Global Vectors of Soft Power in Science and Education: Socio-Epistemological Aspects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37482/2687-1505-V272

Keywords:

soft power, reflexive control, science, education system, social epistemology, cognitive sovereignty, instruments of political influence

Abstract

This article examines the socio-epistemological functions of science, the scientific community and the education system as the most important elements of soft power. A socio-philosophical interpretation of the concept of soft power through the prism of social epistemology is provided. Further, the author identifies the fundamental structural and functional features of this phenomenon, originating from the modern specifics of civilizational interaction, based on the agenda of globalization and on the making of the information society. The results of the study revealed methodological difficulties in interpreting the role of science in the manifestations and use of soft power due to the fact that science and the education system inherent in it are traditionally considered as a universal cognitive activity of humankind involving obtaining and disseminating new knowledge and cannot be directly reduced to instruments of political influence. However, the article notes that the scientific communities and the results of their activities are actually used as a soft (smart) power aimed at controlled transformation of global geopolitical actors. It is not only the problems of cognitive capitalism, tragedies of the anticommons and brain drain, but also the strategies of Russian science and education for establishing the country’s cognitive sovereignty that are considered to be new conditions for the functioning of science and education as elements of soft power in the system of digital globalization. The primary purpose of this article is to study the socioepistemological significance of soft power in the transformation of the role of science and education on the one hand, and geopolitical interaction of global players on the other. The research methodology is based on the ideas of historicism, social epistemology and complexity of open social systems, as well as on the theoretical analysis of socio-political and socio-philosophical literature. The article concludes by outlining ways of creating a new interpretation of the manifestations of soft power in the field of science and education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Artem V. Makulin, Northern (Arctic) Federal University named after M.V. Lomonosov

доктор философских наук, доцент

Мoris А. Mirelli, Northern (Arctic) Federal University named after M.V. Lomonosov

аспирант кафедры философии и социологии

References

Антюхова Е.А. Образование как «Мягкая сила» в современных зарубежных и российских политологических исследованиях // Вестн. Волгоград. гос. ун-та. Сер. 4: История. Регионоведение. Международные отношения. 2018. Т. 23, № 4. С. 197–209. DOI: 10.15688/jvolsu4.2018.4.17

Лебедева М.М., Фор Ж. Высшее образование как потенциал «мягкой силы» России // Вестн. МГИМОУн-та. 2009. № 6(9). С. 200–205.

Торкунов А.В. Образование как инструмент «мягкой силы» во внешней политике России // Вестн. МГИМО-Ун-та. 2012. № 4(25). С. 85–93.

Масич В.А. Наука и образование как инструменты «мягкой силы» // Вестн. РГГУ. Сер.: Политология. История. Международные отношения. Зарубежное регионоведение. Востоковедение. 2015. № 1. C. 117–125.

Най Дж. «Мягкая сила» и американо-европейские отношения // Свободная мысль-ХХI. 2004. № 10. URL: http://smartpowerjournal.ru/soft-power/ (дата обращения: 20.02.2022).

McClory J. The Soft Power 30: A Global Ranking of Soft Power. Portland, 2015. URL: https://portlandcommunications.com/pdf/The-Soft-Power_30.pdf (дата обращения: 20.02.2022).

Харитонова Е.М. Рейтинг «мягкой силы» The Soft Power 30. URL: https://www.imemo.ru/news/events/text/reyting-myagkoy-sili-the-soft-power-30?ret=640 (дата обращения: 20.02.2022).

Vainrauh V. Индекс «Глобальной мягкой силы» Global Soft Power Index 2022: Соединенные Штаты стали лидером. URL: https://internationalwealth.info/news-of-the-offshore/indeks-globalnoj-mjagkoj-sily-global-soft-power-index/ (дата обращения: 20.02.2022).

Томас Т.Л. Рефлексивное управление в России: теория и военные приложения // Рефлексивные процессы и управление. 2002. Т. 2, № 1. С. 71–89.

Мертон Р.К. Социальная теория и социальная структура. М.: АСТ: Хранитель, 2006. 873, [1] с.

Макулин А.В. Сырьевая наука и эльдорадо колониальных ученых // Медицинское образование в XXI веке: традиции и инновации: материалы XX Межрегион. учеб.-метод. конф., Архангельск, 22 апр. 2015 года / отв. ред. А.С. Оправин. Архангельск: Изд-во Сев. гос. мед. ун-та, 2015. С. 58–60.

Бжезинский З. Великая шахматная доска: господство Америки и его геостратегические императивы. М.: ACT, 2014. 702 с.

Graham L.R. Lonely Ideas: Can Russia Compete? Cambridge: The MIT Press, 2013. 204 p.

Материалисты древней Греции. Собрание текстов Гераклита, Демокрита и Эпикура / общ. ред. М.А. Дынника. М.: Госполитиздат, 1955. 238 c.

Axelrod R. The Evolution of Cooperation. N.Y.: Basic Books, 1984. 241 p.

Корзина М.И. Социально-философский аспект технологий визуальных коммуникаций в условиях новых вызовов Четвертой промышленной революции: дис. ... канд. филос. наук. Архангельск, 2021. 239 с.

Макулин А.В. Эволюция табличного метода в истории философии: от мистики Древнего Востока до новоевропейского мышления // Общество: философия, история, культура. 2015. № 6. С. 24–26.

Монтень М. Опыты. М.; Л.: Изд-во Акад. наук СССР, 1954–1960: [в 3 т.]. Т. 1. 1954. 558 с.

Актуальные проблемы истории и философии науки: моногр. / [В.Б. Анисимова, У.Ы. Аскаров, И.В. Бакаев и др.; под ред. А.Н. Лощилина]; Рос. акад. наук, Рос. филос. о-во, секция «Теория и методология творчества». М.: Перо, 2018. 153 с.

Чернозуб С.П. Концепт национальной науки в новом дискурсе цивилизаций // Ист. психология и социология истории. 2012. № 1. С. 43–61.

Фоминых А. «Мягкая мощь» обменных программ // Междунар. процессы. 2008. Т. 6, № 1(16). С. 76–85.

Иконникова Н.К. Профессиональная и гражданская идентичность ученых в зеркале глобальной академической мобильности // Вопр. соц. теории. 2011. Т. 5. C. 319–336.

Шевченко В.Н. Жизнеспособность Российского государства как философско-политическая проблема // Жизнеспособность Российского государства как философско-политическая проблема / отв. ред. В.Н. Шевченко; Рос. акад. наук, Ин-т философии. М., 2006. С. 5–40.

2021 HEPI Soft-Power Index: UK Slips Further Behind the US ( Again). URL: https://www.hepi.ac.uk/2021/09/02/2021-hepi-soft-power-index-uk-slips-further-behind-the-us-again/ (дата обращения 20.02.2023).

Published

2023-10-03

How to Cite

Makulin А. В., & Mirelli М. А. (2023). Global Vectors of Soft Power in Science and Education: Socio-Epistemological Aspects. Vestnik of Northern (Arctic) Federal University. Series "Humanitarian and Social Sciences", 23(4), 92–103. https://doi.org/10.37482/2687-1505-V272