Active Processes of Word Formation in the Speech of Modern Vloggers (Based on Russian-Language Embroidery Vlogs on YouTube)
DOI:
https://doi.org/10.37482/2687-1505-V114Keywords:
modern colloquial speech, Internet communication, vlogger, YouTube, active word formation, embroidery vlogAbstract
Blogging is an integral part of modern Internet communication. It allows us to push the boundaries of time and space, making it possible for people around the world to interact online: find like-minded individuals, learn, communicate, get up-to-date information, etc. The most popular video format of such interaction today is video blogging. Video bloggers (vloggers) often find themselves in the position of a leader: their lifestyle and speech characteristics become a model for the channel’s subscribers; people listen to vloggers and try to copy them. Since each social role corresponds to a certain type of speech behaviour and a set of language tools, it can be assumed that the speech of vloggers also has some specific features. This paper is an integral part of a multidimensional study of the speech of modern vloggers from the embroidery community on YouTube and considers the active processes of word formation in their speech. The material included Russian-language YouTube videos dedicated to embroidery posted from 2016 to 2020. The research showed that the appearance of derived words in the colloquial speech of embroiderers is not accidental. Words are derived quite often and borrowed by vloggers from each other. They perform various functions, the main being nominative and emotionalevaluative. The creative component of embroiderers’ activity is reflected in their speech: the process of forming new words is characterized by imagery, metaphoricalness, and abundance of diminutives with positive connotations.
For citation: Balakay A.A. Active Processes of Word Formation in the Speech of Modern Vloggers (Based on Russian-Language Embroidery Vlogs on YouTube). Vestnik Severnogo (Arkticheskogo) federal’nogo universiteta. Ser.: Gumanitarnye i sotsial’nye nauki, 2021, vol. 21, no. 4, pp. 22–30. DOI: 10.37482/2687-1505-V114
Downloads
References
Ануфриева Н.А. Видеоблогинг как источник заимствованной лексики в современном русском языке // Обучение русскому языку и литературе: формы, методы, инновации: сб. материалов III Всерос. науч.-метод. конф. / отв. ред. С.Б. Козинец. Саратов: ГАУ ДПО «СОИРО», 2016. С. 8–10.
Кириллов Д.А. Видеоблогинг: функции, типология, параметры успешности // Череповецкие научные чтения – 2015: материалы Всерос. науч.-практ. конф.: в 4 ч. Ч. 1. Литературоведение, лингвистика, СМИ, история, философия, социология, политология / отв. ред. Н.П. Павлова. Череповец: Череповец. гос. ун-т, 2016. С. 74–76.
Абросимова Е.Е. Видеоблогосфера: построение онтологии предметной области // Дискурс. 2017. № 8(10). С. 66–75.
Доронина Ю.Г. Видеоблоги как новые медиа // Альманах мировой науки. 2018. № 6(26). С. 97–99.
Загоруйко И.Н. Карнавализация коммуникативного пространства видеоблогов // Соврем. наука: актуал. проблемы теории и практики. Сер.: Гуманит. науки. 2018. № 5. С. 119–123.
Косова О.А., Кашина М.А. Специфика видеоблога как жанра интернет-коммуникации (на материале роликов Let’s Play) // Академическая наука – проблемы и достижения: материалы XVI Междунар. науч.-практ. конф. (9–10 июля 2018 г.). North Charleston, USA, 2018. Т. 1. С. 76–80.
Артемова Д.А. Жанровая система видеоблогов хостинга YouTube. Опыт системного анализа // Филологические этюды: сб. науч. ст. молодых ученых. Вып. 23. Саратов: Саратов. нац. исслед. гос. ун-т им. Н.Г. Чернышевского, 2020. С. 130–135.
Болотнов А.В. Видеоблогер как тип информационно-медийной языковой личности и его медиадискурс // Русская речевая культура и текст: материалы IX Междунар. науч. конф. / под общ. ред. Н.С. Болотновой. Томск: Изд-во Томск. ЦНТИ, 2016. С. 131–138.
Киклевич А. You Tube против «Словаря русского языка» (о функционально-коммуникативной маркированности полисемии) // Актуал. проблемы стилистики. 2017. № 3. С. 190–197.
Балакай А. Речевая характеристика современного блогера (на материале блогеров-вышивальщиц российского видеохостинга YouTube) // Prz. Wschodnioeuropejski. 2019. Vol. 10, № 2. С. 293–303. DOI: 10.31648/pw.5481
Напольских А.А., Ермолаева Е.Н. Коммуникативно-функциональная характеристика речевого поведения видеоблогера // Диалог культур – диалог о мире и во имя мира: материалы XI Междунар. студенч. науч.-практ. конф. Комсомольск-на-Амуре: АмГПГУ, 2020. С. 138–143.
Самарина Т.Н. Женский рукодельный блогинг в интернет пространстве как способ самореализации (бизнес и досуг) // Гендерные отношения в современном мире: управление, экономика, социальная политика: материалы междунар. науч. конф. Иваново: Иван. гос. ун-т, 2019. С. 177–182.
Жилинская Т.С., Гончарова С.А., Шевченко А.Ф. Авторский медиаконтент о рукоделии в Интернете: виды и способы трансляции // Материалы международного научного форума «Образование. Наука. Культура»: сб. науч. ст. / под общ. ред. Б.В. Илькевича, отв. ред. Н.В. Осипова. Гжель: ГГУ, 2016. С. 93–96.
Илизарова В.В., Самарина Т.Н. Трансформация женского рукодельного сообщества в сетевом пространстве // Реформы в повседневной жизни населения России: история и современность: материалы междунар. науч. конф. / отв. ред. В.А. Веременко, В.Н. Шайдуров. СПб.: ЛГУ им. А.С. Пушкина, 2020. Т. 2. С. 201–204.
Демин П.В., Сорочан Е.А. Социальные эффекты онлайн-сообществ: нетнография YouTube-сообщества вышивальщиц // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2020. № 5. С. 312–343. DOI: 10.14515/monitoring.2020.5.913
Ярошенко О.А. Штрихи к речевому портрету русского интеллигента // Вестн. Иркут. гос. лингвист. ун-та. 2010. № 3(11). С. 68–77.