Native Speaker vs Vernacular Speaker: Assessing Foreigners’ Language Competence
DOI:
https://doi.org/10.37482/2687-1505-V074Keywords:
native speaker, linguistic consciousness, dialect linguistic personality, vernacular linguistic personality, anthropotext, linguodidactic criteriaAbstract
This article deals with an important issue in the field of language policy, i.e. determining the status of a “non-ideal” language user as a native speaker. The material includes: a) records of the speech of people participating in an official interview to confirm their status as a native speaker; b) regulatory framework that defines the content of the “native speaker” term. The authors focus on vernacular and dialect speakers for whom Russian is the only or main system of verbal communication. The article proves the linguodidactic criteria listed in the normative documents to be invalid. The authors identify speech facts that formally prevent a person from qualifying as a native speaker but, within the sociolinguistic approach, do not exclude him/her as a linguistic personality from the circle of Russian native speakers. Further, a standard methodological prototype of speech personality “native speaker” appropriate for linguodidactic testing is modelled. The authors describe the experience of evaluating language (speech) competence using criteria scales within the framework of the level approach. Based on the material of one script, features of the speech of the “non-ideal” language user are singled out and a model of competence assessment by correlation with the “native speaker” prototype is presented. This technology includes two stages: 1) identification of speech facts that lie outside the scope of the literary norm; 2) identification of the basic characteristics of a native speaker within the framework of the sociolinguistic and functional approaches. The authors consider knowledge of precedent texts (on the social and national levels), proficiency in the language system, including its sub-standard forms (vernacular and dialect) and knowledge of the usage to be the main characteristics of a native speaker. In addition, the authors list accentuating discursive means that are typical of the speech of native speakers: rhetorical questions, metatextual reflexive questions, synonymic correction of naming units, etiquette correction of appellatives, language-game, etc. The results can be used to develop uniform criteria for evaluating language (speech) competencies during interviews with foreign citizens and stateless persons.
For citation: Mar’yanchik V.A., Onegina A.S. Native Speaker vs Vernacular Speaker: Assessing Foreigners’ Language Competence. Vestnik Severnogo (Arkticheskogo) federal’nogo universiteta. Ser.: Gumanitarnye i sotsial’nye nauki, 2021, no. 1, pp. 50–60. DOI: 10.37482/2687-1505-V074
Downloads
References
Марьянчик В.А. К проблеме определения уровня владения русским языком как иностранным // Русский язык и культура в современном образовательном пространстве: тез. докл. V Междунар. науч.-практ. конф., Моск. гос. ун-т им. М.В. Ломоносова, Филол. фак., Кафедра рус. яз. для иностр. учащихся естеств. фак. (Москва, 23–24 октября 2014 г). М.: МАКС Пресс, 2014. С. 215–217.
Марьянчик В.А. Собеседование как форма определения уровня владения русским языком как иностранным // Трансфер знаний в науке, образовании и бизнесе: пути взаимодействия России и Германии: материалы Междунар. науч.-практ. конф. (Архангельск, 15–19 октября 2014 г.) / отв. ред.: Б. Линдер, А.М. Поликарпов, Л.Ю. Щипицина. Архангельск: Пресс-Принт, 2015. С. 145–149.
Сазонова А.В. Языковые системы тестирования в Европе и в России: причины создания, цели и задачи // Вестн. Самар. ун-та. История, педагогика, филология. 2018. Т. 24, № 3. С. 127–134. DOI: 10.18287/2542-0445-2018-24-3-127-134
Воробьева Л.Б. Система государственного тестирования по национальному языку в России и Литве // Мир без границ: русский язык как иностранный в международном образовательном пространстве: материалы Междунар. науч.-практ. конф. (13–14 декабря 2018 г.) / сост. Л.Б. Воробьева, Ю.Н. Грицкевич, С.В. Лукьянова, Л.М. Попкова. Псков: Псков. гос. ун-т, 2019. С. 127–135.
Антонидина К.О. Тестирование иностранных граждан по русскому языку в Амурском государственном университете в 2016–2018 гг.: итоги и перспективы // Вестн. Амур. гос. ун-та. Сер.: Гуманит. науки. 2019. Вып. 84. С. 102–108.
Ласкарева Е.Р. Причастия и деепричастия: тестирование, второй сертификационный уровень // Новое и традиционное в практике обучения русскому языку как родному и иностранному в российских университетах нефилологического профиля: материалы Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием (СПбГАСУ, 17–18 мая 2018 г.). СПб., 2018. С. 168–173.
Андрюшина Н.П. Актуальные направления развития российской государственной системы тестирования по русскому языку как иностранному // Довузовский этап обучения в России и мире: язык, адаптация, социум, специальность: сб. ст. I Междунар. конгр. преподавателей и руководителей подготовит. факультетов (Москва, РУДН, 19–21 октября 2017 г.): в 2 ч. М.: Рос. ун-т дружбы народов, 2017. Ч. 1. С. 20–24.
Ловцевич Г.Н., Гич О.Н. «Носитель языка» и «Native Speaker»: иллюзорное соответствие // Вестн. Рос. ун-та дружбы народов. Сер.: Лингвистика. 2018. Т. 22, № 2. С. 436–447. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/nositel-yazyka-i-native-speaker-illyuzornoe-sootvetstvie (дата обращения: 02.02.2020). DOI: 10.22363/2312-9182-2018-22-2-436-447
Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: Изд-во ИКАР, 2009. 448 с.
Кравченко А.В. Носители языка, родной язык и другие интересные вещи // Актуал. проблемы филологии и пед. лингвистики. 2009. № 11. С. 29–36. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/nositeli-yazyka-rodnoy-yazyk-idrugie-interesnye-veschi (дата обращения: 04.02.2020).
Синельникова Л.Н. О научной легитимности понятия «дискурсивная личность» // Уч. зап. Тавр. нац. ун-та им. В.И. Вернадского. Сер.: Филология. Соц. коммуникации. 2011. Т. 24(63), № 2 (ч. 1). С. 454–463.
Соломина Е.В. Языковая личность носителя городского просторечия: дис. … канд. филол. наук. Томск: Национ. исслед. Томск. гос. ун-т, 2016. 236 с.
Плешкова Т.Н. Особенности языковой ситуации Архангельского Севера и формирующие их факторы: моногр. Архангельск: Помор. гос. ун-т им. М.В. Ломоносова, 2003. 223 с.
Словарь русских народных говоров / гл. ред.: Ф.П. Филин, Ф.П. Сороколетов. Вып. 24. Осець – Отчураться. Л.: Наука. Ленингр. отд-ние, 1989. 368 с.