Negative Evaluation in Oral Scientific Dialogue (Based on Russian and English)
DOI:
https://doi.org/10.37482/2687-1505-V423Keywords:
oral scientific dialogue, Russian scientific discourse, English scientific discourse, explicit negative evaluation, softened negative evaluation, intensified negative evaluationAbstract
The object of this research is scientific dialogue interpreted as a form of communication at the interface of two types of discourse – scientific (as a recipient discourse) and everyday (as a donor discourse, having a significant influence on the initial parameters of scientific discourse). The paper substantiates the idea that in the conditions of dialogue, everyday communication greatly affects the axiological structure of scientific discourse, which is reflected in the following ways: 1) activation of negative evaluative statements and diversification of their functions; 2) use of direct critical comments (expressing disagreement, objection, doubt, etc.); 3) active use of two opposite methods – de-intensification, i.e. softening (through initial approval, admittance of possible wrongness of the criticism, etc.), and intensification (through various techniques or words, e.g. intensifying adverbs amplifying the negative semantics) of negative evaluation; 4) expansion of the object of negative evaluation (by aiming it at external facts and phenomena, which can transform professional evaluation into personal or naïve). The study is based on the material of Russian and English as the main languages of international scientific communication. The author concludes that the two national variants of scientific dialogue have similar tendencies in terms of negative evaluation: activation and direct expression of negative evaluation, as well as its intensified or de-intensified use and expansion of its object. At the same time, a specific nature of verbalization of negative evaluation in the Russian scientific dialogue is emphasized. The results obtained can be applied in teaching scientists and academics the norms of polemical speech, including in an international setting.
Downloads
References
Кожина М.Н. О диалогичности письменной научной речи. Пермь: Перм. гос. ун-т им. А.М. Горького, 1986. 91 с.
Кондратенко А.И. Категория экспертной оценки в научном дискурсе (на материале немецкой и российской лингвистики): дис. ... канд. филол. наук. СПб., 2023. 126 с.
Соловьянова Е.В. Агональность в академическом дискурсе: дис. ... канд. филол. наук. Воронеж, 2021. 471 с.
Данилевская Н.В. Научный текст как динамика оценочных действий // Вестн. Перм. ун-та. Рос. и зарубеж. филология. 2009. No 2. С. 20–28.
Guangwei Hu, Lang Chen. “To Our Great Surprise...”: A Frame-Based Analysis of Surprise Markers in Research Articles // J. Pragmat. 2019. Vol. 143. P. 156–168. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2019.02.021
Tutin A. Surprise Routines in Scientific Writing: A Study of French Social Science Articles // Rev. Cogn. Linguist. 2015. Vol. 13, No 2. P. 415–435. https://doi.org/10.1075/rcl.13.2.06tut
Peng J.E. Authorial Voice Constructed in Citation in Literature Reviews of Doctoral Theses: Variations Across Training Contexts // J. Engl. Acad. Purp. 2019. Vol. 37. P. 11–21. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2018.11.001
Задворная Е.Г., Садовская Е.Ю. Аксиологическая специфика дискурса: вопросы оценки // Бизнес. Инновации. Экономика: сб. науч. ст. Минск: Печ. дом «Вишневка», 2017. С. 152–158.
Маслова Л.Н. Выражение согласия/несогласия в устной научной коммуникации: гендерный аспект: дис. ... канд. филол. наук. М., 2007. 192 с.
Соловьева Н.В. Толерантность в научной дискуссии: лингвостилистический аспект: на материале текстов научных дискуссий 1950–2000-х гг.: дис. ... канд. филол. наук. Пермь, 2007. 244 с.
Bruce I. Academic Writing and Genre: A Systematic Analysis. London: Continuum, 2008. 194 p.
Charles M., Pecorari D., Hunston S. Academic Writing: At the Interface of Corpus and Discourse. London: Continuum, 2009. 303 p.
Баженова Е.А. Структура нового знания в научном тексте // Вестн. Томск. гос. пед. ун-та. 2020. No 4 (210). С. 144–151. https://doi.org/10.23951/1609-624X-2020-4-144-151
Савчук Т.В. Семантико-прагматические ошибки в научной аргументации (на материале русских и белорусских гуманитарных текстов) // Глобальные и локальные процессы в славянских языках, литературах, культурах 2. Рига: Латв. ун-т, 2019. С. 135–147. (Сер.: Rusistica Latviensis. Т. 8). https://doi.org/10.22364/ruslat.glp.15
Савчук Т.В. Тактика эмоционального усиления аргументации в письменном научно-гуманитарном дискурсе // Вестн. Томск. гос. ун-та. 2022. No 478. С. 30–43. https://doi.org/10.17223/15617793/478/4
Чернявская В.Е. Язык оценок в научном дискурсе: терминологическое поле и методологические подходы // Вестн. Перм. ун-та. Рос. и зарубеж. филология. 2022. Т. 14, вып. 3. С. 44–55. https://doi.org/10.17072/2073-6681-2022-3-44-55
Арутюнова Н.Д. Язык и мир человека. М.: Яз. рус. культуры, 1999. 896 c.
Нефедов С.Т. Варьирование оценки в коммуникативных практиках научного дискурса // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Яз. и лит. 2021. Т. 18, No 4. С. 760–778. https://doi.org/10.21638/spbu09.2021.408
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Оксана Николаевна Чалова (Автор)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.