Correlation Between the Meanings of the Core Lexemes of the Russian Concepts of Holiday and Everyday Life (Based on Advertising Media Discourse)
DOI:
https://doi.org/10.37482/2687-1505-V420Keywords:
concept of holiday, concept of everyday life, core lexeme, advertising media discourse, media advertising, advertising microtextsAbstract
The purpose of this article is a systematic description of the core lexemes of the Russian concepts of prazdnik (‘holiday’) and budni (‘everyday life’) based on the material of advertising microtexts that have not been previously studied in this aspect. A comparative linguistic analysis of the meaning and functioning of these core lexemes allowed us to identify common and specific features in their semantic structure. Texts of modern media advertisements that incorporate the concepts in question were chosen as the object of this research, while core lexemes (excluding the periphery, i.e. synonyms, phraseological units and associations), as the subject. The material was selected from regional advertisements and videos of recent years using the continuous sampling method. When working with the materials, the authors applied the methods of component, correlation, and contextual analysis, as well as the corpus method. The general function of the concepts under study in the analysed texts is to promote goods and services. The word prazdnik means a non-working day as well as a happy, joyous day on which important, pleasant events take place. The word budni carries the opposite meaning, i.e. monotonous, dull everyday life. In the context of advertising, the word prazdnik has an additional sense: a product that is purchased or organized; discounts are called prazdnik, as well as various important events in life. The word budni, on the contrary, has not developed any additional meanings; it is less functional compared to the word prazdnik and acts as a trigger designed to evoke associations opposite to prazdnik in order to emphasize the contrast between budni and prazdnik and its synonyms.
Downloads
References
Потоцкая Н.П. Особенности перевода, национально-культурная адаптация и глобальная стандартизация рекламных текстов // Лингвистическое образование на современном этапе: российский и зарубежный опыт: сб. науч. ст. и материалов междунар. конф., посвящ. 15-летию первого вып. специалистов в обл. лингвистики в Сургут. гос. ун-те / отв. ред. И.А. Курбанов. Сургут: Сургут. гос. ун-т, 2017. С. 260–267.
Таюпова О.И. Метафоризация в рекламном дискурсе // Докл. Башкир. ун-та. 2022. Т. 7, No 2. С. 125–128.
Ягодкина М.В. Трансформация реальности в языке рекламы // Изв. РГПУ им. А.И. Герцена. 2007. No 46. С. 51–61. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/transformatsiya-realnosti-v-yazyke-reklamy (дата обращения: 20.04.2024).
Пивоварчик Т.А., Костюшко Е.Т. Прагматика лингвокультурного кода праздника в модульном рекламном тексте (на материале белорусской периодики второй половины ХХ века) // Медиалингвистика: материалы VI Междунар. науч. конф. / науч. ред. Л.Р. Дускаева, отв. ред. А.А. Малышев. СПб., 2022. С. 433–437.
Иосифова В.Е. Русские и китайские пословицы с компонентом «праздник» в лингвокультурологическом аспекте // Проблемы лингвистической семантики и прагматики языковых единиц разных уровней: докл. междунар. науч. конф., посвящ. памяти д-ра филол. наук, проф. О.П. Ермаковой. Калуга, 2023. С. 92–98.
Семенова И.В., Сун Цзинхуа. Концепт «праздник/节日» в русской и китайской языковых картинах мира // Эпоха науки. 2016. No 8. С. 327–335.
Лейфа И.И., Медведева М.Э. Сопоставительный анализ полей концептов «alltäglichkeit» и «повседневность» в немецкой и русской языковых картинах мира // Вестн. Амур. гос. ун-та. Сер.: Гуманит. науки. 2014. No 66. С. 110–117.
Медведева Д.И. Понятийный компонент концепта праздник и его аналогов в европейских языках // Языки и культура народов России и стран СНГ: сб. ст. по материалам докл. XXXI Междунар. науч. конф. к 80-летнему юбилею Ин-та языка, лит. и искусства Акад. наук Респ. Татарстан. СПб.; Казань: Изд-во С.-Петерб. гос. экон. ун-та, 2019. С. 96–100.
Бугаева И.В. Концепт «праздник» в религиозном дискурсе: лексикографический аспект // Проблемы истории, филологии, культуры. 2009. No 2 (24). С. 155–159.
Генерозова В.С. Концепт праздник в рекламном дискурсе // Славянские этносы, языки и культуры в современном мире: сб. материалов IV Междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 60-летию филол. фак. БашГУ. Уфа: РИЦ БашГУ, 2017. С. 37–43.
Касымова О.П., Леонова А.С. Симметрия и асимметрия семантической структуры многозначных слов «праздник» и «будни» // Рос. гуманит. журн. 2022. Т. 11, No 5. С. 382–389.
Чжан Юфань. Концепт «праздник» в русской языковой картине мира // Соврем. ученый. 2023. No 5. С. 44–49.
Грищенко А.С., Мамаева Д.М. Особенности серий социальной рекламы в Китае // Междунар. науч.-исслед. журн. 2021. No 8-4 (110). С. 26–32. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-seriy-sotsialnoy-reklamy-v-kitae (дата обращения: 20.04.2024).
Кубрякова Е.С. Об установках когнитивной науки и актуальных проблемах когнитивной лингвистики // Вопр. когнитив. лингвистики. 2004. No 1. С. 6–17.
Попова З.Д., Стернин И.А. Когнитивная лингвистика. М.: АСТ: Восток-Запад, 2007. 314 с.
Курбатов В.П., Верещагина И.М. Феноменология праздника // Концепт. 2015. No 6. С. 41–45.
Hardy C. Networks of Meaning: A Bridge Between Mind and Matter. Westport: Praeger, 1998. 217 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ольга Павловна Касымова, Анна Сергеевна Леонова (Автор)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.