Abstractionism and Finitude: From the Phenomenology of Death to the Ultimacy of Art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37482/2687-1505-V410

Keywords:

phenomenology of death, finitude, abstract art, contemporary art, aesthetics

Abstract

The article attempts to prove a thesis according to which the general cultural Western phenomenon of death in philosophy – that of history (Hegel, Marx, Kojève), subject (Foucault), God (Nietzsche), substance (relativism, nihilism), author (Barthes, Foucault) and human (Deleuze, Braidotti, Land, Negarestani) – is symmetrical to the transition from the mode of phenomenological consideration of consciousness to the experience of abstract art overcoming finitude. Abstractionism expresses the “artistic model of death”, the possibility of the truth of finitude in the era of the “end of history”. The purpose of this article is to analyse abstractionism as the limit of the phenomenology of consciousness, where aesthetic forms define the overcoming of the finitude of human existence. Finitude in abstractionist creation ceases to mean limitation, opening up a pure possibility of death. The proposed conceptualization of death through abstractionism and phenomenology reproduces a paradoxical gap. On the one hand, it preserves the finitude of “non-objective” art, which lends itself to phenomenological consideration by revealing the eidetic level of the work. On the other hand, it paves the way for the transgressive function of abstract art, demonstrating the finitude of phenomenology itself, since death is not a phenomenon. Thus, a model of “fading life”, or “eternal life” of death and large narratives in cultural dominions, is reproduced: a never-ending series of deaths in philosophy and art is recreated, which is reflected in phenomenological thought. At the same time, the death of the subject, substance and the end of history has already happened, which is manifested in the ultimate forms of expression used by abstractionism. This speaks of the “symmetry” or “correlativity” of two processes, namely, the development of post-Kantian philosophical thought within the framework of phenomenology and the development of abstract art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anna I. Satsukevich, Lomonosov Moscow State University

Postgraduate Student, Philosophical Anthropology Department

References

Платон. Федр // Платон. Собр. соч.: в 4 т. / общ. ред. А.Ф. Лосева и др.; примеч. А.А. Тахо-Годи. Т. 2 / пер. с древнегр. С.А. Анантина и др. М.: Мысль, 1993. С. 135–191.

Гуссерль Э. Идеи к чистой феноменологии и феноменологической философии. Книга первая / пер. с нем. А.В. Михайлова, вступ. ст. В.А. Куренного. М.: Акад. Проект, 2009. 489 с.

Хайдеггер М. Бытие и время / пер. с нем. В.В. Бибихина. М.: Ad Marginem, 1997. 451 с.

Чанышев А. Трактат о небытии // Философия и о-во. 2005. № 1. С. 5–15.

Ростова Н. Изгнание Бога. Проблема сакрального в философии человека: моногр. М.: Проспект, 2017. 432 c.

Husserl E. Zur Phänomenologie der Intersubjektivität. Texte aus dem Nachlass. Dritter Teil: 1929–1935. Haag: Nijhoff, 1973. 741 S.

Ковалевский А.А. Трансформация смерти в искусстве // Вестн. Омск. гос. пед. ун-та. Гуманит. исслед. 2016. № 3(12). С. 15–18.

Шюц А. Избранное: Мир, светящийся смыслом / пер. с нем. и англ. В.Г. Николаева и др.; сост. Н.М. Смирнова; общ. и науч. ред., послесл. Н.М. Смирновой. М.: РОССПЭН, 2004. 1054 с.

Гиренок Ф. Море грез. URL: https://fedor-girenok.ru/more-grez/ (дата обращения: 04.08.2024).

Гадамер Х.-Г. Истина и метод: Основы философской герменевтики: пер. с нем. / общ. ред. и вступ. ст. Б.Н. Бессонова. М.: Прогресс, 1988. 700 с.

Гройс Б.Е. Философ после конца истории // Ускользающий контекст. Русская философия в постсоветских условиях: материалы конф. М.: Ad Marginem, 2002. C. 147–160.

Юк Хуэй. Рекурсивность и контингентность / пер. с англ. Д. Кралечкина. М.: V-A-C Press, 2020. 398 с.

Ухин М. Сосуществование метафизик, или Реальное (не) в зоне доступа: способны ли мы отказаться от рефлексии? // Еще один. 2024. № 1(1). С. 231–266.

Кузнецов В. Постнеклассическое единство мира. М.: Рипол-Классик, 2023. 461 с.

Chalmers D.J. What Is Conceptual Engineering and What Should It Be? // Inquiry. 2020. Vol. 63. P. 1–18. https://doi.org/10.1080/0020174X.2020.1817141

Danto A.C. The End of Art: A Philosophical Defense // Hist. Theory. 1998. Vol. 37, № 4. P. 127–143. https://doi.org/10.1111/0018-2656.721998072

Danto A.C., Horowitz G., Huhn T. The Wake of Art: Criticism, Philosophy, and the Ends of Taste. London: Routledge, 2013. 240 p.

Делёз Ж. I. Платон и симулякр // Делёз Ж. Логика смысла: пер. с фр. М.: Раритет; Екатеринбург: Деловая кн., 1998. С. 329–346.

Ницше Ф. Воля к власти. Опыт переоценки всех ценностей / пер. с нем. Е. Герцык и др. М.: Культур. революция, 2005. 880 с.

Published

2025-03-22

How to Cite

Satsukevich А. И. (2025). Abstractionism and Finitude: From the Phenomenology of Death to the Ultimacy of Art. Vestnik of Northern (Arctic) Federal University. Series "Humanitarian and Social Sciences", 25(1), 124–131. https://doi.org/10.37482/2687-1505-V410