Precedent Phenomena in Spanish Media Discourse: Semantic and Syntactic Transformations
DOI:
https://doi.org/10.37482/2687-1505-V461Keywords:
cultural linguistics, Spanish media discourse, lexicosemantic transformations, precedent phenomena, precedent text chronotopeAbstract
Reflecting the national culture and mentality of the people, Spanish media discourse has been developing and transforming and has undergone significant changes in its structure as well as cognitive, semantic and pragmatic potential. In addition to informing the reader, its purpose is to exert a hidden impact on public opinion and behaviour. In particular, this is achieved due to the high degree of metaphoricalness of the author’s text, which ensures the recipient’s involvement in discursive decoding. Precedent phenomena in media discourse are an effective tool of meaning making. By conveying additional aesthetic and value characteristics, they increase the semantic content of discursive messages and the number of values anchored in precedents in the cognitive base of the representative of a given linguoculture. The scientific importance of this paper lies in extending the research on the linguopragmatic potential of precedent phenomena in Spanish media discourse by describing their discursive transformations. In terms of practical significance, the results obtained through the study of the Spanish national worldview can be used to form basic background knowledge of foreign affairs specialists when learning Spanish. The lexical and syntactic analysis of the precedent phenomena functioning in media discourse showed that Spanish media texts make extensive use of transformed precedent phenomena, including neologisms that name new concepts and enhance the creativity of journalistic materials. As a result of the study, precedent phenomena were classified according to the following types of semantic, morphological and syntactic transformations: lexical substitution of a component in the context of a precedent statement, text or situation; inclusion of a precedent word in another precedent text to generate new meanings; creation of precedent neologisms by means of nominal composition or morphological derivation.
Downloads
References
Будаев Э.В. Прецедентные имена в СМИ: методики исследования // Полит. лингвистика. 2021. No 3 (87). С. 22–36.
Гудков Д.Б. Теория и практика межкультурной коммуникации. М.: Гнозис, 2003. 288 с.
Караулов Ю.Н. Русский язык и языковая личность. 6-е изд. М.: URSS: ЛКИ, 2007. 267 с.
Моисеенко Л.В., Михеева Н.Ф. Прецедентные феномены современных русских и испанских масс-медиа как когнитивные структуры языковой личности // Mundo eslavo. 2020. No 19. С. 7–24. URL: https://revistaseug.ugr.es/index.php/meslav/article/download/17700/15525/50687 (дата обращения: 01.05.2025).
Моисеенко Л.В. Прецедентность в лингвокогнитивном ракурсе (на примере медиатекста): моногр. Воронеж: Науч. кн., 2021. 319 с.
Нахимова Е.А. О классификации и дифференциации видов прецедентных феноменов в политической коммуникации // Полит. лингвистика. 2018. No 1 (67). С. 41–46.
Райскина В.А. Семиотический образ прецедентной личности в европейском культурном пространстве // Crede Experto: транспорт, о-во, образование, яз. 2022. No 1. URL: http://if-mstuca.ru/CE/index.php/100000/semio-tics-ru/s12612 (дата обращения: 01.05.2025).
Ларионова М.В. Лингвосемиотика испанского политического дискурса в пространстве интернет-коммуникации: дис. ... д-ра филол. наук. М.: МГИМО, 2023. 458 с.
Gallardo Paúls B. El hablar como intención comunicativa // Manual de lingüística del hablar / ed. Ó. Loureda, A. Schrott. Berlin: De Gruyter, 2021. P. 79–94. https://doi.org/10.1515/9783110335224-005
Добросклонская Т.Г. Медиалингвистика: системный подход к изучению языка СМИ: современная английская медиаречь.М.: Наука, 2008. 264 с.
Ларионова М.В. Испанский газетно-публицистический дискурс: искусство информации или мастерство манипуляции?: моногр. М.: МГИМО, 2015. 327 с.
Сегал Н.А. Категоризация мира в языке политики (на материале когнитивных доминант пространство – направление – движение): дис. ... д-ра филол. наук. Краснодар, 2023. 424 с.
Радбиль Т.Б., Рацибурская Л.В. Прецедентные тексты как языковые механизмы создания аттрактивности газетного заголовка в медиадискурсе Интернета // Рус. яз. в шк. 2024 Т. 85, No 4. С. 90–98. http://doi.org/10.30515/0131-6141-2024-85-24-90-98
Миронова Д.А. Трансформация прецедентных высказываний в переводах заголовков медиатекстов онлайн-формата: дис. ... канд. филол. наук. Тюмень: ТГУ, 2013. 354 с.
Rueda A.M. Estrategias discursivas utilizadas por los periódicos españoles para atraer a lectores digitales // El español de Cataluña en los medios de comunicación / ed. D. Poch Olivé. Frankfurt am Main: Vervuert Verlagsgesellschaft, 2019. P. 37–62. https://doi.org/10.31819/9783964568854-003
Красных В.В. Этнопсихолингвистика и лингвокультурология. М.: Гнозис, 2002. 284 с.
Бакич Н.А. Трансформация прецедентных феноменов в медийном тексте как проявление речевой креативности // Вестн. Нижегор. ун-та им. Н.И. Лобачевского. 2018. No 5. C. 185–190.
Телия В.Н. Русская фразеология: семантический, прагматический и лингвокультурологический аспекты. М.: Шк. «Яз. рус. культуры», 1996. 285 с.
Кривенко Б.В. Фразеология и газетная речь // Рус. речь. 1993. No 3. C. 44–49.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ирина Сергеевна Воронцова (Автор)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.