Effects of Physiological and Psychological Parameters of Female Students in Secondary Vocational Education on Their Academic Performance
DOI:
https://doi.org/10.37482/2687-1491-Z206Keywords:
psychophysiological parameters, students in secondary vocational education, adaptation to learning conditions, academic performance, correlation analysisAbstract
Adaptation of students to learning conditions remains an urgent issue for physiology, since it affects the formation of professional skills and a positive attitude towards the chosen speciality. Psychophysiological development during the transition from adolescence to young adulthood under the influence of the learning process has been investigated insufficiently. The purpose of this article was to study the physiological and psychological parameters of female students in secondary vocational education by analysing the characteristics of the respiratory and cardiovascular systems and mental functions, as well as identifying their possible correlation with academic performance. Materials and methods. The research involved 76 female students (first- and third-year) following secondary vocational education programmes at the Borisoglebsk Branch of Voronezh State University. These years were chosen since they are the most indicative in terms of the adaptation process in students. The mean age of first-year students (n = 40) was 15.95 ± 0.04 years, third-year students (n = 36), 18.33 ± 0.11 years. Anthropometric, physiometric, psychological, statistical, and analytical methods were applied. Results. Most of the physiological and psychological parameters of the subjects stayed withing the norm. Thus, all the female students have satisfactory adaptation. Statistically significant differences in a number of parameters between first- and third-year students were identified. In all of the subjects, the sympathetic division of the autonomic nervous system (sympathicotonia) was found to be predominant. Auditory span, working efficiency, selective attention, and attention span in third-year female students were shown to be higher than in their first-year counterparts. In first-year female students, academic performance is only associated with attention parameters, while in third-year female students, it is associated with cardiovascular as well as memory and attention parameters.
Downloads
References
Дерюгина А.В., Заздравная М.А. Динамика вегетативных показателей студентов колледжа в период адаптации к учебной деятельности // Современные технологии: Актуальные вопросы, достижения и инновации: сб. ст. победителей VIII Междунар. науч.-практ. конф. Пенза: Наука и Просвещение, 2017. С. 28–30.
Артеменков А.А. Физиологическая характеристика адаптации студентов к учебно-трудовой деятельности // Вестн. Твер. гос. ун-та. Сер.: Биология и экология. 2015. № 3. С. 15–26.
Быструшкин С.К., Селиверстова И.Г., Тютерева И.А., Тютерев В.Н., Грибцова Л.С., Гениатулина Е.В. Психофизиологическая адаптация обучающихся первого курса колледжа к учебной деятельности // Междунар. журн. приклад. и фундам. исследований. 2020. № 2. С. 15–18.
Воскрекасенко О.А., Дунаева О.В. Адаптация старшеклассников: особенности, факторы, направления педагогического сопровождения // Соврем. наукоемкие технологии. 2022. № 11. С. 107–111. https://doi.org/10.17513/snt.39404
Новичихина Е.В., Ульянова Н.А., Колокольцев М.М., Романова Е.В., Суслова Е.А. К вопросу адаптации студентов-первокурсников к образовательному процессу в вузе // Соврем. проблемы науки и образования. 2020. № 3. Ст. № 84. https://doi.org/10.17513/spno.29907
Кочиева Э.Р. Адаптационные реакции организма студентов к учебной деятельности в современном вузе // Соврем. проблемы науки и образования. 2015. № 5. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=23015 (дата обращения: 22.09.2023).
Дмитриев Д.А., Карпенко Ю.Д., Димитриев А.Д. Особенности изменения функционального состояния организмов студентов за время обучения в вузе // Медицина и образование в Сибири. 2012. № 6. URL: https://elibrary.ru/download/elibrary_18985657_85400216.pdf (дата обращения: 18.10.2023).
Фазлеева Е.В., Шалавина А.С., Васенков Н.В., Мартьянов О.П., Фазлеев А.Н. Состояние здоровья студенческой молодежи: тенденции, проблемы, решения // Мир науки. Педагогика и психология. 2022. Т. 10, № 5. URL: https://mir-nauki.com/PDF/01PDMN522.pdf (дата обращения: 08.09.2023).
Маркова Н.В., Рютин С.Г. Здоровье студенческой молодежи: современные тенденции // Соврем. наукоемкие технологии. 2020. № 3. С. 168–172. https://doi.org/10.17513/snt.37961
Чуринов А.А., Тимурзиев А.М. Функциональное состояние физиологических систем студентов // E-Scio. 2022. № 6(69). С. 128–136.
Барбараш Н.А., Кувшинов Д.Ю., Тульчинский М.Я., Чичиленко М.В., Барбараш О.Л. Конституционные аспекты психоэмоциональных стрессов юношеского возраста // Физиология человека. 2000. Т. 26, № 4. С. 140–142.
Карасева С.Е., Кофейникова Ю.Л. Особенности личностного и когнитивного развития цифрового поколения // Общество. 2016. № 1(5). С. 56–57.
Posner M.I., Rothbart M.K., Voelker P. Developing Brain Networks of Attention // Curr. Opin. Pediatr. 2016. Vol. 28, № 6. Р. 720–724. https://doi.org/10.1097/mop.0000000000000413
Сынкова Н.А., Блинова Н.Г., Кайгородова Н.З. Роль психофизиологических показателей в формировании приспособительных реакций к разным видам учебной деятельности у студентов педагогического колледжа // Изв. Алтайск. гос. ун-та. 2012. № 3-1(75). С. 85–88.
Нагорнова А.А., Данченко С.А. Взаимосвязь свойств внимания и успеваемости у курсантов-судоводителей морского колледжа // Студенческий научный форум 2023: материалы XV Междунар. студенч. науч. конф. / под ред. Н.Е. Старчиковой. М., 2023. С. 68–72.