The Functioning of the CAR Concept in Russian Radio Advertisements
DOI:
https://doi.org/10.37482/2687-1505-V118Keywords:
advertising discourse, radio discourse, conceptual text analysis, CAR concept, field description of a concept, value components of a concept, Russian linguistic worldviewAbstract
Advertising is known to successfully combine elite and popular culture. It reflects the attitudes and values characteristic of modern society as well as participates in the formation of new views, beliefs and priorities, thus indirectly controlling the recipients’ actions. Radio advertising is specific due to the absence of visual images. In this respect, the text itself and the images it generates in the minds of listeners acquire special significance. Information is provided to recipients through the system of expressive language means only, attracting the audience’s attention and forming certain values. This article aimed to reveal the specifics of the CAR concept in radio advertisements, which had not been sufficiently studied before. The research material included 800 spot commercials obtained by means of continuous sampling. The following words were selected: avtomobil’, avto, mashina, kar (‘car’), mark (‘brand’), model’nyj ryad (‘model range’). The conceptual analysis allowed the author to identify the main and additional semantic components of the concept under study as well as to describe its value components. The research showed that the CAR concept in radio advertisements is special in terms of its ability to generate new meanings that go far beyond the dictionary definitions of the lexeme car. Value dominants of the Russian linguistic worldview are transformed in radio advertisements to meet the needs of the audience.
For citation: Sudina L.V. The Functioning of the CAR Concept in Russian Radio Advertisements. Vestnik Severnogo (Arkticheskogo) federal’nogo universiteta. Ser.: Gumanitarnye i sotsial’nye nauki, 2021, vol. 21, no. 4, pp. 72–82. DOI: 10.37482/2687-1505-V118
Downloads
References
Касьян Л.А. Термин «концепт» в современной лингвистике: различные его толкования // Вестн. Югор. гос. ун-та. 2010. Вып. 2(17). С. 50–53.
Степанов Ю.С. Константы. Словарь русской культуры. Опыт исследования. М.: Яз. рус. культуры, 1997. 824 с.
Barsalou L.W. Frames, Concepts, and Conceptual Fields // Frames, Fields, and Contrasts / ed. by A. Lehrer, E.F. Kittay. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., 1992. P. 21–74.
Голанова Е.И. Номинация в сфере автолексики // Способы номинации в современном русском языке. М.: Наука, 1982. C. 159–228.
Усачева С.Н. Семантическая организация рекламных текстов в коммуникативном и культурологическом аспектах: дис. ... канд. филол. наук. Челябинск, 2004. 192 с.
Булатникова Е.Н. Концепты «лошадь» и «автомобиль» в русском языке: дис. ... канд. филол. наук. Екатеринбург, 2006. 207 с.
Барбун В.В. Аксиологические признаки концепта «Автомобиль» в американской и русской лингвокультурах // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 9: Филология. 2016. № 5. С. 118–128.
Швецова Е.В. Контрастивный анализ концепта «автомобиль» в русском и английском языках // Вопр. гуманит. наук. 2019. № 3(102). С. 54–56.
Блэкуэлл Р., Миниард П., Энджел Дж. Поведение потребителей: пер. с англ. 10-е изд. СПб.: Питер, 2007. 944 с.
Нестерова Н.Г. Современный радиодискурс (коммуникативно-прагматический аспект). Томск: Изд-во Томск. ун-та, 2015. 320 с.
Гордеева Н.В. Функционально-творческие особенности текстов радиорекламы: русскоязычное FM - вещание Казани: дис. ... канд. филол. наук. Казань, 2012. 197 с.
Ступакова Е.В. Творческие принципы создания рекламного блока на коммерческой радиостанции «Радио 7» // Вестн. Рос. ун-та дружбы народов. Сер.: Литературоведение. Журналистика. 2013. № 1. С. 78–84.
Щепилова Г.Г. Классификация рекламы на радио // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 10: Журналистика. 2009. № 6. С. 28–38.
Аниськина Н.В. Языковые особенности и структура текста в радиорекламе // Вестн. Костром. гос. ун-та им. Н.А. Некрасова. 2010. Т. 16, № 1. С. 69–73.
Жаровская Е.В. Просодика в рекламном радиодискурсе // Филол. науки. Вопр. теории и практики. 2015. № 10-1(52). C. 72–76.
Фахретдинова Г.Н. Жанровая разновидность и особенности рекламы на татарском языке // Филол. науки. Вопр. теории и практики. 2018. № 7-2(85). C. 409–413.
Наумова Д.Д., Будник Е.А. Вербальные и невербальные средства привлечения внимания в рекламной коммуникации // Вестн. Воронеж. гос. ун-та. Сер.: Лингвистика и межкультур. коммуникация. 2014. № 4. С. 36–39.
Сомова Е.Г. Роль мелодики в рекламном радиодискурсе // Язык. Текст. Дискурс. 2005. Вып. 3. С. 162–171.
Кошарная Г.Б., Афанасьева Ю.Л. Особенности восприятия потребителями радиорекламы // Изв. высш. учеб. заведений. Поволж. регион. Обществ. науки. 2007. № 4. С. 3–8.
Воркачев С.Г. Счастье как лингвокультурный концепт: моногр. М.: Гнозис, 2004. 236 с.
Попова З.Д., Стернин И.А. Интерпретационное поле национального концепта и методы его изучения // Культура общения и ее формирование: регион. науч.-метод. конф. (Воронеж, 16–17 апреля 2001 г.). Вып. 8. Воронеж: Полиграф, 2001. С. 27–30.
Карасик В.И., Слышкин Г.Г. Лингвокультурный концепт как единица исследования // Методологические проблемы когнитивной лингвистики: сб. науч. тр. / науч. ред. И.А. Стернин. Воронеж: ВГУ, 2001. С. 75–80.
Этимологический онлайн-словарь русского языка Шанского Н.М. URL: https://lexicography.online/ etymology/shansky (дата обращения: 15.01.2021).
Этимологический онлайн-словарь русского языка Семенова А.В. URL: https://lexicography.online/ etymology/semyonov/ (дата обращения: 15.01.2021).
Толковый онлайн-словарь русского языка Ушакова Д.Н. URL: https://lexicography.online/explanatory/ ushakov (дата обращения: 15.01.2021).
Малый академический словарь Евгеньевой А.П. (МАС). URL: https://lexicography.online/explanatory/mas/ (дата обращения: 15.01.2021).
Толковый онлайн-словарь русского языка Ожегова С.И. URL: https://lexicography.online/explanatory/ozhegov (дата обращения: 15.01.2021).