Health Promotion Discourse in Modern Media (Based on the Texts of the National Health Service, United Kingdom)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37482/2687-1505-V141

Keywords:

health promotion discourse, media text, online media, multimodality of texts, interactivity of texts, linguistic and therapeutic orientation of discourse, stylistic convergence, discourse strategies of health promotion

Abstract

Health promotion discourse is a relevant object of linguistic analysis as in its texts verbal and non-verbal means of communication are used to make a pragmatic impact on the largest possible audience. This article aimed to identify the characteristic features of health promotion discourse in modern British media. The material included texts on obesity published on the official website of the National Health Service (NHS) of the United Kingdom, which represents government policy in the health sector. The study applied the methods of descriptive interpretive analysis, as well as contextual, and discourse analysis. This paper defines health promotion discourse as a communicative interaction on disease prevention issues and health awareness. In addition, it indicates the main features of media texts and their implementation in health promotion discourse. The authors found that NHS media texts on health promotion are characterized by common features of media discourse: a specific topic-based structure, an active usage of visual and graphic techniques, as well as multimodality, interactivity, and coverage of burning issues (health-related, in this case). Moreover, these texts have features inherent in media texts of online medical discourse, such as linguistic and therapeutic orientation (reflected in speech acts of advice expressed with varying degrees of categoricalness), targeted inclusiveness, and stylistic convergence (mixing of different functional styles). In addition, on the basis of the material studied, the paper identifies the following strategies specific to health promotion media texts: personal choice, developing trust in the author, and creating an image of the author as a friend. These strategies act as tools to achieve the main function of health promotion discourse, i.e. to influence the readers in order to maintain their health and prevent diseases.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Виктория Андреевна Гирко

независимый исследователь

Анна Олеговна Стеблецова, N.N. Burdenko Voronezh State Medical University

доктор филологических наук, доцент, заведующая кафедрой иностранных языков

References

Стеблецова А.О., Стернин И.А. Интердискурсивность медиатекстов медицинской профилактики // Коммуникат. исследования. 2019. Т. 6, № 3. С. 794–809. DOI: 10.25513/2413-6182.2019.6(3).794-809

Стеблецова А.О. Метапрофессиональный деловой дискурс: типология и национальная специфика: моногр. Воронеж: Истоки, 2017. 312 с.

«Дискурс – это единство текста и коммуникативной ситуации». 09.04.2018 // Государственный институт русского языка им. А.С. Пушкина: [сайт]. URL: https://www.pushkin.institute/news/detail.php?ID=15579 (дата обращения: 01.07.2021).

Савельева Ж.В. Дискурсы масс-медиа и медицины: реальность структуры и реальность без структуры // Вестн. Казан. технол. ун-та. 2010. № 9. С. 713–721.

Ожирение и избыточный вес. 9 июня 2021 // Всемирная организация здравоохранения: [сайт]. URL: https:// www.who.int/ru/news-room/fact-sheets/detail/obesity-and-overweight (дата обращения: 01.07.2021).

O’Keefe A. Media and Discourse Analysis // The Routledge Handbook of Discourse Analysis / ed. by J. Gee, M. Handford. London: Routledge, 2011. P. 441–454. URL: https://dspace.mic.ul.ie/bitstream/handle/10395/1681/O%20?sequence=2 (дата обращения: 30.06.2021).

Костяшина Е.А. Тематическое единство как фактор организации медиадискурса // Яз. и культура. 2009. № 3(7). С. 34–40.

Таюпова О.И. Медиамедицинский дискурс как объект лингвистического исследования (на материале современной немецкой журнальной периодики) // Рос. гуманит. журн. 2019. Т. 8, № 5. С. 352–360. DOI: 10.15643/libartrus-2019.5.5

Цурикова Л.В. Медиадискурс как объект научного анализа // Медиатекст: стратегии – функции – стиль: коллект. моногр. / отв. ред.: Л.И. Гришаева, А.Г. Пастухов, Т.В. Чернышова. Орел: Орлов. гос. ин-т искусств и культуры, 2010. С. 11–18.

Ахнина К.В., Куриленко В.Б. Сетевой медицинский дискурс: сущность, свойства, структура // Вестн. Рос. ун-та дружбы народов. Сер.: Вопр. образования: языки и специальность. 2015. № 1. С. 76–84.

Иссерс О.С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи: моногр. 5-е изд. М.: ЛКИ, 2008. 288 с.

Published

2022-01-10

How to Cite

Гирко, В. А., & Стеблецова, А. О. (2022). Health Promotion Discourse in Modern Media (Based on the Texts of the National Health Service, United Kingdom). Vestnik of Northern (Arctic) Federal University. Series "Humanitarian and Social Sciences", 21(6), 44–52. https://doi.org/10.37482/2687-1505-V141