Dialectics of Adopting Traditional Values by Children in the Conditions of Neo-Globalization
DOI:
https://doi.org/10.37482/2687-1505-V312Keywords:
child’s values, L.S. Vygotsky, С. Jung, upbringing, traditional values, existence, egoism, stability of societyAbstract
This article explores the key factors and stages of children’s obtaining traditional values of family and society. The main objective of the research was to substantiate the thesis that the foundation, degree and quality of perception and assimilation of traditional values by a child are initially determined by the spiritual and material values prevailing in the family, as well as by the culture and psychology of the adults’ attitude towards children. It is known that both Russian and Uzbek families are heterogenous due to their belonging to a particular social stratum or class, since each family is influenced by the dynamics of not only society, but also of a particular stratum. The authors argue that a child’s set of values is formed through the prism of the existence emerging in his/her soul and determined by the contradictions in the process of socialization. In order for a child to better assimilate positive values, this existence needs to be softened. In fulfilling this task, a significant role is played by the educational qualities of parents and grandparents and their ability to establish trusting relationships, through which, according to C. Jung, the older generation would be able to gently and unobtrusively gain the child’s respect, admiration and love. Trying to win authority by giving presents or money will only damage the spiritual world of a child. The article concludes that to form a child’s set of values and turn him/her into a worthy person, it is important for the close relatives to show by example industry, discipline, independence, honesty and responsibility. The authors adhere to the positions of C. Jung and L.S. Vygotsky according to which school, being a subsequent stage of socialization, should be considered not only as an educational institution, but also as a logical step in the process of adopting traditional values by a child. In addition, it is argued that we need to develop courses for young parents where they would learn about the culture of family life and the psychology of child education.
Downloads
References
Махаматов Т.М. От эпохи глобализации к неоглобализации: культурно-цивилизационный аспект // Век глобализации. 2017. № 4(24). С. 55–61.
Махаматов Т.М. Конфликт Запада и Востока как фактор неоглобализации // Век глобализации. 2022. № 4. С. 63–72. DOI: 10.30884/vglob/2022.04.04
Meerwijk E.L., Sevelius J.M. Transgender Population Size in the United States: A Meta- Regression of Population-Based Probability Samples // Am. J. Public Health. 2017. Vol. 107, № 2. P. e1–e8. DOI: 10.2105/ajph.2016.303578
Мартин Э. Идея сверхчеловека в философии Ф. Ницше: новые ценности за гранью человечности // Вестн. Сев. (Арктич.) федер. ун-та. Сер.: Гуманит. и соц. науки. 2022. Т. 22, № 6. С. 74–82. DOI: 10.37482/2687-1505
Religion and Transhumanism: The Unknown Future of Human Enhancement / ed. by C. Mercer, T.J. Throten. Santa Barbara: Praeger, 2015. 472 p.
Bostrom N. A History of Transhumanist Thought // J. Evol. Technol. 2005. Vol. 14, № 1. Р. 1–25.
Evans W. Review of On Trans-Humanism // Prometheus. Vol. 38, № 2. Р. 271–74. DOI: 10.13169/prometheus.38.2.0271
Платон. Собрание сочинений в 4 т. Т. 3 / общ. ред. А.Ф. Лосева, В.Ф. Асмуса, А.А. Тахо-Годи; авт. вступ. ст. и ст. в примеч. А.Ф. Лосев; примеч. А.А. Тахо-Годи. М.: Мысль, 1994. 654 с.
Каримов Ш.И., Оборский А.Ю. Факторы изменения механизма передачи духовного опыта между поколениями // Гуманит. науки. Вестн. Финансового ун-та. 2022. Т. 12, № 6. С. 19–24. DOI: 10.26794/2226-7867-2022-12-6-19-24
Шишкин А.Е. Трансформация ценностей в контексте национальных и цивилизационных разломов // Вестн. Сев. (Арктич.) федер. ун-та. Сер.: Гуманит. и соц. науки. 2021. Т. 21, № 2. С. 130–140. DOI: 10.37482/2687-1505-V095
Джанджгава Л.Т., Ореховская Н.А. Историческая преемственность духовного опыта поколений в современном российском обществе // Гуманит. науки. Вестн. Финансового ун-та. 2022. Т. 12, № 6. С. 12–18. DOI: 10.26794/2226-7867-2022-12-6-12-18
Выготский Л.С. Педология школьного возраста. Лекции по психологии развития. М.: Канон-плюс, 2022. 320 c.
Махаматов Т.М. Диалектика экзистенциальной сущности индивида // Вестн. Сев. (Арктич.) федер. ун-та. Сер.: Гуманит. и соц. науки. 2023. Т. 23, № 1. С. 80–90. DOI: 10.37482/2687-1505-V234
Юнг К.Г. Конфликт детской души. М.: «Канон+» РООИ «Реабилитация», 2021. 320 c.
Алиева Д.К. Роль семьи в формировании ценностных ориентаций у подрастающего поколения // Вестн. Майкоп. гос. технол. ун-та. 2014. № 3. С. 79–84.
Фромм Э. Анатомия человеческой деструктивности / авт. вступ. ст. П.С. Гуревич. М.: Республика, 1994. 447 с.
Мирзиёев Ш.М. Инсонпарварлик, эзгулик ва бунёдкорлик миллий ғоямизнинг пойдеворидир: Маъруза. Тошкент: Tasvir, 2021. 36 бет.
Welzel C., Inglehart R. Agency, Values, and Well-Being: A Human Development Model // Soc. Indic. Res. 2010. Vol. 97, № 1. P. 43–63. DOI: 10.1007/s11205-009-9557-z
Suyadi, Selvi I.D., Sibiwaihi, Zahroh U., Muassomah. Children’s Future Adversity: Learning Loss Risk During Online Learning in Covid-19 Pandemic // Int. J. Instr. 2023. Vol. 16, № 2. P. 457–478.
Гилева О.Б. Тревожность учащихся в школах с разным уровнем цифровизации образовательного процесса // Вопр. психологии. 2022. Т. 68, № 2. С. 69–82.
Бодрова Е.А. Формирование образа семьи у дошкольников // Проблемы соврем. образования. 2020. № 6. С. 219–227. DOI: 10.31862/2218-8711-2020-6-219-227
Каюмов А.Т., Мишурова О.И. Ответственность как социальное явление // Вестн. Сев. (Арктич.) федер. ун-та. Сер.: Гуманит. и соц. науки. 2021. Т. 21, № 5. С. 89–96. DOI: 10.37482/2687-1505-V134
Malik G.M., Akhter R. Existentialism and Classroom Practice // IOSR J. Humanit. Soc. Sci. 2013. Vol. 8, № 6. P. 87–91. DOI: 10.9790/0837-0868791
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Таир Махаматович Махаматов, Мамаджан Ахмаджанович Маматов (Автор)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.