Historians of Philosophy in the Situation of Hypertext
DOI:
https://doi.org/10.37482/2687-1505-V092Keywords:
historians of philosophy, history of ideas, conceptual history, Western canon, hypertextAbstract
This paper turns to contemporary discussions on the methodology in the history of philosophy and their general context of the humanities. A comparative analysis of the epistemological stances of the history of ideas (using the works by A.O. Lovejoy and I. Berlin, as well as H. Bloom’s studies on the Western canon) and conceptual history (from the pioneer in this area G. Teichmüller to R. Koselleck, Q. Skinner and J. Pocock) allows us to identify the peculiarities of both approaches as well as to reveal any points of converging and differences between them. Moreover, the article dwells on the main consequences of their use by the historians of philosophy as independent areas of research, such as cultural anthropology, study of literature, and linguistics. In addition, the paper discusses the canonization of forms of thinking as an efficient way of making a person identify him/her with a certain “imaginary community”, which simultaneously determines the subject’s way of thinking and is supported by him/her. The analysis performed allows us to infer the following: inquiries of historians of philosophy support the elaboration of paradigms and ideological forms of their representation; their methodological success consists in a specific character of their heuristic strategies that enables them to deal with the genuine genealogy of the present, in which contemporaneity finds its foundations. Thus, historians of philosophy are faced with the situation of hypertext as the research area is formed by the methodology of historical-philosophical inquiry. Such a heuristics brings contemporary historians of philosophy together with theorists of structuralism, which had previously dominated the studies of language and social sciences.
Downloads
References
Лавджой А. Великая цепь бытия. М.: Дом интеллектуал. кн., 2001. 376 с.
Власова О.А. Интеллектуальная история как поле методологического самосознания историков философии // Вестн. Томск. гос. ун-та. Философия. Социология. Политология. 2020. № 54. С. 105–114. DOI: 10.17223/1998863X/54/11
Львов А.А. Историки философии в поиске оснований своей дисциплины: статус истории философии и историко-философская работа // Уч. зап. Крым. федер. ун-та им. В.И. Вернадского. Философия. Политология. Культурология. 2017. Т. 3(69), № 4. С. 84–94.
Эткинд А. Предисловие // Берлин И. Философия свободы. Европа. М.: Новое лит. обозрение, 2001. С. 5–6.
Berlin I. Three Critics of the Enlightenment: Vico, Hamann, Herder. London: Pimlico, 2000. 382 p.
Колесников А.С. Современная сравнительная история философии в антропологической перспективе // Гуманит. вектор. 2020. Т. 15, № 4. С. 156–165. DOI: 10.21209/1996-7853-2020-15-4-156-165
Леви-Строс К. Структурная антропология. М.: АСТ: Астрель, 2011. 541 с.
Anderson B. Imagined Communities. Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London: Verso, 2006. 351 p.
Баньковская С.П., Кильдюшов О.В. Свой, Другой, Чужой: Бенедикт Андерсон и социологическое измерение национализма // Вопр. национализма. 2019. № 1(32). С. 143–161.
Блум Г. Западный канон. Книги и школа всех времен. М.: Новое лит. обозрение, 2017. 667 с.
Holderness G. ‘An Arabian in My Room’: Shakespeare and the Canon // Crit. Surv. 2014. Vol. 26, № 2. Р. 73–89.
Musolff A. Metaphor, Nation and the Holocaust the Concept of the Body Politic. N. Y.: Routledge, 2010. 210 p.
Наумова Е.И. Культур-философское обоснование развития понятия «капитализм» // Вестн. Волгогр. гос. ун-та. Сер. 7: Философия. Социология и соц. технологии. 2014. № 5(25). С. 29–33.
Эзри Г.К. Философия Лотце и Тейхмюллера и русская религиозная философия «всеединства»: общность подходов в онтологии и антропологии // Междунар. журн. гуманит. и естеств. наук. 2018. № 11-2. С. 122–126. DOI: 10.24411/2500-1000-2018-10209
Ивлева М.И. Формирование спиритуалистической философской системы в трудах Г. Тейхмюллера // Право и практика. 2019. № 1. С. 325–328.
Бердникова А.Ю. «Назад к Канту» или «назад к Лейбницу»? Критический взгляд из истории русского метафизического персонализма // Кантов. сб. 2017. Т. 36, № 2. С. 33–45. DOI: 10.5922/0207-6918-2017-2-3
Teichmüller G. Neuen Studien zur Geschichte der Begriffe. Bd. 1: Herakleitos. Gotha, 1876. 269 s.
Козлов А. Густав Тейхмюллер (Окончание) // Вопр. философии и психологии. 1894. Кн. 25. С. 661–681.
White H. Foreword // Koselleck R. The Practice of Conceptual History: Timing History, Spacing Concepts. Stanford: Stanford University Press, 2002. P. IX–XIV.
Koselleck R. The Practice of Conceptual History: Timing History, Spacing Concepts. Stanford: Stanford University Press, 2002. 363 р.
Атнашев Т., Велижев М. Кембриджская школа: история и метод // Кембриджская школа: теория и практика интеллектуальной истории. М.: Новое лит. обозрение, 2018. С. 7–50.
Скиннер К. Значение и понимание в истории идей // Кембриджская школа: теория и практика интеллектуальной истории. М.: Новое лит. обозрение, 2018. С. 53–122.
Покок Дж. The State of the Art // Кембриджская школа: теория и практика интеллектуальной истории. М.: Новое лит. обозрение, 2018. С. 142–188.