SPIRITUAL RECOLLECTION LETTER AS A GENRE PHENOMENON OF THE RELIGIOUS AND ECCLESIASTICAL STYLE
DOI:
https://doi.org/10.17238/issn2227-6564.2020.1.53Keywords:
ecclesiastical and religious style, spiritual recollection letter, Metropolitan Benjamin (Fedchenkov), epistolary culture, epistolary genre, ecclesiastical and religious language unitsAbstract
Based on the epistolary heritage of Metropolitan Benjamin (Fedchenkov), this article examines the functioning of spiritual recollection letters in the religious and ecclesiastical style and determines their linguistic status. Analysing the epistles combined in the work Letters on Monasticism, the author studies the particularities of the ideological content, thematic sphere, authorship and addressees of such texts, as well as reveals their intentional and linguistic-stylistic features. It is noted that the most characteristic features of the genre are: realization of spiritual and religious intentions, assertion of Christian ideas, and emphasis on Orthodox themes. The author shows that many religiously marked language units are used in this type of text, including theonyms, agioanthroponyms, iconyms, ecclesionyms, names of Christian sacraments, Orthodox holidays, items of liturgical vestments, as well as theological studies and disciplines. In addition, the paper demonstrates that the religious and ecclesiastical nature of spiritual recollection letters is manifested in the use of language units designating Christian texts and belonging to the corpus of Orthodox vocabulary with spiritual and moral meaning and religious formulae. In considering the linguistic incarnation of the genre, the author focuses on the figurative and tropeic organization of the spiritual recollection letter and demonstrates that particularities of the functioning of epithets, metaphors, allusions, comparisons, enumerations, repetitions, rhetorical questions, questionanswer constructs and rhetorical exclamations are connected with their religious and ecclesiastical signification (that is, these means of expression are either religionyms or include religionyms). The problem of Christian intertextuality is also touched upon: intertextemes, which are present in the studied letters, refer to the Old and New Testaments, patristic texts and prayers. It is concluded that the spiritual recollection letter is a hybrid epistolary genre of the religious and ecclesiastical style, a text created by an ecclesiastic writer and targeted at a concrete (individual) Christian addressee. Moreover, it contains elements of dialogization and has a retrospective narrative organization.
Downloads
References
Earle R. Introduction: Letters, Writers and the Historian // Epistolary Selves: Letters and Letter-Writers, 1600–1945. London; N. Y.: Routledge, 2016. 231 p.
Doering L. Ancient Jewish Letters and the Beginnings of Christian Epistolography. Tübingen: Mohr Siebeck, 2012. 615 p.
White P. Cicero in Letters: Epistolary Relations of the Late Republic. Oxford: Oxford University Press, 2010. 250 p.
Muir J.V. Life and Letters in the Ancient Greek World. London; N. Y.: Routledge, 2009. 240 p.
Ancient Letters: Classical and Late Antique Epistolography / ed. by R. Morello, A.D. Morrison. Oxford: Oxford University Press, 2007. 392 p.
Lost Letters of Medieval Life. English Society, 1200–1250 / ed., translated by M. Carlin, D. Crouch. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2013. 334 p.
Medieval Letters: Between Fiction and Document / ed. by C. Hogel, E. Bartoli. Turnhout: Brepols, 2015. 471 p.
Понырко н.В. Эпистолярное наследие Древней Руси, XI–XIII века: исследования, тексты, переводы / отв. ред. Д.С. Лихачев. СПб.: Наука, 1992. 214 с.
Антонова М.В. Древнерусское послание XI–XIII веков: поэтика жанра: дис. … д-ра филол. наук. Орел, 1999. 331 с.
Подтергера И.А. Письма и послания Симеона Полоцкого: дис. … канд. филол. наук. СПб., 2000. 257 с.
Сарин Е.И. Автобиографический дискурс в литературе Древней Руси XI–XIII веков (жития, поучения, послания): дис. ... канд. филол. наук. Брянск, 2014. 206 с.
Белунова Н.И. Интертекстуальные средства и особенности их функционирования в дружеском письме (на материале писем творческой интеллигенции конца XIX – первой четверти XX в.) // Теория и практика сервиса: экономика, соц. сфера, технологии. 2013. № 4(18). С. 69–75.
Курьянович А.В. Эпистолярная языковая личность: к вопросу определения категориальных и типологических черт // Сиб. филол. журн. 2014. №4. С. 255–262.
Ковалева н.А. Частные письма русских писателей-классиков XIX века: адресант и адресат в речевой организации текста // Вестн. С.-Петерб. гос. ун-та технологии и дизайна. Сер. 2: Искусствоведение. Филол. науки. 2017. № 3. С. 102–105.
Мурашова Е.А. Лингвопрагматическая интерпретация письма атамана П.Н. Краснова от 24 июля 1918 года // Вестн. Сев. (Арктич.) федер. ун-та. Сер.: Гуманит. и соц. науки. 2017. № 4. С. 108–115. DOI: 10.17238/issn2227-6564.2017.4.108
Нижникова Л.В. Письмо как тип текста: дис. … канд. филол. наук. Одесса, 1991. 159 с.
Виноградова Е.М. Эпистолярные речевые жанры: прагматика и семантика текста: дис. … канд. филол. наук. М., 1991. 274 с.
Смолина А.Н. Речевой этикет русского духовного письма: моногр. Красноярск: Сиб. федер. ун-т, 2018. 288 с.
Вениамин (Федченков), митр. Письма о монашестве. Божьи люди. М.: Правило веры, 2016. 384 с.
Постовалова В.И. Теолингвистика в современном гуманитарном познании: истоки, основные идеи и направления // Magister Dixit. 2012. № 4. C.54–101.
Стилистический энциклопедический словарь русского языка / под ред. М.Н. Кожиной. М.: Флинта; Наука, 2006. 696 с.
Толковый словарь русского языка / под ред. Д.Н. Ушакова. М.: Астрель; АСТ, 2000. Т. I. 848 с.
Коковина Н.З. Категория памяти в русской литературе XIX века: дис. … д-ра филол. наук. Тверь, 2004. 346 с.
Вениамин (Федченков), митр. Промысл Божий в моей жизни. URL: https://azbyka.ru/otechnik/Veniamin_Fedchenkov/promysl-bozhij-v-moej-zhizni/ (дата обращения: 15.07.2019).
Урбанович Л.Н. Система работы с религиозными понятиями на уроках духовно-нравственной направленности // Вестн. ПСТГУ. Сер. IV: Педагогика. Психология. 2017. Вып. 44. С. 11–19. DOI: 10.15382/sturIV201744.11-19