Linguocultural Codes in Anna Akhmatova’s Individual Author’s Worldview
DOI:
https://doi.org/10.37482/2687-1505-V090Keywords:
conceptual metaphor, linguocultural codes, Anna Akhmatova’s author’s worldview, Anna Akhmatova’s poems, cultural linguisticsAbstract
Undoubtedly, the most promising linguistic research is that performed at the junction of different disciplines, such as cultural studies, psychology, ethnography and history, as it offers us a deeper understanding of language. Linguocultural codes have developed as a separate area of research over the last 20 years and have now attracted the attention of linguists in terms of studying the author’s individual worldview. The purpose of this article was to describe Anna Akhmatova’s implementation of linguocultural codes in her poems, taking into account the linguistic peculiarity of the conceptual metaphors used. It should be noted that this paper is the first attempt in philological literature to study conceptual metaphors through which the linguocultural codes are realized in the author’s worldview of poets and writers. The main methods applied in the research are descriptive, interpretative, and conceptual. We found that linguocultural codes in Akhmatova’s poems are represented by three broad classes: 1) codes of inanimate nature; 2) codes of wildlife; 3) categorical codes. As the study showed, the poetess often turns to two groups of linguocultural codes: wildlife and categorical, the most relevant being the vital and anthropomorphic codes, abundant in conceptual metaphors. Categorical codes are significant from the axiological point of view: the poems include all types of personal evaluations (ethical, aesthetic, utilitarian, and rational). At the same time, the limited colour spectrum is striking: in her works Akhmatova uses two colours – scarlet and black, as well as two shades – pale and light. The identified features largely correlate with Akhmatova’s life experience and reflect her inner world, i.e. sensations, feelings and emotions.
Downloads
References
Пименова Е.Е., Пименова М.В. Особенности концептуализации неба и объективация его признаков в произведениях С.А. Есенина (лингвокультурологический аспект) // Полит. лингвистика. 2006. № 18. С. 180–190.
Маслова В.А., Пименова М.В. Коды культуры в пространстве языка. СПб., 2015. 152 с. (Сер.: Концептуальный и лингвальный миры; вып. 9).
Мошина Е.А., Бакирова А.А., Бекмурзаева Ф.Ш. Реализация антропоморфного кода в структурах ландшафтного, анималистического и космического концептов в русской лингвокультуре // лингвокультурные аспекты концептуальных исследований: сб. науч. ст. к 70-летнему юбилею д-ра филол. наук, проф. В.А. Масловой / отв. ред. М.В. Пименова. СПб.: СПбГЭУ, 2018. С. 64–71. (Сер.: Концептуальные исследования; вып. 16).
Башкатова Ю.А. Соматический код в английской и русской языковой картине мира // Вестн. Кемеров. гос. ун-та. 2013. № 3-2(55). С. 90–94.
Гудков Д.Б., Ковшова М.Л. Телесный код русской культуры: материалы к словарю. М.: Гнозис, 2007. 288 с.
Ковшова М.Л. Семантика и прагматика фразеологизмов (лингвокультурологический аспект): дис. … д-ра филол. наук. М., 2009. 654 с.
Ковшова М.Л. Лингвокультурологический метод во фразеологии: Коды культуры. 3-е изд. М.: URSS, 2016. 456 с.
Красных В.В. Коды и эталоны культуры (приглашение к разговору) // Язык, сознание, коммуникация: сб. ст. / отв. ред. В.В. Красных, А.И. Изотов. М.: МАКС Пресс, 2001. Вып. 19. C. 5–19.
Красных В.В. Предметный код культуры в русском культурном пространстве // Русистика на пороге XXI в.: проблемы и перспективы: материалы междунар. науч. конф. (Москва, 8–10 июня 2002 г.) / [сост. Н.К. Онипенко]. М.: ИРЯ РАН, 2003. С. 146–148.
Лакофф Дж. Женщины, огонь и опасные вещи: Что категории языка говорят нам о мышлении. М.: Яз. славян. культуры, 2004. 792 с.
Пименова М.В. Коды лингвокультуры: метаязык описания // Термінологічний вісник. 2017. Вип. 4. С. 274–281.
А.А. Ахматова: русская и национальные литературы: материалы междунар. науч.-практ. конф. (Ереван, 25–26 сентября 2019 г.). Ереван: Лусабац, 2019. 494 с.
Гончарова Н.Г. Анна Ахматова. Эскиз портрета на фоне античности // Гончарова Н.Г. «Фаты либелей» Анны Ахматовой. М.: Рос. гос. б-ка; СПб.: Летний сад, 2000. С. 11–23.
Кирпичева Е.В. Интертекстуальный аспект творчества Анны Ахматовой: дис. … канд. филол. наук. Мичуринск, 2009. 179 с.
Савельева Е.К. А.А. Ахматова в художественной рецепции отечественной и англо-американской литературной критики и литературоведения: дис. … канд. филол. наук. Ростов н/Д., 2008. 219 с.
Виноградов В.В. О поэзии Анны Ахматовой: (стилистические наброски). Л.: Тип. Химтехиздата, 1925. 165 c. (Тр. Фонет. ин-та практ. изучения языков).
Чижонкова Л.В. В глубине юбилейных зеркал (Анна Ахматова, 1889–1966) // Изв. Пенз. гос. пед. ун-та им. В.Г. Белинского. 2009. № 11(15). С. 63–67.
Хадзиева А.А., Нальгиева А.А. Особенности творчества Анны Ахматовой // Проблемы соврем. науки и образования. 2018. № 2(122). C. 35–37.
Комар Н.Г. Мотив покаяния и прощения в лирике А.А. Ахматовой // Вестн. Новгор. гос. ун-та. 2010. № 56. C. 32–34.
Ахматова А. Сочинения: в 2 т. М.: Цитадель, 1996. Т. 1. 448 с. Т. 2. 432 с.
Ахматова А. Бег времени. Стихотворения. Минск: Мастацкая лiтаратура, 1983. 256 с.
Серебряный век. Петербургская поэзия конца XIX – начала XX в. Л.: Лениздат, 1991. 525 с.