Linguistic Representation of the Image of China in Russian-Language Blogs About Chinese Art Embroidery
DOI:
https://doi.org/10.37482/2687-1505-V144Keywords:
media image of China, Russian-language blog, Internet text, Chinese art embroidery, linguistic meansAbstract
The image of China, whose culture and traditions are actively discussed in mass communication, is the subject of intense interest among scholars of various humanities fields. At the same time, linguistic studies very rarely involve texts of modern media communications reflecting the country’s image in the aspect of traditional art. This article examines the linguistic means of representation of the image of China reflected in the Russian-language texts of blogs about Chinese art embroidery. The topicality of the paper is determined by the interest in the study of the cultural image of the People’s Republic of China in Internet communication. The novelty of this research lies in turning to a new medialinguistic object – modern cultural and educational Russian-language texts of blogs devoted to Chinese art – and its linguistic study. As a source material the author used blogs posted on the online platform LiveJournal. The empirical material was studied using the methods of contextual and medialinguistic analysis. It was found that in these texts the media image of China is created through the prism of five main aspects of Chinese embroidery as a unique art form: the popularity and worldwide recognition of Chinese embroidery; the centuries-old history of Chinese embroidery; embroidery schools and styles of embroidery; evaluations of the texts’ authors; evaluations of the addressee. In addition, the article reveals the linguistic means that create an image of this unique art form. It is concluded that the image formed through a comprehensive description of this type of Chinese art represents China as the birthplace of silk as well as a country with ancient traditions and unique culture.
Downloads
References
Тюленева В.Н., Шушарина И.А. Язык Интернета: характеристика, особенности и влияние на речь // Вестн. Курган. гос. ун-та. 2018. № 1(48). С. 20–25.
Калмыков А.А. Проблема жанрового различения веб-публикаций // Журналист. Соц. коммуникации. 2011. № 2. C. 43–49.
Кузьмина Е.В. К вопросу о жанровом разнообразии текстов интернет-коммуникации // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 19: Лингвистика и межкультур. коммуникация. 2014. № 2. С. 159–165.
Шульга О.А. Основные жанровые разновидности интернет-текстов // Уч. зап. Забайкал. гос. гуманит.-пед. ун-та им. Н.Г. Чернышевского. Сер.: Филология, история, востоковедение. 2009. № 3. С. 274–276.
Crowston K. Internet Genres // Encyclopedia of Library and Information Sciences. Boca Raton: CRC Press, 2010. P. 2983–2995.
Нестерова Н.Г., Цзюй Ч. Комментарий как форма интерактивного взаимодействия между слушателями радиопрограммы // Мир науки, культуры, образования. 2019. № 6(79). С. 559–561. DOI: 10.24411/1991-5497-2019-10239
Щипицина Л.Ю. Дигитальные жанры: проблема дифференциации и критерии описания // Коммуникация и конструирование социальных реальностей: сб. науч. ст. / отв. ред. О.Г. Филатова. Ч. 1. СПб., 2006. С. 377–389.
王长征, 何钐, 王魁. 网络口碑中追加评论的有用性感知研究 // 管理科学. 2015. № 3. Р. 102–114 [Ван Ч., Хэ Ш., Ван К. Изучение восприятия полезности дополнительных интернет-комментариев // Менеджмент. 2015. № 3. С. 102–114].
Горошко Е.И., Землякова Е.А. Виртуальное жанроведение: становление теоретической парадигмы // Уч. зап. Тавр. национ. ун-та им. В.И. Вернадского. Сер.: Филология. Соц. коммуникации. 2011. Т. 24(63), № 1. Ч. 1. С. 225–237.
Кулажко С.А. Жанры сетевого общения // Медиалингвистика в терминах и понятиях: сл.-справ. / под ред. Л.Р. Дускаевой. М.: ФЛИНТА, 2018. С. 370–373.
Щипицина Л.Ю. Жанры компьютерно-опосредованной коммуникации: моногр. Архангельск: Помор. ун-т, 2009. 238 с.
Баженова Е.А., Иванова И.А. Блог как интернет-жанр // Вестн. Перм. ун-та. Рос. и зарубеж. филология. 2012. Вып. 4(20). С. 125–131.
Зубков И.Г. Жанр, язык и стиль веб-публикаций. Анализ контентной составляющей интернет-текстов // Russian Journal of Education and Psychology. 2013. № 10. С. 21–31. DOI: 10.12731/2218-7405-2013-10-21
Лебедько Е.М. Особенности текстов, публикуемых в Интернете // Вестн. Югор. гос. ун-та. 2006. Вып. 4(5). С. 87–88.
Abusa'aleek A.O. Internet Linguistics: A Linguistic Analysis of Electronic Discourse as a New Variety of Language // Int. J. Engl. Linguist. 2015. Vol. 5, № 1. Р. 135–145. DOI: 10.5539/ijel.v5n1p135
Лутовинова О.В. Лингвокультурологические характеристики виртуального дискурса: дис. ... д-ра филол. наук. Волгоград, 2009. 519 с.
Гермашева Т.М. Языковая личность субъекта блог-дискурса: лингвокогнитивный аспект: дис. ... канд. филол. наук. Ростов н/Д., 2011. 174 с.
Бодрова О.И. Культурологический аспект формирования международного имиджа современного Китая // Приволж. науч. журн. 2013. № 2. С. 164–169.
李和鞠. “ 一带一路”背景下中国传统文化走出去的探究——以刺绣文化为例 // 福建茶叶. 2019. Vol. 41, № 12. P. 217–218 [Ли Х. Исследование традиционной китайской культуры на фоне «Один пояс, один путь» – на примере вышивки // Чай в Фуцзяне. 2019. Т. 41, № 12. С. 217–218].
邓启耀. 中国传统刺绣工艺的多重文化遗产价值 // 重庆三峡学院学报. 2018. Vol. 34, № 1. P. 39–49. [Дэн Ц. Многочисленные ценности культурного наследия традиционных китайских вышивальных ремесел // Журнал Чунцинского Санься колледжа. 2018. Т. 34, № 1. С. 39–49].
张朵朵. “绣”的书写——对中国刺绣艺术的分析 // 文艺研究. 2006. № 12. P. 127–132. [Чжан Д. О вышивании – анализ китайского искусства вышивки // Литература и исследования в области искусства. 2006. № 12. С. 127–132].
Набока Д.Д., Терешкова Н.С. Искусство китайской и русской вышивки // Молодой ученый. 2015. № 19(99). С. 102–104.
Цзюй Ч. Комментарий к блогу как проявление коммуникативного поведения адресата // Актуальные проблемы лингвистики и литературоведения: сб. материалов V (XIX) Междунар. конф. молодых ученых (г. Томск, 19–21 апреля 2018 г.). Томск: STT, 2018. С. 108–109.