Simulacrum in the Heterogeneous Screen Text
DOI:
https://doi.org/10.37482/2227-6564-V036Keywords:
simulacrum, polycode multimodal text, heterogeneous screen text, film text, teletext, videotextAbstract
This article aimed to describe the peculiarities of cooperation between verbal and non-verbal units during the creation of empty signs in the dynamic scope of the heterogeneous screen text. The bulk of the research consists of the polycode multimodal texts of cinematography, television and the Internet. For illustrative material the author turned to the fiction film Life of Pi, the educational TV show Made in Moscow: Doctor’s Sausage and the Instagram vine In Schools All Over the Country. The results of the study showed that in the spatiotemporal continuum of the text, a simulacrum is created as a set of audio-visual signs, which contains designation (unreal or partially real), but lacks the actual denotation. The author comes to the conclusion that a simulacrum is constructed by means of computer technology and involves manipulation of the visual image that is introduced and explained verbally. In addition, the study showed that in a polycode multimodal text the simulacrum can be a nonlinear discontinuous icon and a linear continuous kinemorph, sign-imitation. In the semiosis of sign-imitation we can observe an interpretant, an interpreter, and a partially real/unreal designatum, while the real denotatum is absent. The sign vehicle functions according to the laws of objective reality applicable to the thing it designates, which makes the viewer believe in the existence of the sign-imitation. It differs from the sign-symbol in that the latter bears no formal resemblance to the thing it designates, while the sign-imitation is constructed on the principles of formal and/or ontological resemblance. In conclusion, it is stated that further study on the simulacra in polycode multimodal texts will allow us to gain deeper insights into the process of manipulating viewers’ consciousness in the screen texts of mass culture.
Downloads
References
Аристотель. Риторика. Поэтика / пер. с древнегреч. В.Г. Аппельрот. М.: Лабиринт, 2000. 224 с.
Демокрит в его фрагментах и свидетельствах древности / под ред. и с коммент. Г.к. Баммеля. М.: Соцэкгиз, 1935. 382 с.
Платон. Государство. М.: Эксмо, 2018. 448 с.
Bataille G. L’Expérience intérieure. Gallimard, 1954. Vol. 1.
Baudrillard J. Simulacres et Simulation. Paris: Éditions Galilée, 1981. 235 p.
Deleuze G. Francis Bacon: Logique de la sensation. Paris: Éditions de la Différence, 1981.
Derrida J. Positions. Paris: Les Éditions de Minuit, 1972.
Клоссовски П. Симулякры Жоржа Батая // Танатография Эроса: Ж. Батай и французская мысль середины XX в.: сб. СПб.: Мифрил, 1994. С. 79–91.
Иванова Г.А. «Петербургские» концепты социального дискурса современности в постмодернистской модели: событие – миф – мифологема – симулякр // Вестн. Сургут. гос. пед. ун-та. 2014. № 5(32). С. 138–144.
Карачева О.Б. Знак – мифологема – симулякр: диалектика означаемого лексемы responsibility в политическом дискурсе современного английского языка // Вестн. Иркут. гос. лингвист. ун-та. 2010. № 1. С. 114–119.
Крячко В.Б. Стимул симулякра // Лингвистика и лингводидактика: вопросы теории и практики (апробация результатов исследований ученых волгоградских вузов). Волгоград, 2017. С. 77–79.
Маньковская Н.Б. Трансформации вербальных и визуальных экзистенциалистских портретов в искусстве XX–XXI веков // Филология: науч. исслед. 2018. № 1. С. 108–121.
Нестерцова С.Г., Прилукова Е.Г. Иное измерение реальности: язык образов медиа // Интеллект. Инновации. Инвестиции. 2016. № 9. С. 101–103.
Смирнова У.В. Опыт лингвосемиотического анализа симулякра в контексте времени культуры (на материале англо-американского массмедийного дискурса): дис. … канд. филол. наук. Иркутск, 2008. 203 с.
