Vice-Chancellor’s Address as an Oral Genre: Structural, Compositional, Syntactic and Lexico-Semantic Features of the Communicative Event

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37482/2687-1505-V451

Keywords:

English-language academic discourse, oral speech genre, communicative event, public speech, annual vice-chancellor’s address, structural and compositional features, syntactic features, lexical and semantic features

Abstract

This article presents an integrative linguistic analysis of the annual English-language address of a university vice-chancellor to the academic community. The research was performed within the framework of contemporary discourse theory and views the vice-chancellor’s address as an established traditional oral speech genre. The paper raises the questions of qualifying and balancing the notions of oral communication, text, discourse, and genre; each of these is interpreted in a symbiotic connection with the determining adjective ‘academic’. The structural and compositional features of the vice-chancellor’s address include the subdivision of the speech into four logically arranged parts: pre-text, introduction, main body, and conclusion. The syntactic features manifest themselves as means and devices of information packaging that express the semantic categories of prospection and retrospection. In addition, we can observe cases of intentional use of logical connectives, rhetorical questions, inversion, and variable syntactic parallelism. Special communicative functions are performed by the following lexicosemantic features of the genre under discussion: repetition (reiteration of both words and senses); words and phrases expressing quantity, numerical data included; toponyms; abbreviations; terms of science; quotes; words representing key concepts of the speech; and a separate group of lexical units. The latter, through their semantic features, serve to create and promote a positive image of the institution (its history and prestige, international activities, quality of education, mission, prospects for development, etc.). The preparation and delivery of the vice-chancellor’s address as an oral genre in the English-language academic communication is primarily based on the speaker’s idea of challenges faced by the university and the most effective ways of responding to them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sergey G. Nikolaev, Southern Federal University

Dr. Sci. (Philol.), Prof., Head of the English Philology Department

Marina A. Sukhomlinova, Southern Federal University

Dr. Sci. (Philol.), Assoc. Prof., Assoc. Prof. at the English Philology Department

References

Шеннон К.Э. Работы по теории информации и кибернетике: сб. ст.: пер. с англ. / предисл. А.Н. Колмогорова; под ред. Р.Л. Добрушина, О.Б. Лупанова. М.: Изд-во иностр. лит., 1963. 829 с.

Мирский Э.М., Барботько М.М., Войтов В.А. Научная коммуникация: традиционные структуры и новые средства // Тр. Ин-та систем. анализа Рос. акад. наук. 2010. Т. 55. С. 155–171.

Левченко В.В., Агрикова Е.В., Воронина М.А. Формирование навыков академической коммуникации: организация работы // Высш. образование в России. 2017. No 4 (211). С. 58–62.

Куликова Л.В. Коммуникативный стиль в межкультурной парадигме: моногр. Красноярск: КГПУ им. В.П. Астафьева, 2006. 392 с.

Кунгурцева Т.С., Ланских А.В. Особенности жанра печатного обращения (на материале обращения ректора УрФУ к студентам) // Книжное дело: достижения, проблемы, перспективы. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2015. Вып. 5. С. 54–58.

Жанр как инструмент прочтения: сб. ст. / под ред. В.И. Козлова. Ростов н/Д.: Инновац. гуманит. проекты, 2012. 234 с.

Колмогорова А.В., Козачина А.В. Жанр речи в динамике дискурса // Terra Linguist. 2023. Т. 14, No 4. С. 79–94. https://doi.org/10.18721/JHSS.14406

Вахтерова Е.В. Жанрово-видовые характеристики англоязычной исследовательской статьи: анализ содержательной макроструктуры разделов «Результаты» и «Обсуждение» // Вестн. Сев. (Арктич.) федер. ун-та. Сер.: Гуманит. и соц. науки. 2022. Т. 22, No 2. С. 78–86. https://doi.org/10.37482/2687-1505-V168

Борисова И.Н. Русский разговорный диалог: структура и динамика / под ред. Н.А. Купиной. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2001. 405 с.

Макаров М.Л. Основы теории дискурса. М.: Гнозис, 2003. 280 с.

Обдалова О.А., Харапудченко О.В. Когнитивно-прагматические и лингвостилистические характеристики англоязычного устного научно-академического дискурса // Яз. и культура. 2019. No 46. С. 102–125.

Алефиренко Н.Ф. Речевой жанр, дискурс и культура // Жанры речи: сб. науч. ст. / отв. ред. В.В. Дементьев. Вып. 5. Жанр и культура. Саратов: Изд. центр «Наука», 2007. С. 44–55.

Дементьев В.В. Аспекты проблемы «жанр и язык»: жанры речи и... «язык речи»? // Жанры речи: сб. науч. ст. / отв. ред. В.В. Дементьев. Вып. 6. Жанр и язык. Саратов: Изд. центр «Наука», 2009. С. 5–22.

Сухомлинова М.А. Дискурсивные жанры академической коммуникации: лингвостилистический аспект: дис. ... д-ра филол. наук. Ростов н/Д., 2024. 600 с.

Покровская Е.А., Дудкина Н.В., Кудинов Е.В. Речевые жанры в диалоге культур. Ростов н/Д.: Foundation, 2011. 200 с.

Николаев С.Г. Феноменология билингвизма в творчестве русских поэтов. Ч. II. Онтологические, корреляционные и функциональные характеристики иноязычия в поэзии. Ростов н/Д.: Старые русские, 2005. 295 с.

Щаренская Н.М. Особенности выдвижения в художественном творчестве А.П. Чехова (к постановке проблемы) // Науч. мысль Кавказа. 2023. No 3. С. 89–97.

Зубкова О.С., Никитичев И.Г. Убеждение как стратегия речевого воздействия в академическом дискурсе билингвов // Terra Linguist. 2023. Т. 14, No 4. С. 52–66. https://doi.org/10.18721/JHSS.14404

McCarthy M. Discourse Analysis for Language Teachers. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1991. 224 p.

Иванова С.В. Новость как дискурсивный жанр: не отсутствующая структура // Terra Linguist. 2022. Т. 13, No 3. С. 7–14. https://doi.org/10.18721/JHSS.13301

Published

2025-09-23

How to Cite

Nikolaev С. Г., & Sukhomlinova М. А. (2025). Vice-Chancellor’s Address as an Oral Genre: Structural, Compositional, Syntactic and Lexico-Semantic Features of the Communicative Event. Vestnik of Northern (Arctic) Federal University. Series "Humanitarian and Social Sciences", 25(4), 75–87. https://doi.org/10.37482/2687-1505-V451