The Image of China in the Linguistic-Informational Model of Modern Media Discourse (Based on Russian and Chinese Mass Media)
DOI:
https://doi.org/10.37482/2687-1505-V124Keywords:
linguistic-informational model, linguoinforneme, geopolitonym, linguistic-informational step, China’s media image, Chinese media discourse, Russian media discourseAbstract
This article analyses the linguistic-informational model of the representation of the image of China in Russian and Chinese media discourse today. When screening Russian and Chinese sources, the authors applied contextual analysis (with an emphasis on the implicit content of the country’s media image), descriptive method, method of cultural interpretation, and content analysis. In the current situation of information and psychological wars (term by A.P. Skovorodnikov), using the image of a country becomes the starting point in the mass media matrix of the onomastic concept for accentuating the perception of the geopolitical toponym (geopolitonym). For the first time, the authors propose the notion of a mass media matrix of an onomastic concept for understanding the cognitive side of media images of geopolitonymic objects. The geopolitonym China does not just form a virtual image of the country in media discourse, but also acts as a multidimensional construct of the linguistic worldview in the producer–recipient system. In onomastics, the geopolitonym traditionally denotes names of countries, regions, and significant historical areas that have an impact on human awareness in a civilizational context. The media image of a country is a topologically-oriented multi-layer model of the territory for the recipients of the media discourse. The authors clarify O.N. Sorokina’s concept of the information model, highlighting the linguistic component that was and remains the leading one in media discourse. Furthermore, the authors introduce the concepts of linguoinforneme and linguistic-informational step from the point of view of the structure of the linguistic-informational model. The linguistic-informational model, according to the authors’ suggestion, is implemented in linguoinfornemes using the strategy of linguistic-informational steps. The linguoinforneme constructs a media image of the country in a certain accentological assessment, based on social demand. We found that china’s media image is presented in Russian media discourse in a variety of ways, being implemented in evaluative linguoinfornemes. The country’s media image in Chinese media is constructed based on the traditions of hieroglyphic writing. The authors show what the mythologized/realistic perception of the image of China is based on, how it is conditioned by the tasks of the Communist Party of China, how it is related to the strategies of Russian-Chinese cooperation, and how it affects intercultural communication.
For citation: Karabulatova I.S., Lagutkina M.D. The Image of China in the Linguistic-Informational Model of Modern Media Discourse (Based on Russian and Chinese Mass Media). Vestnik Severnogo (Arkticheskogo) federal’nogo universiteta. Ser.: Gumanitarnye i sotsial’nye nauki, 2021, vol. 21, no. 3, pp. 40–53. DOI: 10.37482/2687-1505-V111
Downloads
References
Барсуков П.В., Карабулатова И.С., Некрасов С.В., Ахметов И.В., Мамателашвили О.В., Хизбуллин Ф.Ф. Трансформация социального поведения в контексте современных политических кризисов начала XXI в. как результат этнополитического дискурса «сетевых войн» // Социально-экономические и гуманитарно-философские проблемы современной науки: коллект. моногр. Т. 3. Языковая жизнь социума и мировоззренческие трансформации. М.: Уфа: Ростов н/Д., 2015. С. 60–70.
Лингвистика информационно-психологической войны: моногр. Кн. I / под ред. А.П. Сковородникова. Красноярск: СФУ, 2017. 340 с.
Шишкин А.Е. Трансформация ценностей в контексте национальных и цивилизационных разломов //Вестн. Сев. (Арктич.) федер. ун-та. Сер.: Гуманит. и соц. науки. 2021. Т. 21, № 2. С. 130–140. DOI: 10.37482/2687-1505-V095
Юркина Т.В. Культурологические основания лингвоментальных структур этнического самосознания: дис. ... канд. филос. наук. Саранск, 2010. 167 с.
Сидорова Т.А. Когнитивные средства формирования коммуникативных смыслов речевого поведения адресанта (на примере письма из СИЗО) // Когнитив. исследования языка. 2017. № 29. С. 713–719.
Лукьянов В.Ю. Гармонизация системы международных отношений XXI века: идеологический аспект //Вестн. Сев. (Арктич.) федер. ун-та. Сер.: Гуманит. и соц. науки. 2021. Т. 21, № 2. С. 20–29. DOI: 10.37482/2687-1505-V084
Пименова М.В., Алаева С.А., Бекмурзаева Ф.Ш. Коды лингвокультуры в индивидуально-авторской картине мира А.А. Ахматовой // Вестн. Сев. (Арктич.) федер. ун-та. Сер.: Гуманит. и соц. науки. 2021. Т. 21, № 2. С. 81–91. DOI: 10.37482/2687-1505-V090
Сурикова Т.И. Журналист, аудитория, власть: лингвоэтические аспекты взаимодействия в политическом дискурсе СМИ // Язык СМИ и политика: коллект. моногр. / под ред. В.Я. Солганика. М., 2012. С. 199–245.
Barabash V.V., Kotelenets E.A., Karabulatova I.S., Lavrentyeva M.Y., Mitina Y.S. The Confrontation Between the Eastern and Western Worldviews in the Conceptual Space of the Information War Against Russia: The Genesis and Evolution of the Terminological Apparatus // Amazonia Investiga. 2019. Vol. 8, № 19. Р. 246–254.
Алексеева Т.С. PR- и медиатексты в дискурсивной парадигме // Вестн. Ленингр. гос. ун-та им. А.С. Пушкина. 2013. Т. 7, № 2. С. 104–113.
Лагуткина М.Д. Медиапространство: информация или шум // Язык и речь в Интернете: личность, общество, коммуникация, культура: сб. ст. III Междунар. науч.-практ. конф. (Москва, 25 апреля 2019 г.). М., 2019. Т. 2. С. 319–326.
