International, Intercultural and Global Dimensions of the Internationalization of Higher Education: A Socio-Philosophical Approach
DOI:
https://doi.org/10.37482/2687-1505-V377Keywords:
social philosophy, higher education system, internationalization of higher education, interdisciplinarityAbstract
The topic of the internationalization of higher education has received wide coverage in recent years due to the democratization, massification and liberalization of higher education and the need for countries to enter the global educational space. Internationalization of higher education is a dominant trend in the development of global processes. The article dwells on the methodological issues of studying this phenomenon. Current internationalization of higher education is considered in three dimensions – international, intercultural and global – using the examples of institutional interaction between national education systems, educational organizations and participants in educational relationships. Based on the existing points of view, a new methodological approach is proposed, i.e. a comprehensive representation of the internationalization of higher education within the framework of social philosophy. The latter allows us to link up different aspects of this phenomenon and synthesize the most common and holistic ideas. The analysis showed that the internationalization of higher education is a purposeful process of interaction between national education systems at the global, international and intercultural levels taking into account institutional, organizational and interpersonal components. The main conclusion of the paper is the idea that internationalization is a complex phenomenon that has become ambivalent. On the one hand, it is considered to be an incentive for the development of national education systems, the role of universities and the motivation of students, and on the other hand, it leads to inequality in education, dominance of some educational systems over others, and greater influence of the English language. Russian education is faced with the task of creating attractive opportunities for applicants from abroad, taking into account, first of all, the national interests and the needs of the Russian higher education system. In addition, the article outlines prospects for further study of internationalization.
Downloads
References
Смоляков Д.А. Институциональные условия интернационализации высшего образования: массовая высшая школа // Образование и наука. 2021. Т. 23, № 5. С. 11–37. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2021-5-11-37
Альтбах Ф.Дж., Райзберг Л., Рамбли Л.Е. Тенденции в глобальном высшем образовании: отслеживание направлений академической революции. М.: РУДН, 2018. 340 c.
Николаев В.К. Экспорт образования в вузах России в условиях новой реальности // Высш. образование в России. 2022. Т. 31, № 2. С. 149–166. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2022-31-2-149-166
Альтбах Ф.Дж. Глобальные перспективы высшего образования: пер. с англ. Ю. Каптуревского; под науч. ред. А. Рябова. М.: Изд. дом Высш. шк. экономики, 2018. 552 с.
де Вит Х. Эволюция мировых концепций, тенденций и вызовов в интернационализации высшего образования // Вопр. образования. 2019. № 2. С. 8–34. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2019-2-8-34
Knight J. Internationalization of Higher Education: New Directions, New Challenges: 2005 IAU Global Survey Report. Paris: IAU, 2006. 172 p.
Marginson S. Space and Scale in Higher Education: The Glonacal Agency Heuristic Revisited // High. Educ. 2022. Vol. 84. Р. 1365–1395. https://doi.org/10.1007/s10734-022-00955-0
Кудашов В.И. Стратегии и сценарии развития высшего образования в условиях глобализации // Философия образования. 2012. № 6(45). С. 78–82.
Филиппов В.М. Интернационализация высшего образования: основные тенденции, проблемы и перспективы // Вестн. Рос. ун-та дружбы народов. Сер.: Междунар. отношения. 2015. Т. 15, № 3. С. 203–211.
Береговая О.А., Кудашов В.И. Интернационализация высшего образования в условиях глобализации // Перспективы науки и образования. 2019. № 3(39). С. 31–43. https://doi.org/10.32744/pse.2019.3.3
Guo Y., Guo S., Yochim L., Liu X. Internationalization of Chinese Higher Education: Is It Westernization? // J. Stud. Int. Educ. 2022. Vol. 26, № 4. Р. 436–453. https://doi.org/10.1177/1028315321990745
Munusamy M.M., Hashim A. The Internationalisation of Higher Education: A Networking Based Conceptual Framework // AEI Insights. 2020. Vol. 6, № 1. P. 35–53.
Меликян А.В., Железов Б.В. Опыт привлечения иностранных высококвалифицированных специалистов в российские вузы // Вестн. междунар. организаций: образование, наука, новая экономика. 2012. Т. 7, № 1. С. 156–171.
Вашурина Е.В., Евдокимова Я.Ш. Развитие системы привлечения иностранных студентов: региональная модель // Унив. управление: практика и анализ. 2017. Т. 21, № 1. С. 41–51. https://doi.org/10.15826/umpa.2017.01.004
de Wit H., Hunter F. The Future of Internationalization of Higher Education in Europe // Int. High. Educ. 2015. Vol. 83. P. 2–3. https://doi.org/10.6017/ihe.2015.83.9073
Попков Ю.В. Интернационализация как социальный феномен: общее и особенное: дис. ... д-ра филос. наук. Новосибирск, 1999. 257 с.
Погорельская А.М., Троицкий Е.Ф., Пакулин В.С. Интернационализация системы высшего образования в Казахстане (2022–2023 гг.): преемственность курса или смена ориентиров? // Высш. образование в России. 2024. Т. 33, № 1. С. 68–86. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2024-33-1-68-86
Leask B. Internationalizing the Curriculum in the Disciplines – Imagining New Possibilities // J. Stud. Int. Educ. 2013. Vol. 17, № 2. P. 103–118. https://doi.org/10.1177/1028315312475090
Бойко Е.Н., Юрченко М.А., Крылова А.В., Лузарева Э.Ю. Гуманитарные направления подготовки студентов: содержание межкультурного образования // Сиб. учитель. 2023. № 2(147). С. 42–54.
Patel F. Deconstructing Internationalization: Advocating Glocalization in International Higher Education // J. Int. Glob. Stud. 2017. Vol. 8, № 2. P. 64–82.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Оксана Александровна Береговая (Автор)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.