Тузова О.Н., Тузова А.П. Социально-психологический анализ симулякров в СМИ // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 58-4. С. 358–362.
Шевченко Е.В. Роль симулякра в оказании ориентирующего воздействия на адресата в СМИ // Науч.-пед. журн. Вост. Сибири Magister Dixit. 2015. № 3(19). С. 28–34.
Гришаева Л.И. Медиа – зеркало для реального мира? // коммуникативное пространство культуры: материалы Междунар. науч. конф. в Орлов. гос. ин-те культуры / отв. ред. А.В. Овсянников, А.Г. Пастухов. Орел, 2017. С. 36–42.
Дьяченко И.А. Симулятивная природа политически корректной лексики английского языка // Путь науки. 2014. № 8(8). С. 123–124.
Гутарева Н.Ю. Симулякры как основополагающий фактор взаимодействия интерактантов в дискурсе лести // Филол. науки. Вопр. теории и практики. 2013. № 2(20). С. 59–61.
Гончаренко М.В. О некоторых особенностях концептуальных каркасов симулякров // Вестн. Том. гос. ун-та. 2014. № 378. С. 74–77.
Васильева Е.В. Идея знака и принцип обмена в поле фотографии и системе языка // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Искусствоведение. 2016. № 1. С. 4–33.
Лишаев С.А. Текст на экране (цифровой код и экранная симуляция печатного слова) // Mixtura verborum’ 2009: боли нашего времени: ежегодник. Юбилейн. вып. / под общ. ред. С.А. Лишаева. Самара: Самар. гуманит. акад., 2009. С. 5–38. URL: http://www.phil63.ru/tekst-na-ekrane (дата обращения: 05.08.2018).
Серебрякова Ю.В. Имя и/или симулякр: границы постмодернизма // Проблемы и перспективы развития современной гуманитаристики: история, филология, философия, искусствоведение, культурология: сб. тр. IV Междунар. дистанц. науч.-практ. конф., г. Ростов-на-Дону, 15 октября 2013 года / под общ. ред. О.П. Чигишевой. Ростов н/Д.: Междунар. исслед. центр «Науч. сотрудничество», 2013. С. 62–68.
Якушевич И.В. Знаково-семантическая структура поэтического символа и символа-симулякра //Науч.- техн. информация. Сер. 2: Информ. процессы и системы. 2015. № 3. С. 25–29.
Вдовиченко А.В. Подражание и коммуникативное действие в поэтическом тексте // критика и семиотика. 2015. № 1. С. 398–407.
Стамати В.В. Текстуальная идентичность субъекта: симулякр как форма присутствия // Филология и человек. 2016. № 1. С. 160–165.
Евграфова Ю.А. «Язык» экранности и экранная «речь» в статике гетерогенных текстов: дискретные единицы континуума движения // Вестн. Моск. гос. обл. ун-та (Электрон. журн.). 2019. № 2. С. 156–170. DOI: 10.18384/2224-0209-2019-2-954 URL: https://evestnik-mgou.ru/ru/Articles/View/954 (дата обращения: 10.03.2020).
Евграфова Ю.А. Знак как средство конструирования реальности и манипуляции сознанием в семиотически осложненных экранных текстах (на примере текстов кино и телевидения) // Вестн. Моск. гос. обл. ун-та (Электрон. журн.). 2018. № 3. С. 240–255. DOI: 10.18384/2224-0209-2018-3-914 URL: https://evestnik-mgou.ru/ru/Articles/View/914 (дата обращения: 12.02.2020).
Евграфова Ю.А., Новикова М.Г. Вербальный и звуковой компонент экранной «речи» // Вестн. Моск. гос.обл. ун-та (Электрон. журн.). 2019. № 4. С. 135–147. DOI: 10.18384/2224-0209-2019-4-973 URL: https://evestnikmgou.ru/ru/Articles/View/973 (дата обращения: 15.02.2020)