспекты изучения функциональной межполушарной асимметрии мозга (обзор литературы) // Экология человека. 2016. № 9. С. 30–39. DOI: 10.33396/1728-0869-2016-9-30-39

Ronco F., Roesti M., Salzburger W. A Functional Trade-Off Between Trophic Adaptation and Parental Care Predicts Sexual Dimorphism in Cichlid Fish // Proc. R. Soc. B. 2019. Vol. 286, № 1909. DOI: 10.1098/rspb.2019.1050

Огнев В.А., Кириченко М.П., Зинчук А.Н., Огнева Л.Г. Медико-социальные аспекты учебной адаптации у студентов медицинских вузов // Актуальні проблеми сучасної медицини: вісник української медичної стоматологічної академії. 2015. Т. 15, № 3-1(51). С. 269–273.

Иванов А.О., Беляев В.Ф., Ерошенко А.Ю., Танова А.А., Шатов Д.В., Скляров В.Н., Грошилин С.М. Характеристика физиологической адаптации человека при различных режимах пребывания в нормобарических гипоксических средах, снижающих пожароопасность объектов ВМФ // Мор. медицина. 2020. Т. 6, № 2. С. 49–58. DOI: 10.22328/2413-5747-2020-6-2-49-58

Wallace I.J., Hainline C., Lieberman D.E. Sports and the Human Brain: An Evolutionary Perspective // Handb. Clin. Neurol. 2018. Vol. 158. P. 3–10. DOI: 10.1016/B978-0-444-63954-7.00001-X

Системная психологическая диагностика с помощью прибора «Активациометр» / под ред. Ю.А. Цагарелли, Р.Ф. Сулейманова. Казань: Изд-во «Познание» Ин-та экономики, управления и права, 2009. 296 с.

Гончарова В.Е., Сементеева М.В. Оценка состояния физиологической адаптации у работающих студентов старших курсов НГМУ // Современные аспекты формирования здорового образа жизни: материалы VI регион. науч.-практ. конф. (24 марта 2017 г.). Новосибирск: Новосиб. гос. мед. ун-т, 2017. С. 49–52.

Сарыг С.К. Особенности физиологической адаптации организма у современной молодежи в условиях высшей школы // Вестн. Тувин. гос. ун-та. Вып. 2. Естеств. и с.-х. науки. 2019. № 4 (53). С. 44–51.

Заздравная М.А., Дерюгина А.В. Психолого-физиологические аспекты адаптации студентов колледжа в период первого года учебной деятельности // Наука сегодня: факты, тенденции, прогнозы: материалы междунар. науч.-практ. конф., г. Вологда, 28 июня 2017 г.: в 2 ч. Ч. 1. Вологда: Маркер, 2017. С. 8–9.

Stillman J.H., Paganini A.W. Biochemical Adaptation to Ocean Acidification // J. Exp. Biol. 2015. Vol. 218, № 12. Р. 1946–1955. DOI: 10.1242/jeb.115584

Andrade-Restrepo M., Champagnat N., Ferrière R. Local Adaptation, Dispersal Evolution, and the Spatial Eco-Evolutionary Dynamics of Invasion // Ecol. Lett. 2019. Vol. 22, № 5. Р. 767–777. DOI: 10.1111/ele.13234

Evans L.S., Hicks C.C., Adger W.N., Barnett J., Perry A.L., Fidelman P., Tobin R. Structural and Psycho- Social Limits to Climate Change Adaptation in the Great Barrier Reef Region // PLoS One. 2016. Vol. 11, № 3. Art. № e0150575. DOI: 10.1371/journal.pone.0150575

Gilbert K.J., Sharp N.P., Angert A.L., Conte G.L., Draghi J.A., Guillaume F., Hargreaves A.L., Matthey-Doret R., Whitlock M.C. Local Adaptation Interacts with Expansion Load During Range Expansion: Maladaptation Reduces Expansion Load // Am. Nat. 2017. Vol. 189, № 4. Р. 368–380. DOI: 10.1086/690673

Petrof B.J., Sassoon C.S. Diaphragm Remodeling During Application of Positive End-Expiratory Pressure. A Case of Normal Physiologic Adaptation Gone Awry? // Am. J. Respir. Crit. Care Med. 2018. Vol. 198, № 4. Р. 416–418. DOI: 10.1164/rccm.201803-0518ED

Altayar O., Lisker-Melman M. Physiologic Adaptation or Cirrhotic Cardiomyopathy: It Is Time for New Definitions! // J. Card. Fail. 2019. Vol. 25, № 3. Р. 173–175. DOI: 10.1016/j.cardfail.2019.01.013

Vanrenterghem J., Nedergaard N.J., Robinson M.A. Training Load Monitoring in Team Sports: A Novel Framework Separating Physiological and Biomechanical Load-Adaptation Pathways // Sports Med. 2017. Vol. 47, № 11. Р. 2135–2142. DOI: 10.1007/s40279-017-0714-2

Щукин Ю.В., Мензул Е.В., Мякишева Ю.В. Инновационные подходы формирования образовательных траекторий в медицинском вузе // Мед. образование и вуз. наука. 2017. № 1(9). С. 21–25.

Published

2022-05-24

How to Cite

Aleshina Ю., Myakisheva Ю., Fedoseykina И., & Pavlov А. (2022). Adaptation of First-Year Students with Different Types of Interhemispheric Organization of the Brain to Distance Learning at the University. Journal of Medical and Biological Research, 10(2), 100–109. https://doi.org/10.37482/2687-1491-Z096