On the Philosophical Ideas of Higher Abstraction (Ultimate Meanings)
DOI:
https://doi.org/10.37482/2227-6564-V020Keywords:
ultimate meanings, higher abstraction, imaginative generalization, philosopher’s ontological work, multiple-aspect perspectivismAbstract
This article raises the question of the specifics of the ideas of the highest degree of abstraction, their status and the mechanisms of their formation. The author believes that, along with descriptive and schematizing generalization, intellect is characterized by imaginative generalization, or the work of creative imagination controlled by the requirements of coherence and logic. From the historical and anthropological point of view, ultimate meanings are a comprehensible limit of generalization of the significance of any of the “segments” of human existence. They perform the functions of organizing comprehension and indicating meanings and values. A philosopher’s ontological work involves discerning the ultimate meaning in the group of universal meanings, positioning it as the coordinates of the proposed doctrine, as well as arguing in its favour and demonstrating worldview consequences. Philosophers postulate the foundations of their teachings, or ultimate meanings, to later use them as key arguments. Such higher ideas originate both in the objective social context and in the subjective psychological environment. The author is more interested in the latter aspect, revealing the subjective mechanisms of consciousness activity in terms of choosing certain general concepts as ultimate meanings. At the same time, it is argued here that the diversity of philosophical teachings as an expression of numerous subjective images of one real world has anthropological nature. These multiple scenarios support the optimum of selecting the necessary prospects for the development of humankind in all possible areas
of its contact with reality. The positioning of ultimate meanings in the history of philosophy is not a voluntaristic act; it correlates both with the real conditions of human existence and with the requirements of the historical and philosophical tradition of rational justification of the established foundations.
Downloads
References
Карпов К.В. Основные аспекты средневековой трансцендентальной философии // Вопр. философии. 2016. № 11. С. 204–214.
Кант И. Собр. соч.: в 8 т. Т. 3. Критика чистого разума. М.: ЧОРО, 1994. 740 с.
Гуссерль Э. Идеи к чистой феноменологии и феноменологической философии. Т. 1. Общее введение в чистую феноменологию. М.: ДИК, 1999. 332 с.
Бальтазар Н., Дебольский Н.Г., Яковенко Б.В. Метафизика на рубеже эпох. Левенская школа. Томас Хилл Грин. Джосайя Ройс. М.: URSS: Изд-во ЛКИ, 2007. 135 с.
Гартман Н. К основоположению онтологии / пер. на рус. яз. Ю.В. Медведева. СПб., 2003. URL: https://gtmarket.ru/laboratory/basis/5683 (дата обращения: 01.11.2019).
Уайтхед А.Н. Гл. 1. Значимость // Уайтхед А.Н. Избранные работы по философии. М.: Прогресс, 1990. С. 337–353.
Малкина С.М. Проблема критики метафизики и постметафизическое мышление: дис. … д-ра филос. наук. Саратов, 2017. 376 с.
Тентимишова А.К. Концепт и концептосфера в исследованиях ученых-лингвистов // Науч.-метод. электрон. журн. «Концепт». 2016. Т. 17. С. 226–230. URL: http://e-koncept.ru/2016/46223.htm (дата обращения: 01.11.2019).
Пилатова В.Н., Вишаренко С.В. Предельное понятие и его экспликативный потенциал (на примере рассказов Э. Манро) // Филол. науки. Вопр. теории и практики. 2016. № 11(65): в 3 ч. Ч. 3. C. 153–155.
Александров О.А., Андреева О.А. Универсальные концепты в когнитивной системе человека // Филол. науки. Вопр. теории и практики. 2010. № 3(7). С. 26–29.
Бахтин М.М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура средневековья и Ренессанса. М.: Худ. лит., 1990. 543 с.
Гуревич А.Я. Категории средневековой культуры. М.: Искусство, 1984. 350 с.
Гачев Г. Национальные образы мира. Космо-Психо-Логос. М.: Прогресс-Культура, 1995. 480 с.
Вежбицкая А. Понимание культур через посредство ключевых слов. М.: Яз. славян. культуры, 2001. 288 с.
Мышкин О.С. Философская альтернатива: от понятий к концептам // Вестн. ПНИПУ. Сер.: Культура. История. Философия. Право. 2018. № 1. С. 36–44. DOI: 10.15593/perm.kipf/2018.1.05
Красиков В.И. Предельные значения в философии. Кемерово: Кузбассвузиздат, 1997. 215 с.
Голосовкер Я.Э. Имагинативный абсолют // Голосовкер Я.Э. Логика мифа. М.: Наука, 1987. С. 114–165.
Уайтхед А.Н. Избранные работы по философии. М.: Прогресс, 1990. 720 с.
Беркли Дж. Трактат о принципах человеческого знания // Беркли Дж. Сочинения. М.: Мысль, 1978. С. 152–247.
Лезгина М.Л. Проблема становления категории «идея»: от антиков до Канта // Науч.-техн. вед. СПбГПУ. Гуманит. и обществ. науки. 2018. Т. 9, № 4. С. 39–48. DOI: 10.18721/JHSS.9405
Ницше Ф. Воля к власти. Опыт переоценки всех ценностей. М.: REFL-book, 1994. 452 с.
Sontag F. Experience, Truth, and the Program of Philosophy // Am. Philos. Q. 1982. Vol. 19, № 2. P. 131–139.
Паскаль Б. Мысли. М.: REFL-book, 1994. 528 с.
Саенко А.В. Специфика понятий языка философии по Ж. Делезу, Ф. Гваттари и М.К. Мамардашвили // Филос. мысль. 2018. № 9. С. 1–10. DOI: 10.25136/2409-8728.2018.9.27237 URL: https://nbpublish.com/library_read_article.php?id=27237 (дата обращения: 01.11.2019).
Рутковская М.В. Понятие «Дао» в китайской философии // Науч.-метод. электрон. журн. «Концепт». 2016. Т. 33. С. 73–76. URL: http://e-koncept.ru/2016/56704.htm (дата обращения: 01.11.2019).