Linguistic Worldview in the Communicative Space of the Healthy and the Sick

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37482/2687-1505-V157

Keywords:

linguistic worldview, healthy/sick, society, speech, Other-image, communicative category of otherness, communicative space

Abstract

This article studies the linguistic worldview of healthy and sick people and its reflection in various spheres of communication. Examples of verbalization of important components of human health and disease are analysed here. For materials, the authors turned to the results of surveys, mass media texts, and TV projects. Based on the data studied, the following conditions for the development of healthy people’s linguistic worldview were singled out: positive thinking; linguistic ecological monitoring of language use and appropriate regulations in the state linguistic policy; strengthening the communicative component in the educational programmes in schools and universities. For the sick, these conditions are: manipulating a person’s communicative consciousness by means of language-game in TV projects, using negatively coloured vocabulary/information in mass media texts, and bastardizing the language. The authors established that the linguistic worldview of a healthy/sick person directly depends on his or her linguistic consciousness, which is formed under the influence of several factors, including the language, which plays a major role in creating cognitive and verbal structures of social consciousness. Further, it is noted that any society is prone to being divided into the healthy and the sick by the criterion of otherness, highlighting significant differences in their communicative behaviour and language use, which is reflected in the linguistic worldview that can be presented in the form of a semantic field with a nuclear and a peripheral zone. These zones represent a healthy (nucleus) and a sick (periphery) society. At the verbal level, various spheres of a healthy/sick person’s life, perceived positively or negatively, are mirrored in the person’s worldview. In this respect, a healthy society is thought of as more positive and ecological in terms of communication, while a sick society is seen as more negative and non-ecological. To prevent risks of failed communication, it is essential to create conditions for ecological communicative interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

San’ya I. Madzhaeva, Astrakhan State Medical University

доктор филологических наук, профессор, заведующий кафедрой латинского и иностранных языков

Evgeniya Yu. Kislyakova, Volgograd State Socio-Pedagogical University

доктор филологических наук, доцент, профессор кафедры английского языка и методики его преподавания

References

Глобалистика: Международный междисциплинарный энциклопедический словарь / гл. ред. и сост. И.И. Мазур, А.Н. Чумаков. М.; СПб.; Нью-Йорк: ЕЛИМА, Питер, 2006. 1160 с.

Архипова Н.Г. Экспликация концептов «Здоровье» – «Болезнь» в современном языковом сознании // Слово: Фольклорно-диалектический альманах: материалы науч. экспедиций. Вып. 3. Благовещенск: АмГУ, 2005. С. 15–28. URL: https://slovo.amursu.ru/volumes/03/03_01/03_01_02/ (дата обращения 02.12.2021).

Ионова С.В. Социальные варианты языка в аспекте лингвистической диагностики // Социальные варианты языка – XI: сб. науч. ст. междунар. конф. 9–10 апреля 2020 г. Н. Новгород: НГЛУ, 2021. С. 9–17.

Троян С.В. Концептуальная оппозиция больной – здоровый как векторный скалярно-антонимический комплекс (в лексико-фразеологическом фонде русского языка и в текстах региональных СМИ): дис. … канд. филол. наук. Омск, 2017. 183 с.

Шаховский В.И. Модус экологичности в эмоциональной коммуникации // Эмотивная лингвоэкология в современном коммуникативном пространстве: коллект. моногр. / науч. ред. проф. В.И. Шаховский. Волгоград: Изд-во ВГСПУ «Перемена», 2013. С. 53–61.

Карасик В.И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002. 477 с.

Попова З.Д., Стернин И.А. Когнитивная лингвистика. М.: АСТ: Восток – Запад, 2007. 314 с.

Урысон Е.В. Проблемы исследования языковой картины мира: Аналогия в семантике. М.: Яз. славян. культуры, 2003. 224 с.

Уфимцева Н.В., Тарасов Е.Ф. Проблемы изучения языкового сознания // Вопр. психолингвистики. 2009. № 10. C. 22–29.

Яковлев А.А., Манхирова В.В. Элементы обыденной картины мира в языковом сознании студента по данным ассоциативного эксперимента // Экология языка и коммуникатив. практика. 2017. № 1. С. 38–56.

Будаев Э.В. Семантика и прагматика политической метафоры как объект лингвокультурологического исследования // Русский язык как средство межкультурной коммуникации и консолидации современного общества: материалы междунар. науч.-практ. конф., Оренбург, 6–7 ноября 2007 г. Оренбург: Изд-во ОГПУ, 2007. С. 54–64.

Маджаева С.И. Перспективы развития терминологии (история терминологии как аргументативный ресурс) // Аргументативная риторика в практике политического, делового и административно-правового общения: материалы Междунар. интернет-конф. Волгоград: Волгогр. науч. изд-во, 2010. С. 193–199.

Голованова Е.И., Маджаева С.И. О словаре эпохи пандемии коронавируса // Вестн. Челяб. гос. ун-та. 2020. № 7(441). Филол. науки. Вып. 121. С. 48–55. DOI: 10.47475/1994-2796-2020-10707

Солганик Г.Я. Современная языковая ситуация и тенденции развития русского литературного языка // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 10: Журналистика. 2010. № 5. С. 122–134.

Кислякова Е.Ю. Детская телепередача как «лингвоэкологическая диверсия» // Изв. Волгогр. гос. пед. ун-та. 2019. № 4. С. 247–252.

Кислякова Е.Ю. Ино-образ в структуре языковой личности как проблема коммуникативистики // Изв. Волгогр. гос. пед. ун-та. 2017. № 2. С. 115–121.

Довлатов С. Иностранка. 2018. URL: http://sergeidovlatov.com/books/inostr.html (дата обращения: 13.02.2010).

Published

2022-03-05

How to Cite

Madzhaeva С. И., & Kislyakova Е. Ю. (2022). Linguistic Worldview in the Communicative Space of the Healthy and the Sick. Vestnik of Northern (Arctic) Federal University. Series "Humanitarian and Social Sciences", 22(1), 80–89. https://doi.org/10.37482/2687-1505-V157