Hypothesis About the Origin of Some NonVerbal Signs and Their Symbolism
DOI:
https://doi.org/10.37482/2227-6564-V022Keywords:
thread symbolism, rope symbolism, weaving technology, non-verbal sign, verbal sign, social abstractionAbstract
This paper hypothesizes about the origin of some non-verbal signs based on the material of the use of weaving artifacts. Weaving technologies are cultural universals that originated thousands of years ago. As a result of the analysis of extensive ethnographic material related to weaving, the author identified and classified the symbolic meanings of the thread and the rope. It was found that these meanings coincide with the functions that the artifacts performed in everyday life and labour technologies. Humans could convey their thoughts about social relationships in the community by means of objects that in their opinion were able to express these thoughts. An object as a sign in the early history of humankind had a scope of meanings equal to its purpose and function in everyday life and served as a materialized abstraction. Thus, for lack of an actual word, a material thing whose purpose in human activity was known to all the members of the community could play the role of social abstraction. The sign and its symbolism could help to explain the thought and supplemented the verbal language. The use of these artifacts as signs for expressing thoughts reflected the specifics of thinking and communication at the early stage of human history. If humans resorted to a non-verbal sign-symbolic communication to objectivize a new thought, then, perhaps, no words existed at that period that could express it. In order to understand how non-verbal signs were used for conveying certain thoughts, one has to go beyond the culture of one ethnic group. We can ask ourselves the following question: what signs are used by different peoples for expressing the same thought related to certain sociocultural universals? The mystery of the origin of non-verbal signs and their symbolism can be solved in cross-cultural studies, which are sure to be at least as effective as comparative studies of verbal languages.
Downloads
References
Павлова М.Р. Магические приговоры в ткачестве // Славянское и балканское языкознание: Структура малых фольклорных текстов: сб. ст. / Ин-т славяноведения и балканистики РАН; отв. ред. С.М. Толстая, Т.В. Цивьян. М.: Наука, 1993. С. 170–183.
Маслова Г.С. Народная одежда в восточнославянских традиционных обычаях и обрядах XIX – начала XX. М.: Наука, 1984. 216 с.
Гура A.В., Терновская О.А., Толстая С.М. Материалы к полесскому этнолингвистическому атласу // Полесский этнолингвистический сборник: материалы и исследования. М.: Наука, 1983. С. 49–153.
Зеленин Д.К. Восточнославянская этнография: пер. с нем. М.: Наука, 1991. 511 с.
Лебедева А.А. Значение пояса и полотенца в русских семейно-бытовых обычаях и обрядах XIX–XX вв. // Русские: семейный и общественный быт. М.: Наука, 1989. С. 229–248.
Материалы для изучения быта и языка русского населения северо-западного края, собранные и приведенные в порядок П.В. Шейном. Т. I, ч. II. Бытовая и семейная жизнь белоруса в обрядах и песнях. СПб.: Тип. Имп. Акад. наук, 1890. 720 с.
Потебня А.А. О некоторых символах в славянской народной поэзии // Потебня А.А. Слово и миф. М.: Правда, 1989. С. 285–378.
Забылин М. Русский народ. Его обычаи, обряды, предания, суеверия и поэзия. СПб.: ТОО «Брайт Лайт», 1996. 463 с.
Серошевский В.Л. Якуты. Опыт этнографического исследования. 2-е изд. М.: РОССПЭН, 1993. 736 с.
Сем Т.Ю. Семантика шаманских ритуалов (по материалам тунгусских народов Сибири и Дальнего Востока) // Шаманизм народов Сибири. Этнографические материалы XVIII–XX вв.: хрест.: в 2 т. Т. 2. / сост. Т.Ю. Сем. СПб.: Филол. фак-т СПбГУ; Нестор-История, 2011. С. 374–438.
Алексеев Н.А. Ранние формы религии тюркоязычных народов Сибири. Новосибирск: Наука, Сиб. отд-ние, 1980. 320 с.
Жущиховская И.С. Гончарство первобытных культур юга Дальнего Востока как палеоэкономическое явление // Очерки первобытной археологии Дальнего Востока (Проблемы исторической интерпретации археологических источников) / Ин-т истории, археологии и этнографии народов Дал. Востока. М.: Наука, 1994. С. 148–204.
Гусева Н.Р. Индия в зеркале веков. М.: Вече, 2002. 448 с.
Малиновский Б. Сексуальная жизнь дикарей Северо-Западной Меланезии // Малиновский Б. Избранное: Динамика культуры: пер. с англ. М.: РОССПЭН, 2004. 959 с.
Элиаде М. Шаманизм: Архаические техники экстаза: пер. с англ. Киев: София, 2000. 480 с.
Barber E.J.W. Prehistoric Textiles: The Development of Cloth in the Neolithic and Bronze Ages with Special Reference to the Aegean. Princeton: Princeton University Press, 1992. 471 p.
Broudy E. The Book of Looms: A History of the Handloom from Ancient Times to the Present. London: Studio Vista, 1979. 176 p.
Ёлкина А. Плетеный орнамент и древнее ремесло // Знание – сила. 1982. № 1. С. 23–25.
Попов А.А. Плетение и ткачество у народов Сибири в XIX и первой четверти XX столетия // Сборник Музея антропологии и этнографии. М.; Л.: Изд-во Акад. наук СССР, 1955. Т. XVI. С. 41–146.
Савенкова М.М. Узелковое плетение в магической практике славян // Изв. Воронеж. гос. пед. ун-та. 2014. № 1(262). С. 229–234.
Лебедева Н.И. Прядение и ткачество восточных славян // Восточнославянский этнографический сборник. М.: Изд-во АН СССР, 1956. С. 459–540.
Печурина О.А. Семантика человеческого волоса и изделий из него в культуре // Дизайн. Материалы. Технология. 2016. № 1. С. 66–81.
Печурина О.А. Нить и веревка как символы пути // Дизайн. Материалы. Технология. 2017. № 2. С. 90–96.
Печурина О.А. Проблема происхождения символа (на примере символики нити, шнура, веревки как символов связи и соединения) // Вестн. С.-Петерб. гос. ун-та технологии и дизайна. Сер. 3: Экон., гуманит. и обществ. науки. 2016. № 1. С. 73–77.
Печурина О.А. Свадебная семантика нити, веревки, пояса, ткацких изделий // Дизайн. Материалы. Технология. 2017. № 3. С. 88–96.
Серебренников Б.А. Роль человеческого фактора в языке: Язык и мышление / отв. ред. В.М. Солнцев. М.: ЛИБРОКОМ, 2010. 248 с.
Гиренок Ф.И. Удовольствие мыслить иначе. М.: Акад. Проект; Фонд «Мир», 2010. 235 с.
Гиренок Ф.И. Аутография языка и сознания. М.: МГИУ, 2010. 247 с.
Гиренок Ф. Абсурд и речь. Антропология воображаемого. М.: Акад. Проект, 2012. 237 с.
Мид Дж. От жеста к символу // Американская социологическая мысль: Тексты / под ред. В.И. Добренькова. М.: Изд. Междунар. ун-та бизнеса и управления, 1996. С. 213–221.
Гиренок Ф. Н. Хомский «Язык и мышление». URL: https://censura.ru/articles/girenokandhomsky.htm (дата обращения: 15.04.2018).
Столяр А.Д. Происхождение изобразительного искусства. М.: Искусство, 1985. 299 с.
Боас Ф. Границы сравнительного метода в антропологии // Антология исследований культуры. Т. 1. Интерпретации культуры. СПб.: Унив. кн., 1997. С. 509–518.