Philosophy of the Russian Rosicrucians of the Late 18th – Early 19th Centuries and the Universalist Worldview

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37482/2687-1505-V396

Keywords:

universalism, meta-universalism, holism, Rosicrucianism, Russian Rosicrucians

Abstract

The article focuses on the growing host of social, natural and environmental problems faced by human civilization at the beginning of this century. It is emphasized that a systemic set of generalized human views of the world, of oneself in it and of one’s relationships with it, i.e. worldview, can help to fully understand these problems and find ways, methods and forms of overcoming the general crisis (the exacerbation of these problems) through proper beliefs, orientations of beliefs, value attitudes and practical regulators. The author points out that it is necessary to form a new worldview that is most capable of reflecting reality and organizing activities in accordance with the changing world. The previous forms of worldview – holism, merism and religious onecentrism – are becoming obsolete due to the loss of relevance of reduction to the whole, part or the one, respectively. It is proposed to create a new worldview based on the traditional worldview of universalism, which is understood as a type of holism absolutizing the universal whole (the universe). The new universalism (meta-universalism), unlike traditional universalism, should be characterized by genuine non-reductionism, which is achieved through the interpenetration of the meanings of the concepts of one, whole, many, singular and unique. This fusion is ensured by the principle of convergence and the optimization procedure, structurally and functionally matching the potentials of the meanings of these concepts for their converging into a single concept, an “alloy” of a single whole, manifested in a separate, individual part. These methodological features are most consistent with modern objective reality, which means they allow one to create a worldview that is as adequate as possible to the changes taking place in nature and society. This is a contribution to the development of a philosophical methodology for the study and resolution of complex social and socio-natural, including global, problems of our time. The origins of such a worldview are traced to the ideas of the Russian Rosicrucians of the late 18th and early 19th centuries (primarily, in their metaphysics, ontology and epistemology). The article substantiates the universalist character of many of the Rosicrucians’ views.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sergey P. Myakinnikov, T.F. Gorbachev Kuzbass State Technical University

Cand. Sci. (Philos.), Assoc. Prof., Assoc. Prof. at the Department of History, Philosophy and Social Science

References

Ненашева М.В. Феномен жизнестойкости в контексте глобальных вызовов современности // Вестн. Сев. (Арктич.) федер. ун-та. Сер.: Гуманит. и соц. науки. 2022. Т. 22, № 5. С. 69–77. https://doi.org/10.37482/2687-1505-V209

Мякинников С.П. Сопряжение идей единоцентризма, холизма и меризма в метафизике Г.В. Лейбница // Вестн. ВГУ. Сер.: Философия. 2020. № 4(38). С. 46–55.

Мировоззренческие вопросы политической экономии: современность и своевременность / под ред. А.Г. Грязновой и М.Л. Альпидовской. М.: КНОРУС, 2024. 260 с.

Гарпушкин В.Е. Гуманистический универсализм как парадигма мировоззрения: дис. … д-ра филос. наук. Иваново, 2010. 291 с.

Семека А.В. Русское масонство в XVIII в. // Масонство в его прошлом и настоящем: в 2 т. / под ред. С.П. Мельгунова, Н.П. Сидорова. М.: СП «ИКПА», 1991. Т. 1. С. 124–174.

Вернадский Г.В. Русское масонство в царствование Екатерины II. Изд. 2-е, испр. и расшир. СПб.: Изд-во им. Н.И. Новикова, 1999. 567 с.

Аржанухин С.В. Философские взгляды русского масонства: по материалам журнала «Магазин свободнокаменщический». Екатеринбург: УрГУ, 1995. 222 с. https://doi.org/10.17513/np.338

Брачев В.С. Масоны в России: от Петра I до наших дней. СПб.: Стомма, 2000. 235 с.

Пыпин А.Н. Русское масонство: XVIII и первая четверть XIX в. Петроград: ОГНИ, 1916. 575 с.

Бакунина Т.А. Знаменитые русские масоны; Вольные каменщики. М.: Интербук, 1991. 141 с.

Гамалея С.И. Рассмотрение причин побудительных и побуждающих ко вступлению в Свободное Каменщичество // Магазин свободно-каменьщический, содержащий в себе: речи, говоренныя в собраниях; песни, письма, разговоры и другия разныя краткия писания, стихами и прозою; в 7 томах, а каждый том в 3 частях состоящий. М.: Тип. И. Лопухина, 1784. Т. 1, ч. 2. С. 77–92.

Халтурин Ю. Эзотеризм и мировоззрение русского масонства XVIII–XIX веков: попытка определения // Гос-во, религия, Церковь в России и за рубежом. 2013. Т. 31, № 4(31). С. 87–112.

Халтурин Ю.Л., Кучурин В.В., Родиченков Ю.Ф. «Небесная наука»: европейская алхимия и российское розенкрейцерство в XVII–XIX веках. СПб.: Изд-во РХГА, 2015. 380 с.

Смит Д. Работа над диким камнем: Масонский орден и русское общество в XVIII веке / авториз. пер. с англ. К. Осповата и Д. Хитровой. М.: Новое лит. обозрение, 2006. 222 с.

Верслуис А. Магия и мистицизм: введение в изучение западного эзотеризма / пер. с англ. С.С. Петрухина; науч. ред. Д.Д. Гальцина. СПб.: Акад. исслед. культуры, 2024. 336 с.

Published

2025-01-17

How to Cite

Myakinnikov С. П. (2025). Philosophy of the Russian Rosicrucians of the Late 18th – Early 19th Centuries and the Universalist Worldview. Vestnik of Northern (Arctic) Federal University. Series "Humanitarian and Social Sciences", 24(6), 123–132. https://doi.org/10.37482/2687-1505-V396