The Dynamic and Classifying Types of Frame Structures of the Allusive Anthroponym in a Fictional Text (Based on John Fowles’ Novel The Magus)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37482/2687-1505-V384

Keywords:

literary concept, allusive anthroponym, frame, script frame, situation frame, John Fowles, The Magus

Abstract

Turning to John Fowles’ novel The Magus, this paper aims to describe the structure of the dynamic and classifying frames represented by the allusive anthroponym as a type of literary concept having national and cultural features. It is demonstrated that, in the cognitive aspect, allusive anthroponyms contain a reduced frame associated with a certain situation related to the referent; this frame is kept readily available in the cognitive space and can be actualized at the moment chosen by the author of the text. Verbalization of a classifying frame requires a certain structure that includes the frame’s name, setting, subject of the frame, relationship between the objects/participants in the action, and characteristics of the action involving encyclopaedic information. Verbalization of a dynamic frame includes components such as names of characters, their roles, identification of the action, sequence of scenes and characterization of the action involving encyclopaedic information. The scientific novelty of this work lies in the identification of two types of frame structures of the allusive anthroponym as a means of literary concept representation and in the systematization of its frame structure. The allusive anthroponym has cultural markedness, whose model can be used to structure a textual frame. It is noted that the dynamic and classifying frames can be actualized on the basis of one allusive name or have a complicated structure based on two to four allusive anthroponyms. The complicated structure prevails in a dynamic frame since it has characters actively performing actions that take place in time. Frame interaction is mainly conceptualized on the basis of metaphtonymy, with metonymization being the primary process. The frame is always aimed at highlighting dominant conceptual features in a given context, and this highlighting is supported stylistically through amplification of various means of expression and stylistic devices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olga V. Tomberg, Ural Federal University named after the first President of Russia B.N. Yeltsin

Dr. Sci. (Philol.), Head of the Germanic Philology Department, Prof. at the Department of Linguistics and Professional Communication in Foreign Languages, Director of the School of Linguistics

Marina A. Ananyina, Ural Federal University named after the first President of Russia B.N. Yeltsin

Dr. Sci. (Philol.), Head of the Germanic Philology Department, Prof. at the Department of Linguistics and Professional Communication in Foreign Languages

References

Белозерова Е.А. Функционирование имен собственных в художественном тексте и дискурсе (на материале современной британской литературы): дис. … канд. филол. наук. М., 2008. 209 с.

Богданова К.В. Лингво-когнитивные аспекты аллюзивности (на примере интертекстуальных включений в англоязычной массовой культуре): дис. … канд. филол. наук. СПб., 2020. 200 с.

Наумова Т.М. Аллюзивные антропонимы в британской концептосфере: дис. … канд. филол. наук. Н. Новгород, 2011. 172 с.

Стешенко М.А. Когнитивные модели представления антропонимических концептов в Библии и в русской поэзии XVIII–XX веков: дис. … канд. филол. наук. Калининград, 2020. 177 с.

Робустова В.В. Основы концепции спирального развития значений имен собственных // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 19: Лингвистика и межкультур. коммуникация. 2022. № 1. С. 47–57.

Грунина Л.П., Долбина И.А. Художественный концепт как особая эстетическая категория // Вестн. Кузбас. гос. техн. ун-та. 2005. № 4.1(48). С. 132–135.

Туктангулова Е.В. Ключевое слово – словообраз – художественный концепт как универсальные текстообразующие константы художественного текста // Вестн. Челяб. гос. ун-та. 2007. № 8. С. 105–109.

Беспалова О.Е. О соотношении художественного и культурного концептов (на материале поэзии Н. Гумилева) // Слово. Семантика. Текст: сб. науч. тр., посвящ. юбилею проф. В.В. Степановой. СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2002. С. 89–95.

Лотман Ю.М. Семиосфера. СПб.: Иск-во-СПб, 2000. 704 с.

Кубрякова Е.С. Язык и знание: На пути получения знаний о языке: Части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира / РАН. Ин-т языкознания. М.: Яз. славян. культуры, 2004. 555 с.

