The Motif of Calvary in the chapelles ardentes of the Princes of Lorraine (1589)
DOI:
https://doi.org/10.37482/2687-1505-V212Keywords:
French engraving, French Wars of Religion, Henry Duke of Guise, Louis Cardinal of Guise, chapelle ardente, Jacques Lalouette, Pierre MatthieuAbstract
This article dwells on the memorial services for Henry I, Duke of Guise, and Louis II, Cardinal of Guise, who were assassinated in Blois at the order of King Henry III of France. These services were special due to the arrangement of symbolic chapelles ardentes (‘burning chapels’) in the churches. The decoration of these chapels reflected not only the religious and political ideas of adherents of the Guise brothers, but also changes in religious art unrelated to the particular event. For instance, the prevalent motif of Calvary, which by the late 16th century had become common in the interiors of French churches following the decisions of the Council of Trent, as well as triumphal motifs that had been used to depict the ruling class throughout the 16th century and had fundamental importance in terms of the development of the ideas of the Renaissance and Gallicanism. The main visual sources used in the paper are engravings, both separate works (by Catholic engravers, primarily Jacques Lalouette’s work depicting in detail the Parisian chapelle ardente) and book illustrations, as well as descriptions of similar chapels whose images have not survived to the present day (e.g., Pierre Matthieu’s text describing the ceremony and the chapel in Lyon). Among other key motifs, besides Cavalry, we can name the imitation of Christ, as well as triumphal motifs in an antique manner, which are characteristic both of the court art during the period of the French religious wars in general, and of the House of Guise in particular.
Downloads
References
Crouzet D. Les guerriers de Dieu: La violence au temps des troubles de religion, vers 1525 – vers 1610. Paris: Champ Vallon, 1990. Vol. 2. 737 p.
Медведев М.Ю. «Зима Средневековья» в поздних девизах французских королей // Сред. века. М.: Наука, 2000. Вып. 61. С. 202–216.
Pastoureau M. Traité d’héraldique. Paris: Picard, 1997. 407 p.
Шаповалова Е.В. Imitatio Christi в сюжете «Убийство братьев Гизов в Блуа» во французской политической гравюре XVI в. // Studia Religiosa Rossica: науч. журн. о религии. 2021. № 2. С. 132–156. DOI: 10.28995/2658-4158-2021-2-132-156
Шаповалова Е.В. Пирамида архиепископа Реймского: о триумфальных мотивах в репрезентации образа кардинала Карла Лотарингского (1525–1574) // Studia Religiosa Rossica: науч. журн. о религии. 2020. № 2. С. 70–85. DOI: 10.28995/2658-4158-2020-2-70-85
Renouvier J. Des gravures sur bois dans les livres de Simon Vostre libraire d’Heures. Paris: Auguste Aubry, 1862. 22 p.
Демидова М.А. Церемония вхождения Генриха II в Париж (1549). К вопросу о принципах формирования ренессансного образа // Вестн. Православ. Свято-Тихон. гос. ун-та. Сер. V. Вопросы истории и теории христ. искусства. 2016. № 1(21). С. 9−28. DOI: 10.15382/sturV201621.9-28
Лиманская Л.Ю. Пирро Лигорио и развитие европейской археологической мысли XVI века // Вестн. Рос. гос. гуманит. ун-та. Сер.: Философия. Социология. Искусствоведение. 2018. № 2(12). С. 89–101. DOI: 10.28995/2073-6401-2018-2-89-101
Ehrmann J. Antoine Caron: Peintre des fêtes et des massacres. Paris: Flammarion, 1986. 229 p.
Ким Е.С. «Инструкции» Карло Борромео как приложение к декретам Тридентского собора // Вестн. Православ. Свято-Тихон. гос. ун-та. Сер. V. Вопросы истории и теории христианского искусства. 2018. № 29. С. 27−37. DOI: 10.15382/sturV201829.27-37
Mâle É. L’art religieux du XIII siècle en France: Étude sur l’iconographie du Moyen Âge et sur ses sources d’inspiration. Paris: E. Leroux, 1898. 534 p.
Хрипкова Е.А. Визуализация темы евхаристии в иконографической программе западного фасада базилики Сен-Дени XII века // Вестн. Кемер. гос. ун-та. 2013. № 1(53). С. 66−73.
Уваров П.Ю. «Королевское суперинтендантство над всею Галликанской церковью». Об одном малоизвестном проекте времен Генриха II (1556) / отв. ред.: И.Н. Берговская, В.Д. Назаров, П.Ю. Уваров // На пути к государствам Нового времени: Запад и Восток Европы в конце XV−XVII веке. М., Калуга: Калуж. гос. ин-т развития образования, 2020. С. 531−554.
Уваров П.Ю. Проекты реформ Галликанской церкви и «повседневного благочестия» накануне Религиозных войн // Изв. Урал. федер. ун-та. Сер. 2: Гуманит. науки. 2021. Т. 23, № 2. С. 59–74. DOI: 10.15826/izv2.2021.23.2.025
El Kenz D. Le massacre de Wassy dans le «Premier volume» de Tortorel et Perrissin (1570). La visualisation du massacre dans les premières guerres de Religion / ed. by G. Haug-Moritz, L. Schilling // Médialité et interprétation contemporaine des premières guerres de Religion. Berlin: De Gruyter Oldenbourg, 2014. P. 82−97.
