From Faith to Religious Orientations: Dilemmas of the Social and the Individual, the Positive and the Negative

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37482/2227-6564-V010

Keywords:

religious concept, religious orientations, functionality, dysfunctionality, positive and negative aspects of religious orientations, secularization, confessional renaissance, social disengagement

Abstract

For thousands of years, religion had held a monopoly on defning reality as well as determined the life of individuals, peoples and civilizations. Religious fgures have at all times been wary of science, while scientists are just as cautious and critical of religion. It is obvious that faith and science are based on different ontological and epistemological foundations. Not everyone is able to balance two positions. In the modern cross-cultural world, in the chaos of existential problems, Saecularis accelerates and gets into a spin, while Religio Renascentiae takes on the form of a grotesque. In postmodern consciousness, a semantic barrier has formed between “ratio” and “νοῦς”. But gods and angels did not die: in the chaos of worldview eclecticism, they transformed into depressions, psychoses, neuroses, bipolar disorders, etc. The ordinary man tries in vain to erase the ancient voices of the mass unconscious and turn them into dust on the asphalt of the trodden roads of the metropolis. This article analyses the problems of religious faith through the prism of its modernist reflection. Faith is positioned here as religious orientations in the dilemma of the social and the individual, the positive and the negative. The paper traces the attempts of the sacred and the religious to blend into the modern secular consciousness, in which religion is analysed from a rationally reflective position as a criterion for social destruction and
disengagement, as a consolidator of individual identity. The authors put such emphasis on psychology because they believe its vocabulary to be most vivid, utilitarian and at the same time understandable to the contemporary person.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Дмитрий Геннадьевич КУРАЧЕВ, The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration

кандидат психологических наук, доцент, доктор философских наук, профессор кафедры социально-гуманитарных дисциплин

Лариса Геннадьевна КУРАЧЕВА, Bryansk State Academician I.G. Petrovski University

кандидат психологических наук, доцент, доцент кафедры педагогики и психологии детства

References

Allport G.W. The Individual and His Religion: A Psychological Interpretation. N. Y.: Macmillan, 1950. 147 p.

Allport G.W., Ross J.M. Personal Religious Orientation and Prejudice // J. Pers. Soc. Psychol. 1967. № 5. P. 432–443.

Taylor E.I. Psychology of Religion and Asian Studies // J. Transpers. Psychol. 1978. Vol. 10, № 1. P. 67–79.

Дюркгейм Э. Элементарные формы религиозной жизни. Тотемическая система в Австралии. М.: «Дело» РАНХиГС, 2018. 736 с.

Джеймс У. Многообразие религиозного опыта / под ред. С.В. Лурье. М.: Акад. проект, 2017. 415 с.

Фрейд З. Психоанализ. Религия. Культура. М.: Канон+, 2014. 368 с.

Фрейд З. Тотем и табу // Фрейд З. «Я» и «Оно». М.: Азбука, 2015. С. 106.

Rank O. The Trauma of Birth. N. Y., 1929. 224 p.

Reich W. Ether, God and Devil: Cosmic Superimposition. N. Y., 1973. 308 p.

Юнг К.Г. Архетип и символ. М.: Канон+, 2019. 336 с.

Scheff T.J. Catharsis in Healing, Ritual and Drama. Berkley: University of California Press, 1979. 246 p.

Гроф С. За пределами мозга: рождение, смерть и трансценденция в психотерапии. М.: Ганга, 2018. 528 с.

Фромм Э. Психоанализ и религия // Ницше Ф., Фрейд 3., Фромм Э., Камю А., Сартр Ж.П. Сумерки богов: сб. М.: Политиздат, 1990. С. 143–221.

Франкл В. Человек в поисках смысла. М.: Книга по требованию, 2012. 366 с.

Maslow A.H. Religions, Values, and Peak Experiences. Columbus: Ohio State University Press, 1964. 123 p.

Skinner B.F. About Behaviorism. N. Y.: Vintage Books Edition, 2011. 304 p.

Skinner B.F. The Behavior of Organisms: An Experimental Analysis. N. Y.: Appleton-Century Company, Inc., 1938. 457 p.

Лоренц К. Агрессия, или Так называемое зло. М.: АСТ, 2017. 352 с.

Храмова К.В. Гетеродоксальное религиозное сознание и нетрадиционная медицина как факторы риска для здоровья современного человека // Вестн. Башк. гос. мед. ун-та. 2017. № 5. С. 89–99.

Батарчук Д.С. Акмеологическое развитие поликультурной личности // Акмеология. 2013. № 1. С. 33–35.

Резунова М.В., Белозор А.Ф., Овчинникова О.А. Межкультурная коммуникация как неотъемлемая составляющая профессиональной подготовки будущего специалиста народного хозяйства региона // Вестн. Брян. гос. с.-х. акад. 2018. № 5(69). С. 66–71.

Батурина О.С. Сохранение и укрепление традиционных ценностей культуры толерантности в многополярном мире: взгляд молодых ученых на актуальные проблемы // Сохранение и укрепление традиционных ценностей культуры толерантности в многополярном мире: сб. материалов Молодеж. науч. шк.-конф., г. Уфа, 17–19 декабря 2018 года / отв. ред. О.С. Батурина. Уфа: РИЦ БашГУ, 2019. Ч. 1. С. 7–11.

Лотман Ю.М. Избранные статьи: в 3 т. Т. 1. Статьи по семиотике и типологии культуры. Таллин: Александра, 1992. 479 с.

Флоренский П.А. Столп и утверждение истины. СПб.: Акад. проект, 2017. 905 с.

Орлов Ю.М. Восхождение к индивидуальности. М.: Просвещение, 1991. 287 с.

Зинченко В.П. Миры сознания и структура сознания // Вопр. психологии. 1991. № 2. С. 15–36.

Мухина В.С. Духовное производство – важнейшее условие развития сознания и духовности человечества // Развитие личности. 2018. № 3. С. 10–16.

Kurachev D.G. The Self-Awareness of Young Adepts of the Hare Krishna Cult // Russ. Educ. Soc. 2012. Vol. 54, № 2. P. 16–34.

Байбурин А.К. Ритуал в традиционной культуре: Структурно-семантический анализ восточнославянских обрядов. СПб.: Наука, 1993. 240 с.

Published

2020-04-22

How to Cite

КУРАЧЕВ, Д. Г., & КУРАЧЕВА, Л. Г. (2020). From Faith to Religious Orientations: Dilemmas of the Social and the Individual, the Positive and the Negative. Vestnik of Northern (Arctic) Federal University. Series "Humanitarian and Social Sciences", (2), 92–105. https://doi.org/10.37482/2227-6564-V010