Linguistic Mechanisms for Generating Fake News Using Artificial Intelligence
DOI:
https://doi.org/10.37482/2687-1505-V437Keywords:
fake, fake news, generated news, “hallucination”, artificial intelligence, neural networksAbstract
Since 2022, there has been an active integration of artificial intelligence into all areas of human activity. This phenomenon, on the one hand, has facilitated the simplification of many tasks; on the other hand, however, humanity is now faced with new challenges. The use of generative neural networks for instant creation of texts and media content increases the risks of spreading false information and exacerbates problems with the verification of presented data. This paper aims to examine the process of creating fake news in the media space. The research is focused on the linguistic mechanisms for generating fakes using artificial intelligence (AI). The material for the study consists of texts created by neural networks in Russian and Spanish. The research methods include an experiment involving fake news production using AI, as well as discourse analysis, contextual analysis, and comparative analysis of the generated texts. The results of the study demonstrate that producing false information about a person is possible for any generative model that only considers keywords. To create a news event, networks utilize generally known information of different years, thereby violating the principle of chronotope. In the “news” text, networks employ mechanisms of invoking authority and anonymous scientific studies, as well as use scientific terminology, making the information appear plausible. Russian neural networks Shedevrum and GigaChat place their own limitations, for instance, on creating fake content about political figures, both Russian and foreign. ChatGPT has an Us vs Them recognition system, meaning that the training program of OpenAI’s generative neural network incorporates a subjective assessment of sensitive political topics shared by most countries of the collective West.
Downloads
References
Неренц Д.В. Особенности фейкового контента в медиапространстве в эпоху развития искусственного интеллекта // Litera. 2024. No 7. С. 107–114.
Marzal-Felici J., Casero-Ripollés A. Editorial. El análisis de las imágenes en la era de las fake news // adComunica. 2021. Vol. 22. P. 11–20. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2021.22.1
Badillo Matos A. La sociedad de la desinformación: propaganda, “fake news” y la nueva geopolítica de la información // Real Instituto Elcano. 2019. May 14. URL: http://cutt.ly/qmLQsEL (дата обращения: 10.12.2024).
Elías C. El periodismo como herramienta contra las fake news // Manual de periodismo y verificación de noticias en la era de las fake news / ed. por C. Elías, D. Teira. Madrid: UNED, 2021. P. 19–57. https://doi.org/10.5944/m.period-ismo.verificacion.2021.02
Murolo N.L. La posverdad es mentira. Un aporte conceptual sobre “fake news” y periodismo // La posverdad. Una cartografía de los medios, las redes y la política / coord. R. Aparici, D. García-Marín. Barcelona: Gedisa, 2019. P. 65–80.
Стернин И.А., Шестерина А.М. Маркеры фейка в медиатекстах. 2-е изд., доп. и испр. Воронеж: РИТМ, 2021. 60 с.
Человек и системы искусственного интеллекта / под ред. акад. РАН В.А. Лекторского. СПб.: Юрид. центр, 2022. 328 с.
Трофимова В.А. Логос как источник конфронтационности коммуникативного давления в различных типах дискурса // Актуал. проблемы филологии и пед. лингвистики. 2021. No 1. С. 268–279. https://doi.org/10.29025/1994-7720-2021-1-268-279
Цой Л.Н. Что такое конфликтоген? URL: https://conflictmanagement.ru/chto-takoe-konfliktogen/ (дата обращения: 01.12.2024).
Ахмадулин Е.В. «Новость» как основа журнализма // Гуманит. вектор. 2020. Т. 15, No 5. С. 149–154.
DeFleur M.L., Dennis E.E. Understanding Mass Communication. Boston: Houghton Mifflin, 1996. 646 p.
Распопова С.С., Богдан Е.Н. Фейковые новости: природа происхождения // Вестн. Челяб. гос. ун-та. 2017. No 11 (407). С. 48–53.
Суходолов А.П. Феномен «фейковых новостей» в современном медиапространстве // Евроазиат. сотрудничество: гуманит. аспекты. 2017. No 1. С. 87–106.
Пономарев Н.Ф. Фейковые новости в контексте постправды // E-scio.ru. 2019. No 6. С. 1–8.
Дьякова Т.В. Основные принципы и структура новостных сообщений // Lingua mobilis. 2011. No 2 (28). С. 102–106.
Оломская Н.Н., Зиньковская А.В. Механизмы генерирования фейковой информации искусственным интеллектом в современном медиадискурсе // Рос. соц.-гуманит. журн. 2024. No 2. С. 207–223.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Роман Владиславович Трофимов (Автор)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.