On Linguistic Means of Metaphorical Influence in Georgian Pre-Election Discourse
DOI:
https://doi.org/10.37482/2227-6564-V015Keywords:
Georgian political discourse, pre-election discourse, political linguistics, metaphor of political discourseAbstract
This article analyses the role of metaphor in the texts of public election speeches of Georgian politicians. Metaphor is a form of artistic representation of reality through language and an effective tool that contributes to the formation of the linguistic worldview. This tool has the strongest pragmatic effect, since it combines pragmatic, cognitive, and linguistic knowledge in relation to culture, ideology, and history. Often we understand and accept reality through the prism of metaphorical models, established stereotypes, and prototypes. Moreover, it is obvious that political activity cannot exist without the use of language, which implies a certain pragmatic goal. Metaphor is one of the most effective tools of persuasion in pre-election political discourse, while the analysis of political texts in the pre-election period is one of the most interesting topics for scholars in the field of political communication. Indeed, metaphor can be considered as one of the ways to creatively present one’s ideas and postulates during the election campaign. The use of metaphors is characteristic of contemporary political discourse in many languages. This article attempts to illustrate the main trends in the use of metaphor in political discourse, which is typical of Georgian candidates. The choice of texts from the contemporary preelection discourse in Georgia is explained by the fact that there are no works related to the study of Georgian-language political texts in the framework of political linguistics. The author believes that the materials presented in this paper can be of interest and use for linguists, experts in Kartvelian languages and specialists in cross-cultural communication.
Downloads
References
Алпатов В.М. Об антропоцентричном и системоцентричном подходах к языку // Вопр. языкознания. 1993. № 3. C. 15–26.
Чудинов А.П. Метафорическая мозаика в современной политической коммуникации: моногр. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 2003. 248 с.
Чудинов А.П. Россия в метафорическом зеркале // Рус. речь. 2001. № 1. С. 34–41.
Lakoff G., Johnson M. Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press, 1980. 242 p.
Баранов А.Н. Предисловие редактора. Когнитивная теория метафоры: почти двадцать пять лет спустя // Лакофф Дж., Джонсон М. Метафоры, которыми мы живем. М.: Едиториал УРСС, 2004. С. 7–21.
Гайкова О.В. Предвыборный дискурс как жанр политической коммуникации (на материале английского языка): дис. … канд. филол. наук. Волгоград, 2003. 211 с.
Желтухина М.Р. Специфика влияния вербалики и невербалики масс-медиальной коммуникации на избирательный процесс // Массовая культура на рубеже XX–XXI веков: человек и его дискурс: сб. науч. тр. / под ред. Ю.А. Сорокина, М.Р. Желтухиной; ИЯ РАН. М.: Азбуковник, 2003. С. 109–132.
Левшина Н.Г. Речевые тактики в предвыборном обращении (анализ двух предвыборных обращений кандидатов в губернаторы Санкт-Петербурга) // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Сер. 9: Филология. Востоковедение. Журналистика. 2005. Вып. 1. С. 47–56.
Суханов Ю.Ю. Семантические и когнитивные особенности предвыборной риторики в политическом дискурсе (на материале выступлений политиков США): дис. … канд. филол. наук. М., 2019. 152 с.
Филинский А.А. Критический анализ политического дискурса предвыборных кампаний 1999–2000 гг.: дис. … канд. филол. наук. Тверь, 2002. 163 с.
Баранов А.Н., Караулов Ю.Н. Словарь русских политических метафор / Рос. акад. наук, Ин-т рус. яз. М.: Помовский и партнеры, 1994. 330 с.
Шейгал Е.И. Семиотика политического дискурса. М.: Гнозис, 2004. 326 с.
Cидорова Н.А. Апперцепционная база диалога: к постановке проблемы // Уч. зап. Рос. гос. соц. ун-та. 2010. № 5(81). С. 157–161.
Михалева О.Л. Политический дискурс: способы реализации агональности. URL: http://www.rus-lang.com/about/group/mikhaleva/state2.2005 (дата обращения: 01.04.2020).