The Image of the “Coming Tsar” and the Mythologemes of Modern Eschatological Monarchism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37482/2687-1505-V259

Keywords:

eschatology, apocalyptic literature, mythologeme of the coming eschatological tsar, Russian monarchical discourse, eschatological monarchism, Romanov legitimism, pretenders to the throne

Abstract

 This article presents a hermeneutic analysis of the key concept of eschatological monarchism, i.e. the image of the coming eschatological tsar, whose accession to the throne is expected at the end of the world’s existence, shortly before the onset of the last apocalyptic events. Such mythologemes are particularly popular among Orthodox fundamentalists, the movement of tsarebozhniki (tsar worshippers), who endow the monarch and monarchy with a special sacred religious status. They commonly hold the idea that the modern Russian Federation is an illegitimate state. The author starts with analysing the modern Russian monarchical discourse, in which two varieties are distinguished: legitimism and eschatological monarchism. The latter consists of Orthodox-like subcultures, characterized by radical antiglobalism; Satanist Masonic conspiracy mythologemes; apostasy of the hierarchy of the Moscow Patriarchate; fight against ecumenism, modernism, crypto-Catholics, information technology, bank cards, documents, methods of encoding information, and modern technology. This phenomenon is based on the nostalgic mythologemеs of the Golden Age, idealizing the Russian Empire and the tsardom of Ivan the Terrible, as well as on the mythologemes of the heroic myth about the tsar as an invincible warrior hero defeating evil forces, and conspiracy mythologemes about the tsar as the only force capable of resisting powerful enemies-conspirators. The sources of monarchical eschatological mythologemes are mainly prophecies attributed, with varying degrees of certainty, to canonized saints or to non-canonized, but widely revered persons, as well as anonymous, pseudonymous and apocryphal texts. The coming eschatological tsar is not considered by the adherents as a successor to the Russian emperors: he is the first and only in his ranks. The nature of his use of monarchical power contains a mythological reference to the image of Ivan the Terrible. The image of the coming tsar is formed by a set of messianic ideologemes and mythologemes, such as “the coming tsar is an invincible military leader”, “the coming tsar will be feared by the antichrist himself”, “the tsar will cleanse the church of apostate hierarchs and various heretics”, “the form of government will be authoritarian and totalitarian”, “under the tsar’s rule, Russia will become the most powerful state in the world” or “under the tsar’s rule, Russia will be a materially poor, but spiritually rich state”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aleksandr M. Prilutskiy, The Herzen State Pedagogical University of Russia

доктор философских наук, профессор, заведующий кафедрой истории религий и теологии

References

Бочков П.В. Зосимовцы: История неканонической группы «схимитрополита» Зосимы // Нива Господня. Вестн. Пенз. Дух. Семинарии. 2021. № 1(19). С. 97–104.

Бочков П. Группировка лжеархиепископа Сергия (Агеева): очередной раскол и вызов церковному единству // Рязан. богослов. вестн. 2022. № 1(25). С. 92–103.

Бочков П. История неканонической «Единой Православной Царской Российской Церкви» лжесхиепископа Николая (Ускова) (2003–2008) // Рязан. богослов. вестн. 2020. № 1(21). С. 63–78.

Никольский Е.В. Эсхатологические и историософские представления сектантов-царебожников // Религия. Церковь. Общество. Исследования и публикации по теологии и религии. 2020. Вып. 9. С. 154–182.

Никольский Е.В. Культ русских государей в сектантском движении царебожников // Сектоведение. 2017. Т. 6. С. 80–105.

Суслов М. Генеалогия монархической идеи в постсоветских политических дискурсах Русской православной церкви // Гос-во, религия, Церковь в России и за рубежом. 2014. Т. 32, № 3. С. 75–116.

Соломаха Е.Н. Синтез русской и имперской идеи в России: проблемы взаимодействия // Актуальные проблемы гуманит. и естеств. наук. 2016. № 2-1. С. 91–93.

Инговатов В.Ю. Эсхатологические черты в русском религиозно-философском мировоззрении // Познание и деятельность: от прошлого к настоящему: материалы II Всерос. междисциплинар. науч. конф., Омск, 03 декабря 2020 года / отв. ред. И.П. Геращенко. Омск: Изд-во ОмГПУ, 2020. С. 19–24.

Лебедев В.Ю., Прилуцкий А.М. Мифологема о грядущем православном царе: значение и прагматика // Вестн. Твер. гос. ун-та. Сер.: Философия. 2022. № 3(61). С. 81–91. DOI: 10.26456/vtphilos/2022.3.081

Костюк К.Н. Архаика и модернизм в российской культуре // Социол. журн. 1999. № 3/4. С. 5–20.

О безбожии и антихристе / А.Д. Беляев. Сергиев Посад: 2-я тип. А.И. Снегиревой, 1898. Т. 1: Подготовление, признаки и время пришествия антихриста. 1034 с.

Ахметова М. Пророчество монаха Авеля и концепт «жидовского ига» // История – миф − фольклор в еврейской и славянской культурной традиции: сб. ст. // Центр науч. работников и преподавателей иудаики в вузах «Сэфер»; Ин-т славяноведения РАН. М.: Изд-во Пробел-2000, 2009. С. 122–141.

Стрижев А. Чего не изрекал преподобный Серафим. К вопросу о псевдоцерковном мифотворчестве // Новая книга России. 2004. № 8. С. 38–40.

Уортман Р.С. Сценарии власти. Мифы и церемонии русской монархии: [в 2 т.]. Т. 1: От Петра Великого до смерти Николая I. М.: Изд-во ОГИ, 2004. 606 с.

Published

2023-06-16

How to Cite

Prilutskiy А. М. (2023). The Image of the “Coming Tsar” and the Mythologemes of Modern Eschatological Monarchism. Vestnik of Northern (Arctic) Federal University. Series "Humanitarian and Social Sciences", 23(3), 108–118. https://doi.org/10.37482/2687-1505-V259