Карабулатова И.С. Проблемы создания цифровой библиотеки для оценки потенциально опасных текстов (ПОТ) в современном новостном дискурсе // Вопросы современной лингвистики и изучения иностранных языков в эпоху искусственного интеллекта: сб. науч. тр. Междунар. науч. форума, посвящ. Всемир. дню науки за мир и развитие / под ред. С.А. Каскабасова, Н.Г. Валеевой. М.: РУДН, 2020. С. 3–12.
Богдан Е.Н. Медиаобраз России как понятие теории журналистики // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 10: Журналистика. 2007. № 4. С. 122–127.
Галинская Т.Н. Понятие медиаобраза и проблема его реконструкции в современной лингвистике //Вестн. Оренбург. гос. ун-та. 2013. № 11(160). С. 91–94.
Марущак А.В. Политико-социальный образ России в американском медиапространстве // Журналист. ежегодник. 2012. № 1. С. 91–96.
Колмогорова А.В., Копнина Г.А., Сковородников А.П. Актуальные проблемы лингвистики информационно-психологической войны: краткий аналитический обзор // Лингвистика информационно-психологической войны: моногр. Кн. III / под ред. А.П. Сковородникова. Красноярск: Сиб. федер. ун-т, 2020. С. 10–20.
Ван Дейк Т.А. Дискурс и власть: Репрезентация доминирования в языке и коммуникации: пер. с англ. М.: ЛИБРОКОМ, 2013. 344 с.
Ши Ся. Концепт КИТАЙ в русском обыденном языковом сознании: дис. ... канд. филол. наук. М., 2008. 209 с.
Сорокина О.Н. Языковая реализация образа Китая как информационной модели в средствах массовой информации США: дис. ... канд. филол. наук. Владивосток, 2007. 201 с.
Чэн Юйсяо. Образ Китая в российских СМИ: лингвокогнитивный аспект: дис. ... канд. филол. наук. Екатеринбург, 2020. 392 с.
Кошкарова Н.Н. Русскоязычные СМИ Китая как инструмент формирования медиаимиджа страны и мира // Полит. лингвистика. 2017. № 5(65). С. 85–88.
Вяхирев А.А. Использование китайских стратагем в сфере информационного взаимодействия // Науч.-техн. вестн. информ. технологий, механики и оптики. 2006. № 25. С. 138–140.
Ван Сюй. Китай в печатных российских СМИ: номинативный аспект: дис. ... канд. филол. наук. СПб., 2012. 187 с.
Ду Цюаньбо. Жанрово-стилистическое своеобразие имиджа Китая в российских интернет-СМИ //Филол. науки. Вопр. теории и практики. 2016. № 4-1(58). С. 12–14.
Богданов К.В. Ядерные силы и ядерная стратегия Китайской Народной Республики // Контуры глобал. трансформаций: политика, экономика, право. 2018. Т. 11, № 6. С. 81–95.
Толковый словарь русского языка с включением сведений о происхождении слов (82 000 слов и фразеологических выражений) / отв. ред. Н.Ю. Шведова. М.: Азбуковник, 2011. 1175 с.
Ницзяти А., Карабулатова И.С., Линь Ю., Саутиева Ф.Б. Сложности межкультурной коммуникации в русско-китайском диалоге: когнитивные искажения или языковая игра? // Вопросы современной лингвистики и изучения иностранных языков в эпоху искусственного интеллекта: сб. науч. тр. Междунар. науч. форума, посвящ. Всемир. дню науки за мир и развитие / под ред. С.А. Каскабасова, Н.Г. Валеевой. М.: РУДН, 2020. С. 311–320.
Большой толковый словарь русского языка / гл. ред. С.А. Кузнецов. СПб.: Норинт, 2000. 1536 с.
Ефремова Т.Ф. Новый словарь русского языка. Толково-словообразовательный. М.: Рус. яз., 2000.
Храмчихин А.А. Дракон проснулся?: внутренние проблемы Китая как источник китайской угрозы для России. М.: Ключ-С, 2013. 192 с.
Karabulatova I.S., Lagutkina M.D., Borodina N.V., Streltsova M.A., Bakhus A.O. Formation of Ethnosocial Identity in the Matrix of Media Discourse// Amazonia Investiga. 2021. Vol. 10, iss. 43. Р. 234–247. DOI: 10.34069/AI/2021.43.07.23
Овшинов А.Н. Стратагематика – философия непрямых действий (новые подходы по ее осмыслению) //Гуманитарий Юга России. 2019. Т. 8, № 1. С. 103–117. DOI: 10.23683/2227-8656.2019.1.8
Ши Ся. Языковые средства демонизации образа Китая в российских СМИ // Язык, сознание, коммуникация: сб. ст. / отв. ред. В.В. Красных, А.И. Изотов. М.: МАКС Пресс, 2007. Вып. 35. С. 22–33.
Karabulatova I.S., Lagutkina M.D., Amiridou S. The Mythologeme “Coronavirus” in the Modern Mass Media News in Europe and Asia // J. Sib. Fed. Univ. Humanit. Soc. Sci. 2021. Vol. 14, № 4. Р. 558–567. DOI: 10.17516/1997-1370-0742
МакКормак Э. Когнитивная теория метафоры: пер. с англ. А.Д. Шмелева // Теория метафоры: сб. / пер. с анг., фр., нем., исп., польск. яз.; вступ. ст. и сост. Н.Д. Арутюновой; общ. ред. Н.Д. Арутюновой и М.А. Журинской. М.: Прогресс, 1990. С. 358–386.