Social and Value Meaning of the Distrust in Humanities Knowledge
DOI:
https://doi.org/10.37482/2687-1505-V324Keywords:
humanities knowledge, trust, mistrust, social meaning, value meaning, objective meaningAbstract
This article analyses the urgent issue of the growing distrust of humanities knowledge. This problem is important both for those who create, systematize and broadcast humanities knowledge and for social actors whose legitimacy of actions is based on humanities knowledge. Moreover, this issue is of particular significance to those involved in public administration and education. Trust in knowledge is characterized by the recognition of its truth in the epistemological sense and of its positive meaning in the axiological sense. From this point of view, the social distrust of humanities knowledge can be explained by the socio-economic processes that generate alienation, which forms an objective basis for distrust. Narrow specialization due to the deepening division of labour, as well as technicism, consumerism and the priority of information and information technology give rise to the distrust in humanities knowledge as an expression of truth. Specifically, this is manifested in the lack of trust between wielders of power and bearers of humanities knowledge, between representatives of technical and humanities knowledge, and between actors of humanities knowledge itself, as well as in society’s deepening distrust of scholarship in general. On the whole, the integral social meaning of the growing distrust in humanities knowledge lies in the increasing subordination of humans to modern sociotechnical systems, whose elements they are becoming. The axiological component of distrust of humanities knowledge is related to its value meanings. Firstly, humanities knowledge necessarily includes value components, which causes distrust among social actors who are guided by different or opposing ideas. Secondly, humanities knowledge is inherently pluralistic, reflecting the manifoldness of human existence. Since the social and value determinants of distrust in humanities knowledge are intensifying in modern society, the article concludes that this process is objective. The results of the study may have a positive impact on the practical and cognitive activities of social actors involved in interaction causing trust and distrust.
Downloads
References
Бакеева Е.В. Вера. Экзистенциально-феноменологический очерк: моногр. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2022. 192 с.
Бакштановский В.И. Прикладная этика как проектно-ориентированное знание (теория и опыт нового освоения Ойкумены прикладной этики) // Этическая мысль. 2015. Т. 15, № 2. С. 108–122.
Долин А.А. Гуманитарное образование в Японии: невеликое в малом // История и современность. 2020. № 3(37). С. 63–94. https://doi.org/10.30884/iis/2020.03.04
Зборовский Г.Е. Ключевые проблемы доверия в высшем образовании: изучение и репрезентация // Вестн. Сургут. гос. пед. ун-та. 2018. № 5(56). С. 17–25. https://doi.org/10.26105/SSPU.2019.56.5.002
Привалов Ю., Ожован М., Лощинин М. Как социологию и экономическое знание вернуть в семью объективных наук? Критика современного состояния гуманитарного знания. Ч. I // Eur. Res. Ser. A. 2020. Vol. 11, № 3. С. 159–208. https://doi.org/10.13187/er.2020.3.159
Соколов А.С., Южакова Л.В. Некоторые проблемы гуманитарного образования инженера // Высш. образование в России. 2009. № 4. С. 90–93.
Мясникова Т.А. Философские аспекты технократии в цифровом мире: дис. … магистра филос. наук. М., 2023. 147 с.
Миронов А.В. Ценности технократизма // Вестн. Рос. ун-та дружбы народов. Сер.: Философия. 2009. № 2. С. 5–12.
Штомпка П. Доверие – основа общества / пер. с пол. Н.В. Морозовой. М.: Логос, 2012. 445 с.
Фуко М. Слова и вещи. Археология гуманитарных наук / пер. с фр. В.П. Визгина, Н.С. Автономовой; вступ. ст. Н.С. Автономовой. СПб.: A-cad, 1994. 405 с.
Суворов Г.В. Язык гуманитарного познания. О научности гуманитарных исследований // Вестн. Воронеж. гос. ун-та. Сер.: Философия. 2020 № 3(37). С. 156–161.
Глушко И.В. Доверие и недоверие как ментальные установки в российском обществе // Соц.-гуманит. знания. 2016. № 7. С. 15–20.
Каймулдина А. Особенности гуманитаризации высшей технической школы в США // Наука и новые технологии. 2010. № 4. С. 274–276.
Воробьева О.В. О проблемах и перспективах развития гуманитарного образования в России // Высш. образование в России. 2019. Т. 28, № 11. С. 22–33. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2019-28-11-22-33
Цимбал Е.А. Духовный мир и идентичность личности в обществе потребления // Философия права. 2017. № 4(38). С. 56–62.
Комаров С.В. Машина и время: счет, память и скорость // Вестн. Перм. ун-та. Философия. Психология. Социология. 2017. № 3(31). С. 341–351. https://doi.org/10.17072/2078-7898/2017-3-341-351
Евангели А. Формы времени и техногенная чувственность. Н. Новгород: Красная ласточка, 2019. 272 с.
Хюбнер Б. Смысл в бессмысленное время: метафизические расчеты, просчеты и сведение счетов: моногр. / пер. с нем. А.Б. Демидова. Минск: Экономпресс, 2006. 384 с.
Комаров С.В., Поросенков С.В. Социальное значение недоверия к гуманитарному знанию // Вестн. Челяб. гос. ун-та. 2023. № 1(471). С. 22–33.
Комаров С.В., Поросенков С.В. Проблема формирования субъекта глобальной деятельности // Вестн. Челяб. гос. ун-та. 2022. № 10(468). С. 13–23.
Ивин А.А. Современная философия науки. М.: Высш. шк., 2005. 592 с.
Эдмондс Д. Убили бы Вы толстяка? Задача о вагонетке: что такое хорошо и что такое плохо? / пер. с англ. Д. Кралечкина. М.: Изд-во Ин-та Гайдара, 2019. 264 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Сергей Владимирович Поросенков, Сергей Владимирович Комаров (Автор)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.