A Comprehensive Approach to Correcting Visual Perception in Children with Intellectual and Sensorimotor Deficiency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37482/2687-1491-Z093

Keywords:

transcranial direct current stimulation, visual impairment, intellectual impairment, sensorimotor deficiency, correction of visual perception, comprehensive approach, educational therapy

Abstract

This paper presents an effective regimen for correcting and developing visual perception in children with impaired intelligence and sensorimotor functions. The regimen includes an algorithm for transcranial direct current stimulation procedures and teaching intervention aimed to develop visual perception and visual memory, as well as visual analysis and synthesis. In addition, a clinical case from practice is presented, illustrating the possibilities of this approach within the framework of the teacher– neurologist cooperation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ахадова З.Э., Бутко Г.А. Коррекционно-педагогическая работа по формированию зрительного восприятия у детей раннего возраста с ограниченными возможностями здоровья // Мировые тенденции специального и инклюзивного образования: сб. науч. ст. по материалам Междунар. науч.-практ. конф. 22 января 2020 г. Т. 1. М.: ПАРАДИГМА, 2020. С. 26–33.

Memisevic H., Djordjevic M. Visual-Motor Integration in Children with Mild Intellectual Disability: A Meta-Analysis // Percept. Mot. Skills. 2018. Vol. 125, № 4. P. 696–717. DOI: 10.1177/0031512518774137

Critten V., Campbell E., Farran E., Messer D. Visual Perception, Visual-Spatial Cognition and Mathematics: Associations and Predictions in Children with Cerebral Palsy // Res. Dev. Disabil. 2018. Vol. 80. P. 180–191. DOI: 10.1016/j.ridd.2018.06.007

Кожухов А.А., Должич А.В. Роль транскраниальной микрополяризации в лечении детей с амблиопией // Мед. вестн. Юга России. 2017. Т. 8, № 2. С. 12–18. DOI: 10.21886/2219-8075-2017-8-2-12-18

Костина Е.Ю. Эффективность транскраниальной микрополяризации при лечении неврологической патологии у детей // Рос. вестн. перинатологии и педиатрии. 2020. Т. 65, № 4. С. 288–289.

Князева О.В., Белоусова М.В., Прусаков В.Ф., Зайкова Ф.М. Применение транскраниальной микрополяризации в комплексной реабилитации детей с расстройством экспрессивной речи // Вестн. соврем. клин. медицины. 2019. Т. 12, вып. 1. С. 64–69. DOI: 10.20969/VSKM.2019.12(1).64-69

Yavari F., Jamil A., Mosayebi Samani M., Vidor L.P., Nitsche M.A. Basic and Functional Effects of Transcranial Electrical Stimulation (tES) – an Introduction // Neurosci. Biobehav. Rev. 2018. Vol. 85. P. 81–92. DOI: 10.1016/j.neubiorev.2017.06.015

Яценко Е.В. Микрополяризация – эффективный неинвазивный метод нейростимуляции при органических поражениях головного мозга у детей // Art of Medicine. 2019. № 2(10). С. 123–127.

Hamm L., Chen Z., Li J., Black J., Dai S., Yuan J., Yu M., Thompson B. Interocular Suppression in Children with Deprivation Amblyopia // Vision Res. 2017. Vol. 133. P. 112–120. DOI: 10.1016/j.visres.2017.01.004

Должич А.В. Отдаленные результаты применения нового способа лечения амблиопии у детей // Мед. вестн. Башкортостана. 2017. Т. 12, № 2(68). С. 125–128.

Зубова К.Ю. Функциональная межполушарная асимметрия и ее влияние на индивидуальные особенности // Научная инициатива в психологии: межвуз. сб. науч. тр. студентов и молодых ученых / под ред. В.П. Гаврилюка. Курск: КГМУ, 2020. С. 107–114.

Силькис И.Г. Возможные механизмы взаимозависимого участия базальных ганглиев и мозжечка в функционировании двигательных и сенсорных систем // Интегратив. физиология. 2021. Т. 2, № 2. С. 135–146. DOI: 10.33910/2687-1270-2021-2-2-135-146

Published

2022-02-22

How to Cite

Lisova Н. А., Mamaeva А. В., Shilov С. Н., Bedereva Н. С., & Belyaeva О. Л. (2022). A Comprehensive Approach to Correcting Visual Perception in Children with Intellectual and Sensorimotor Deficiency. Journal of Medical and Biological Research, 10(1), 78–83. https://doi.org/10.37482/2687-1491-Z093