EVERYDAY MYTHOLOGY: THE SACRIFICE PHENOMENON IN THE NARRATIVES OF FAMILY MEMORY
DOI:
https://doi.org/10.17238/issn2227-6564.2020.1.80Keywords:
sacrifice phenomenon, everyday life, narrative interview, everyday mythology, family history, family memoryAbstract
This article studies the narrative interviews of residents of the Lipetsk Region dealing with family memory to see whether they contain any mythological fragments or elements of everyday mythology. Definitions are given of the concept everyday life as the basic form of social existence and the concept family memory as a space covering all spheres of everyday life (household, labour and leisure). The purpose of the article is to find in the narratives of respondents the stories related to the phenomenon of sacrifice and to determine the significance of such stories for family memory. The space of family memory is understood here as an object of narratives that have a certain structure, contain constructive and destructive elements and can be classified depending on the representation of key phenomena in the stories. One such phenomenon is the sacrifice. The author believes the sacrifice to be one of the most important components of the system of social mythology and refers it to the “myth-content phenomena”, which are the manifestations of social mythology in the life of society, myth-containing facts of social life. The presence of a sacrifice figure, a victim, in family stories indicates a penetration of everyday mythology into all main spheres of everyday life. Explicit or latent mentions of the victim in family stories are considered as a kind of attractor and generator of mythological structures, as a specific fragment of the narrative. The existence of the phenomenon of sacrifice in the narratives of family memory makes it possible to develop a typology of stories about family history: such narratives can fall into the category “a story containing mythologized fragments”. In addition, a conclusion is made that stories of individual families are closely related to a broader context: collective and national memory.
Downloads
References
Полякова И.П. Социально-философское понимание повседневности. Липецк: Изд-во ЛГТУ, 2009. 138 с.
Радугина О.А. Повседневность как сфера микросоциальных отношений жизни личности // Науч. вестн. Воронеж. гос. архитектур.-строит. ун-та. Сер.: Соц.-гуманит. науки. 2015. Вып. 1(5). С. 55–60.
Алексеев А. Память семейная и историческая: точки пересечения и разрывы (гипотеза о влиянии семейной памяти на мировосприятие) //Телескоп: журн. социол. и маркетинговых исслед. 2008. № 5. С. 49–50.
Логунова Л.Ю. Семейно-родовая память: временные ипостаси и социальные ресурсы // Вестн. Томск. гос. ун-та. 2014. № 379. С. 69–75.
Томпсон П. Семейный миф, модели поведения и судьба человека // Хрестоматия по устной истории / сост. и пер. с англ. М.В. Лоскутовой. СПб.: Изд-во Европ. ун-та в СПб., 2003. С. 110–145.
Schütze F. Biographieforschung und narratives Inreview // Neue Praxis. 1983. Vol. 13, № 3. S. 283–293.
Иванов А.Г. Мифологема героя в структуре социального мифа // Вестн. Томск. гос. ун-та. 2019. № 441. С. 80–88. DOI: 10.17223/15617793/441/11
Зенкин С.Н. Небожественное сакральное: Теория и художественная практика. М.: РГГУ, 2014. 537 с.
Иванов А.Г. Система современной социальной мифологии. СПб.: Алетейя, 2019. 182 с.
Некита А.Г. Экранные жертвоприношения: архаический миф и голливудская хоррор-реанимация массовой культуры // Вестн. Удмурт. ун-та. Сер.: Философия. Психология. Педагогика. 2018. Т. 28, вып. 4. С. 371–377.
Жирар Р. Козел отпущения / пер. с фр. Г. Дашевского. СПб.: Изд-во Ивана Лимбаха, 2010. 336 c.
Burkert W. Homo Necans. The Anthropology of Ancient Greek Sacrificial Ritual and Myth. Berkley; Los Angeles; London: The University of California Press, 1983. 335 p.
Майленова Ф.г. Моббинг: насилие и аппарат власти в офисе // Филос. науки. 2008. № 6. С. 63–68.
Олик Дж.К. «Память – это не вещь и не предмет. Память – это непрерывный процесс». Интервью с Дж. К. Оликом // Ист. экспертиза. 2018. № 4(17). С. 11–21.
Lempert B. Critique de la pensée sacrificielle. Paris: Seuil, 2000. 240 p.