The Practice of Social Education of Children with Developmental Disabilities in the Yenisei River Area in Siberia During the 1920s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37482/2227-6564-V001

Keywords:

Yenisei River area in Siberia, 1920s, social education in the Yenisei River area in Siberia, social education institutions, child “defectiveness”, “defective” children

Abstract

The authors reviewed documents and materials on the organization of social education of children with developmental disabilities in the Yenisei River area in Siberia during the 1920s. At that time, Russian science had no clear defnition of children with developmental disabilities as a special category, the most commonly used term being defective children. Social education of these children was formed under complex cultural and historical conditions, i.e. the building of a new polity based on the principles of state social care and socialist humanism. The idealistic idea that “defective” children could be corrected by the new methods of education laid the foundation for the practice of social education in social welfare institutions for the “physically disabled and mentally retarded”. Since the early 1920s, this practice had been spreading across the country, including the Yenisei River area in Siberia. We found that, in this region at the given period, the social education institutions for this category of children included a boarding school for deaf and dumb children and a school for physically defective children. In general, social education in institutions for “defective” children in the Yenisei River area in Siberia developed by improving their methods of teaching communication as well as general working skills and basic professional skills to children, which shows the state’s optimistic view on the inclusion of every child in
social life through education and labour. In addition, the paper argues that the historical experience of special school development is directly related to the ideas of inclusion and can thus enrich the modern understanding of social and learning support for this category of children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Зульфия Ульфатовна КОЛОКОЛЬНИКОВА, Lesosibirsk Pedagogical Institute, Branch of Siberian Federal University

кандидат педагогических наук, доцент, заведующая кафедрой педагогики

Ольга Борисовна ЛОБАНОВА, Lesosibirsk Pedagogical Institute, Branch of Siberian Federal University

кандидат педагогических наук, доцент, доцент кафедры педагогики

References

Педагогическая энциклопедия: в 3 т. / под ред. А.Г. Калашникова; при участии М.С. Эпштейна. М.: Работник просвещения, 1928. Т. 2. 634 стб.

Дефективные дети // Нар. образование. 1918. № 4-5. С. 66.

Как учат говорить глухонемых // Краснояр. рабочий. 1924. № 225. С. 6.

Сибирская советская энциклопедия: в 4 т. Т. 2. З-К. М.: Зап.-Сиб. отд-ние ОГИЗ, 1931. 1152 стб.

Просвещение в Сибирском крае: основные итоги текущего обследования учреждений народного образования 1929–30 г. Новосибирск: Статсектор Крайплана, 1930. 105 с. URL: https://icdlib.nspu.ru/views/icdlib/6276/read.php (дата обращения: 27.11.2019).

Бибикова В.В. Становление единой трудовой школы в 20-е годы ХХ века в Приенисейской Сибири. Красноярск: ВВВ, 2008. 352 с.

Шумакова Н.А. Социализация подростка в системе общего школьного образования и социального воспитания Приенисейской Сибири в 20-е годы XX века (1918–1931 гг.): дис. ... канд. пед. наук. Красноярск, 2004. 179 c.

ГАКК. Ф. Р-93. Оп. 1. Д. 39, 95, 140, 161, 298.

Калинникова-Магнуссон Л.В., Магнуссон М. Социальная политика в отношении детской «дефективности» в военно-революционный период и первую декаду советской власти (1914–1927 годы) // Вестн. Сев. (Арктич.) федер. ун-та. Сер.: Гуманит. и соц. науки. 2015. № 1. С. 157–166.

Лизунова Г.Ю., Таскина И.А., Кудирмекова Н.И., Чертолыс В.Н., Кащеева Н.В. Инклюзивное образование в России: историко-педагогические основы развития // Мир науки, культуры, образования. 2019. № 2(75). С. 125–127.

Никифорова А.В. Накопление знаний о способах обучения и воспитания дефективных детей и подготовка педагогических кадров дефектологического профиля // Вестн. ТГПУ. 2013. № 1(129). С. 93–96.

Щербинин П.П. «Физически-дефективные дети» и их призрение в первой трети ХХ века: региональный аспект // Вестн. Тамбов. ун-та. Сер.: Гуманит. науки. 2019. Т. 24, № 178. С. 140–148. DOI: 10.20310/1810-0201-2019-24-178-140-148

Библиотека нормативно-правовых актов Союза Советских Социалистических Республик. URL: http://www.libussr.ru/infdoc2.htm (дата обращения: 25.11.2019).

Кащенко В.П. Дефективные дети школьнаго возраста и всеобщее обучение: докл. на Всерос. съезде деятелей по обучению, воспитанию и призрению глухонемых, в Москве, от 27 до 31 декабря 1910 г. М., 1910. 12 с.

Кащенко В.П., Мурашев Г.В. Педология исключительного детства // Педагогическая энциклопедия / под ред. А.Г. Калашникова; при участии М.С. Эпштейна. М.: Работник просвещения, 1927. Т. 1. С. 191–214.

Выготский Л.С. Принципы воспитания физически дефективных детей (на основе доклада, прочитанного на II Съезде по социально-правовой охране несовершеннолетних (1924 г.)) // Воспитание и обучение детей с нарушениями развития. 2016. № 6. С. 15–25.

Лобанова О.Б., Колокольникова З.У. Проблемы организации социального воспитания в Приенисейской Сибири в 20-е гг. ХХ в. // Соврем. проблемы науки и образования. 2014. № 1. URL: www.science-education.ru/115-11968 (дата обращения: 25.11.2019).

Пинкевич А.П. Введение в педагогику. М.: Работник просвещения, 1929. 144 с.

Колокольникова З.У., Лобанова О.Б. Нормативно-правовое обеспечение социального воспитания «физически дефективных» детей в РСФСР в 1920–1930-е годы // Право и образование. 2019. № 1. С. 138–144.

Красноярский край в истории Отечества: в 2 кн.: хрест. для учащихся ст. кл. сред. шк. Кн. 2. Октябрь 1917 –1940. Красноярск: Кн. изд-во, 1996. 272 с.

ГАКК. Ф. Р-93. Оп. 1. Д. 298.

ГАКК. Ф. Р-93. Оп. 1. Д. 140.

ГАКК. Ф. Р-93. Оп. 1. Д. 161.

ГАКК. Ф. Р-93. Оп. 1. Д. 95.

ГАКК. Ф. Р-93. Оп. 1. Д. 39.

ГАКК. Ф. Р-93. Оп. 4. Д. 17.

Published

2020-04-20

How to Cite

КОЛОКОЛЬНИКОВА, З. У., & ЛОБАНОВА, О. Б. (2020). The Practice of Social Education of Children with Developmental Disabilities in the Yenisei River Area in Siberia During the 1920s. Vestnik of Northern (Arctic) Federal University. Series "Humanitarian and Social Sciences", (2), 5–15. https://doi.org/10.37482/2227-6564-V001