Creativity in the Information Society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37482/2227-6564-V021

Keywords:

information society, information and communication technologies, creative activity, creativity

Abstract

This article studies the influence of information technologies on creative activity. In the world of modern technology, ideas about creativity are changing. An approach is spreading in the information society according to which creativity is not a substantial, human quality, but a phenomenon arising in the field of communication. This necessitates a constructive analysis of creativity in the light of the new historical context. The use of the activity approach allowed us to reveal the influence of information technology on all components of creative activity: subject-personal, procedural-technological and objecthistorical combined. It was determined that the motivation for self-fulfilment in one’s professional activity is an important characteristic of the subject of creativity in the information society. Turning to interactive creativity allowed us to detect a tendency towards the abolition of the subjective-personal component of creativity. The information support for the procedural and technological component of creativity as inventive activity is considered here in a number of aspects. It is demonstrated that in today’s society the objectification of the results of creative activity takes the form of innovation, which affects the nature of the new. We conclude that information technologies expand the space of creative activity and provide the means for developing a person’s creative potential; at the same time, the person remains the source of creativity. As in any other society, in the information society creativity embraces a person’s entire existence, including the historical and sociocultural nature of his/her activities. It should be noted that when the study of creativity in the information society underestimates the axiological aspect of creative activity, inventiveness substitutes for creativity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Татьяна Николаевна ОВЧАРОВА, National Research Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod

кандидат философских наук, доцент, доцент кафедры культуры и психологии предпринимательства

Антон Олегович ОВЧАРОВ, The Russian State University of Justice

доктор экономических наук, доцент, профессор кафедры гуманитарных и социально-экономических дисциплин

References

Батищев Г.С. Введение в диалектику творчества. СПб.: Изд-во РХГИ, 1997. 464 с.

Дубина И.Н. Творчество как феномен социальных коммуникаций. Новосибирск: Изд-во СО РАН, 2000. 192 с.

Кукушкин С.Н. Труд в информационном обществе. Трансформация труда в творчество // Экономика знаний: теория и практика. 2017. № 3. С. 35–50.

Флорида Р. Креативный класс. Люди, которые создают будущее. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2016. 384 c.

Бессарабов М.В. Интеллектуальные основы творчества в информационном обществе // Изв. Волгогр. гос. техн. ун-та. Сер.: Проблемы соц.-гуманит. знания. 2013. Вып. № 16(119), т. 14. С. 19–23.

Сагатовский В.Н. Аксиология творчества // Наука. Искусство. Культура. 2012. Вып. 1. С. 58–63.

Кальней М.С. Творчество или креативность? Проблема отчуждения в постиндустриальном обществе // Эконом. и соц.-гуманит. исслед. 2017. № 4(16). С. 37–41.

Нариньяни А.С. Между эволюцией и сверхвысокими технологиями: новый человек ближайшего будущего // Вопр. философии. 2008. № 4. С. 3–17.

Бердяев Н. Я и мир объектов. Опыт философии одиночества и общения. URL: http://www.vehi.net/berdyaev/mirobj/05.html (дата обращения: 13.09.2019).

Халин В.Г., Чернова Г.В. Цифровизация и ее влияние на российскую экономику и общество: преимущества, вызовы, угрозы и риски // Управленч. консультирование. 2018. № 10. С. 46–63. DOI: 10.22394/1726-1139-2018-10-46-63

Беляева Е.В. Традиционное творчество и современный креатив // Феномен творчества в образовательном процессе: материалы VIII науч.-метод. конф. фак. философии и соц. наук БГУ, г. Минск, 16 марта 2011 года / редколл.: И.Л. Зеленкова, А.А. Легчилин. Минск: БГУ, 2011. С. 11–13.

Беляева Е.В. Профессиональная этика в эпоху креативности. URL: https://www.tyuiu.ru/wp-content/uploads/2015/11/2-Belyaeva.pdf (дата обращения: 13.09.2019).

Published

2020-06-17

How to Cite

ОВЧАРОВА, Т. Н., & ОВЧАРОВ, А. О. (2020). Creativity in the Information Society. Vestnik of Northern (Arctic) Federal University. Series "Humanitarian and Social Sciences", (3), 68–78. https://doi.org/10.37482/2227-6564-V021