Десимон Р. Варфоломеевская ночь и парижская « ритуальная революция» // Варфоломеевская ночь. Событие и споры. М.: РГГУ, 2001. С. 138−189.
References
Crouzet D. Les guerriers de Dieu: La violence au temps des troubles de religion, vers 1525 – vers 1610. Vol. 2. Seyssel, 1990. 737 p.
Medvedev M.Yu. “Zima Srednevekov’ya” v pozdnikh devizakh frantsuzskikh koroley [The “Winter of the Middle Ages” in the Later Mottos of the French Kings]. Srednie veka [The Middle Ages]. Moscow, 2000. Iss. 61, pp. 202–216.
Pastoureau M. Traité d’héraldique. Paris, 1997. 407 p.
Shapovalova E.V. Imitatio Christi in the Plot of the 16th Century French Political Engraving ‘The Murder of the Guise Brothers in Blois’. Stud. Relig. Rossica: Russ. J. Relig., 2021, no. 2, pp. 132–156 (in Russ.). DOI: 10.28995/2658-4158-2021-2-132-156
Shapovalova E.V. The Pyramid of the Archbishop of Reims. About the Triumphal Motifs in Representing the Image of Cardinal Charles de Lorraine (1525–1574). Stud. Relig. Rossica: Russ. J. Relig., 2020, no. 2, pp. 70–85. DOI: 10.28995/2658-4158-2020-2-70-85
Renouvier J. Des gravures sur bois dans les livres de Simon Vostre libraire d’Heures. Paris, 1862. 22 p.
Demidova M.A. Tseremoniya vkhozhdeniya Genrikha II v Parizh (1549). K voprosu o printsipakh formirovaniya renessansnogo obraza [The Entry of Henry II into Paris (1549). About the Principles of the Building-Up of Image in Renaissance Art]. Vestnik Pravoslavnogo Svyato-Tikhonovskogo gosudarstvennogo universiteta. Ser. V. Voprosy istorii i teorii khristianskogo iskusstva, 2016, no. 1, pp. 9–28. DOI: 10.15382/sturV201621.9-28
Limanskaya L.Yu. Pirro Ligorio and the Development of the European Archaeological Thought in the 16th Century. RSUH/RGGU Bull. Ser.: Philos. Soc. Stud. Art Stud., 2018, no. 2, pp. 89–101 (in Russ.). DOI: 10.28995/2073-6401-2018-2-89-101
Ehrmann J. Antoine Caron: Peintre des fêtes et des massacres. Paris, 1986. 229 p.
Kim E.S. “Instruktsii” Karlo Borromeo kak prilozhenie k dekretam Tridentskogo sobora [“Instructions” by Charles Borromeo as a Supplement to Decrees of Trent Council]. Vestnik Pravoslavnogo Svyato-Tikhonovskogo gosudarstvennogo universiteta. Ser. V. Voprosy istorii i teorii khristianskogo iskusstva, 2018, no. 29, pp. 27−37. DOI: 10.15382/sturV201829.27-37
Mâle É. L’art religieux du XIII siècle en France: Étude sur l’iconographie du Moyen Âge et sur ses sources d’inspiration. Paris, 1898. 534 p.
Khripkova E.A. Vizualizatsiya temy evkharistii v ikonograficheskoy programme zapadnogo fasada baziliki Sen-Deni XII veka [Visualization of the Eucharistic Theme in the 12th-Century Iconographic Programme for the West Façade of the Saint-Denis Basilica]. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta, 2013, no. 1, pp. 66−73.
Uvarov P.Yu. “Korolevskoe superintendantstvo nad vseyu Gallikanskoy tserkov’yu”. Ob odnom maloizvestnom proekte vremen Genrikha II (1556) [“Royal Superintendence over the Entire Gallican Church”. About a Little-Known Project of the Time of Henry II (1556)]. Bergovskaya I.N., Nazarov V.D., Uvarov P.Yu. (eds.). Na puti k gosudarstvam Novogo vremeni: Zapad i Vostok Evropy v kontse XV−XVII veke [On the Way to the States of the Modern Era: West and East of Europe in the Late 15th – 17th Centuries]. Moscow, 2020, pp. 531−554.
Uvarov P.Yu. Proekty reform Gallikanskoy tserkvi i “povsednevnogo blagochestiya” nakanune Religioznykh voyn [Projects of the Gallican Church and the ‘Everyday Piety’ Reform on the Eve of the Wars of Religion]. Izvestiya Ural’skogo federal’nogo universiteta. Ser. 2: Gumanitarnye nauki, 2021, vol. 23, no. 2, pp. 59–74. DOI: 10.15826/izv2.2021.23.2.025
El Kenz D. Le massacre de Wassy dans le “Premier volume” de Tortorel et Perrissin (1570). La visualisation du massacre dans les premières guerres de Religion. Haug-Moritz G., Schilling L. (eds.). Médialité et interprétation contemporaine des premières guerres de Religion. Berlin, 2014, pp. 82−97.
Descimon R. Varfolomeevskaya noch’ i parizhskaya “ritual’naya revolyutsiya” [St. Bartholomew’s Day Massacre and Parisian “Ritual Revolution”]. Uvarov P.Yu. (ed.). Varfolomeevskaya noch’. Sobytie i spory [St. Bartholomew’s Day Massacre: The Event and Disputes]. Moscow, 2001, pp. 138−189.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Елена Владимировна Шаповалова (Автор)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.