Бабушкин А.П., Стернин И.А. Когнитивная лингвистика и семасиология: моногр. Воронеж: Ритм, 2018. 229 с.

Минский М. Фреймы для представления знаний / пер с англ. О.Н. Гринбаума; под ред. Ф.М. Кулакова. М.: Энергия, 2010. URL: https://librusec.org/ru/book/marvin-minskij/frejmi-dlya-predstavleniya-znanij/reading (дата обращения: 07.03.2024).

Болдырев Н.Н. Концепт и значение слова // Методологические проблемы когнитивной лингвистики: сб. ст. / под ред. И.А. Стернина. Воронеж: Воронеж. гос. ун-т, 2001. С. 25–36.

Fillmore C.J. An Alternative to Checklist Theories of Meaning // Proceedings of the First Annual Meeting of the Berkley Linguistics Society. Berkley, 1975. Vol. I. P. 123–131. https://doi.org/10.3765/bls.v1i0.2315

Fillmore C.J., Atkins B.T. Toward a Frame-Based Lexicon: The Semantics of RISK and Its Neighbors // Frames, Fields, and Contrasts: New Essays in Semantic and Lexical Organization / ed. by A. Lehrer, E. Kittay. Hillsdale: L. Erlbaum Assoc., 1992. P. 75–102.

Беляевская Е.Г. Методы анализа лексической семантики в когнитивной лингвистике // Вестн. Моск. гос. лингв. ун-та. 2014. Вып. 20(706). С. 9–21.

Мальнева Е.Ю. Когнитивная поэтика и когнитивная стилистика: дифференциация и интеграция понятий. Становление когнитивной поэтики и ее трансформация в новом тысячелетии // Филол. науки. Вопр. теории и практики. 2022. Т. 12, вып. 8. С. 2503–2509. https://doi.org/10.30853/phil20220462

Касевич В.Б. Когнитивная лингвистика: В поисках идентичности. М.: Яз. славян. культуры, 2013. 185 с.

Попова З.Д., Стернин И.А. Когнитивная лингвистика: моногр. М.: АСТ; Восток-Запад, 2007. 226 с.

Нахимова Е.А. Прецедентные имена в массовой коммуникации: моногр. Екатеринбург, 2007. 207 с.

Гудков Д.Б. Теория и практика межкультурной коммуникации. Изд. 2-е. М.: Ленанд, 2022. 200 с.

Патиева М.М. Лингвокогнитивные особенности реализации вторичной языковой личности писателя-билингва: дис. … канд. филол. наук. Майкоп, 2019. 174 с.

Томберг О.В., Ананьина М.А. Фреймовая структура аллюзивного антропонима как художественного концепта (на материале романа Донны Тартт «Тайная история» / Donna Tartt “The Secret History”) // Филол. науки. Вопр. теории и практики. 2024. Т. 17, вып. 2. С. 564–572. https://doi.org/10.30853/phil20240081

Артемова О.Е. Лингвокультурная специфика текстов прецедентного жанра лимерик (на материале английского языка): дис. … канд. филол. наук. Уфа, 2004. 257 с.

Клёстер А.М., Шнякина Н.Ю. Динамический фрейм как структура представления научного знания (на материале немецкого языка) // Актуал. проблемы филологии и пед. лингвистики. 2019. № 4. С. 12–19. https://doi.org/10.29025/2079-6021-2019-4-12-19

Баранов А.Н., Добровольский Д.О. Аспекты теории фразеологии. М.: Знак, 2008. 656 с.

Published

2024-12-04

How to Cite

Tomberg О. В., & Ananyina М. А. (2024). The Dynamic and Classifying Types of Frame Structures of the Allusive Anthroponym in a Fictional Text (Based on John Fowles’ Novel The Magus). Vestnik of Northern (Arctic) Federal University. Series "Humanitarian and Social Sciences", 24(5), 63–75. https://doi.org/10.37482/2687-1505-V384