Humanistic Dimension of Biological Rationality
DOI:
https://doi.org/10.37482/2227-6564-V008Keywords:
rationality, life sciences, interdisciplinarity, transdisciplinarity, dilemma of biological rationality, humanismAbstract
The concept of rationality is characterized by immanent uncertainty: is it a rationality of life or a rationality specifed by the concept “life”? For the philosophical discourse, the concept of rationality is most important. This paper aimed to demonstrate how the concept “life” specifes the concept “rationality”. There are two strategies used to determine rationality: absolutist and relativist; they are not mutually exclusive, but presuppose each other. Rationality is knowledge of a special kind and, like truth, is procedural. It is obvious that in Nietzsche’s philosophical aspect of life, which does not deny the ability of the human mind, the mind is just a servant of life. The Nietzschean will to power sounds like a hymn to human freedom. The essence of the Nietzschean concept of life is represented in his “Die at the right time!” manifest. Nietzsche’s position coincides with liberal humanism, but contradicts the ideas of socialist humanism. The scientifc study of life is multidisciplinary. In this context, life is analysed as the basis of human freedom: from the ability of chemical autocatalysts to mutate, through the “power of will” to human freedom. The “power of will” characterizes the range of an organism’s freedom in its movement towards death. At the stage of post-non-classical science, interdisciplinarity is replaced by transdisciplinarity, which means going beyond scientifc knowledge into the sphere of culture and everyday life. The scientifc and the philosophical understandings of life are drawn closer together.Biological rationality appears as a dilemma: life is rational because it is a prerequisite for freedom, while ending one’s own life to assert freedom is also rational. The realities of the digital society chart a course
for rationality to go beyond humanism. Biological rationality is a signifcant stage in the development of rationality, which is eliminated by its further development.
Downloads
References
Порус В.Н. Рациональная коммуникация и коммуникативная рациональность: эпистемологический анализ // Эпистемология сегодня. Идеи, проблемы, дискуссии: моногр. / под ред. чл.-корр. РАН И.Т. Касавина, Н.Н. Ворониной. Н. Новгород: Изд-во Нижегор. гос. ун-та им. Н.И. Лобачевского, 2018. С. 79–93.
Межуев В.М. Если человек не нуждается в свободе, то и философия ему ни к чему… // Новая газ. Науч.- попул. прил. «Кентавр». 2007. № 6. 29 окт.
Ницше Ф. Так говорил Заратустра. Книга для всех и ни для кого. М.: Интербук, 1990. 301 с.
Ясперс К. Вторая глава: Как мы понимаем Ницше // Ясперс К. Ницше. Введение в понимание его философствования. СПб.: Владимир Даль, 2004. С. 551–606.
Ницше Ф. Антихристианин // Ницше Ф., Фрейд 3., Фромм Э., Камю А., Сартр Ж.П. Сумерки богов: сб. / сост. и общ. ред. А.А. Яковлева. М.: Политиздат, 1990. С. 17–93.
Руссо Ж.-Ж. Педагогические сочинения: в 2 т. М.: Педагогика, 1981. Т. 1. 656 c.
Фейерабенд П. Наука в свободном обществе // Личность. Культура. Общество. 2009. Т. 11, вып. 3. С. 85–100.
фон Мизес Л. Либерализм в классической традиции: пер. с англ. М.: Начала-Пресс, 1995. 176 с.
фон Хайек Ф.А. Дорога к рабству. М.: Новое изд-во, 2005. 264 с. (Б-ка Фонда «Либер. миссия»).
Сартр Ж.П. Экзистенциализм – это гуманизм // Ницше Ф., Фрейд З., Фромм Э., Камю А., Сартр Ж.П. Сумерки богов: сб. / сост. и общ. ред. А.А. Яковлева. М.: Политиздат, 1990. С. 319–344.
Пармон В.Н., Савинов Е.Н., Савинова Е.Р. и др. Фотокаталитическое преобразование солнечной энергии. Ч. 2. Молекулярные системы для разложения воды. Новосибирск: Наука, 1985. 246 с.
Биша Мари Франсуа Ксавье // Большая советская энциклопедия: в 30 т. / под ред. А.М. Прохорова. 3-е изд. М.: Сов. энцикл., 1970. Т. 3.
Науки о жизни и современная философия / отв. ред. И.К. Лисеев. М.: «Канон +» РООИ «Реабилитация», 2010. 496 с.
Лисеев И.К., Петрова Е.В., Фесенкова Л.В., Хен Ю.В. Науки о жизни сегодня: философские инновации. М.: ИФ РАН, 2016. 239 с.
Самойлов Александр Филиппович // Большая советская энциклопедия: в 30 т. / гл. ред. А.М. Прохоров. 3-е изд. М.: Сов. энцикл., 1975. Т. 22.
Моисеев В.И. Традиции и новации в философии биомедицины // Философские проблемы биологии и медицины. Вып. 3. Традиции и новации: сб. материалов 3-й ежегод. науч.-практ. конф. М.: Принтберри, 2009. С. 5–9.
Харари Ю.Н. Homo Deus. Краткая история будущего / пер. с англ. А. Андреева. М.: Синдбад, 2019. 496 с.
Кемеров В.Е. Редукционизм // Современный философский словарь / под общ. ред. В.Е. Кемерова. 2-е изд. испр. и доп. Лондон; Франкфурт-на-Майне; Париж; Люксембург; М.; Минск: Панпринт, 1998. С. 736.
Музрукова Е.Б., Фандо Р.А. Редукционизм и холизм в познании живого: методологический диалог // Эпистемология & философия науки. 2014. Т. 39, № 1. С. 211–226.
Борзенков В. Категория «жизнь» в науке XX века // Высш. образование в России. 2007. № 5. С. 98–105.
Федяев А.П. Проблема сущности жизни в современной науке: социокультурный аспект // Вестн. Казан. гос. ун-та культуры и искусств. 2012. № 3-2. С. 65–68.
Социологические размышления. Интервью с проф. Н. Луманом // Проблемы теоретической социологии. СПб.: Петрополис, 1994. С. 237–238.