Historical Reenactment of War as a Game, Agonal and Educational Practice
DOI:
https://doi.org/10.37482/2687-1505-V313Keywords:
historical reenactment, experimental archaeology, war reenactment, weapon reconstruction, cultural memory, J. Huizinga, R. CailloisAbstract
This article deals with the main stages of historical reenactment, its differences from role-playing games as well as its use as a way of actualizing cultural memory. The author analyses this type of activity from the point of view of anthropology, cultural studies and sociology, based on the works of Johan Huizinga and Roger Caillois. Apparently, this hobby is popular among metropolitans due to an interest in a different way of life, from which unusual practices can be borrowed. Within the framework of historical reenactment as a game, scientific and educational practice, two main directions can be distinguished: military (recreation of ammunition and specific features of military art) and civilian (reenactment of the everyday life of a particular era). Both of them involve recreating material culture, mentality and behaviour. Three main types of historical reenactment can be singled out: military, artisan and educational. Particular attention is paid here to military reenactment as it emerged first. This type of activity has two aspects, one of which is related to the recreation of material culture, namely, the manufacture, storage and maintenance of recreated weapons, while the other is related to changing the way of thinking and behaviour of both the reenactors and the spectators at the event (in particular, to reenacting the culture of weapons handling) as well as to using the recreated weapons to visualize the educational process, and to the anthropomorphization of weapons. In addition, the article analyses the correlation between mediaeval chivalry and reenacted chivalry as the most vivid example of practices recreated and used in war reenactment.
Downloads
References
Поляков С.И. Мастер исторической реконструкции на сцене и в жизни // Этногр. обозрение. 2017. № 4. С. 174–189.
Окшотт Э. Археология оружия / пер. М.К. Якушиной. М.: Центрполиграф, 2006. 398 с.
Хёйзинга Й. Homo Ludens. Человек играющий. Статьи по истории культуры. М.: Айрис-Пресс, 2003. 487 с.
Кайуа Р. Игры и люди / пер. С. Зенкина. М.: АСТ, 2022. 288 с.
Кин М. Рыцарство / пер. с англ. И.А. Тогоевой. М.: Научный мир, 2000. 518 с.
Бартелеми Д. Рыцарство. От Древней Германии до Франции XII века / пер. с фр. М.Ю. Некрасова. СПб.: Евразия, 2012. 581 с.
Хёйзинга Й. Осень Средневековья. М.: Айрис-пресс, 2014. 538 с.
Фергюсон А.Б. Золотая осень английской рыцарственности. Исследование упадка и трансформации рыцарского идеализма / пер. с англ., предисл. и крат. биогр. слов. М.Г. Муравьевой. СПб.: Евразия, 2004. 352 с.
Фульхерий Шартрский. Иерусалимская история / пер. А.Н. Слезкин. СПб.: Евразия, 2020. 365 с.
Демурже А. Рыцари Христа. Военно-монашеские ордены в Средние века, XI–XVI вв. / науч. ред. А.Ю. Карачинский. СПб.: Евразия, 2017. 542 с.
Рансимен С. Завоевания крестоносцев: королевство Балдуина I и францисканский Восток / пер. с англ. А.Б. Давыдовой. М.: Центрполиграф, 2020. 478 с.
Рансимен С. Основание Иерусалимского королевства: главные этапы Первого крестового похода / пер. с англ. Т.М. Шуликовой. М.: Центрполиграф, 2020. 287 с.
Лучицкая С.И. Крестовые походы. Идея и реальность. СПб.: Наука, 2019. 389 с.
Менендес Пидаль Р. Сид Кампеадор / пер. М.Ю. Некрасова. СПб.: Евразия, 2017. 256 с.
Хрусталев Д.Г. Северные крестоносцы. Русь в борьбе за сферы влияния в Восточной Прибалтике XII–XIII вв. СПб.: Евразия, 2012. 624 с.
Урбан В. Тевтонский Орден. М.: АСТ: Астрель, 2010. 413 с.
Западно-Европейский эпос: сб. / пер. А. Корсуна, Ю. Корнеева. СПб.: Азбука-классика, 2002. 988 с.
Виолле-ле-Дюк Э.Э. Жизнь и развлечения в Средние века / пер. с фр. С.Е. Еременко. СПб.: Евразия; М.: Клио, 2014. 380 с.
Хорев В.Н. Реконструкция старинного оружия. Ростов н/Д.: Феникс, 2011. 252 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Никита Олегович Характеров (Автор)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.