Metaphorical Models of Discourse Designing of the Negative Image of Russia in Spanish Media

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37482/2687-1505-V062

Keywords:

negative image of Russia, metaphorical model, frame, source domain, target domain, toponym, discourse design, political media discourse

Abstract

This article deals with the problem of discourse designing of the negative image of Russia in Spanish mass media using metaphorical models with the target domain “Russia”. Within the framework of this study, a metaphorical model is defined as a mental scheme of connections between different conceptual domains, which is formed and fixed in the minds of native speakers. The material includes Spanish articles from reputable sources (El País and BBC News in Spanish) mentioning Russia (over 500,000 characters in total). With the use of discourse, corpus and lexical-semantic analysis as well as conceptual analysis of metaphorical models, the author found that the negative image of Russia is constructed in Spanish political media discourse through the following metaphorical models: “Russia is the country of Putin”, “Russia is the heir to the USSR” and “Russia is a pseudo-saviour of the world”. The following frames can be distinguished within the structure of the model “Russia is the country of Putin”: 1) Russia belongs to Putin; 2) Putin is a lifelong president; 3) Putinism is an ideology of Russian citizens. The metaphorical model “Russia is the heir to the USSR” includes the following stereotypical scenarios: 1) authoritarian, undemocratic methods of governance; 2) “Soviet” way of living; 3) backward economy. The frame that exists within the model “Russia is a pseudo-saviour of the world” actualizes the scenario of providing humanitarian aid for show. Among the lexical and grammatical representatives of these metaphorical models are the following: prepositional construction with de and the proper name Putin; adjectives with the semes “infinitely long, eternal” and “entire”; adjectives containing semes of distance/separateness; lexeme soviético, etc. The nominative field of the considered image contains both direct nominations, represented by the toponyms Rusia, Moscú and Kremlin, and metaphors that are mainly related to the size of the state. The stereotypical features of the source domain make it possible to create a negative image of Russia as an authoritarian, undemocratic state with an almost monarchical system, outdated Soviet governance methods, saviour-of-the-world ambitions, and ostentatious behaviour in the international arena.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Юлия Андреевна ГОРНОСТАЕВА, Siberian Federal University

кандидат филологических наук, старший преподаватель кафедры романских языков и прикладной лингвистики Института филологии и языковой коммуникации

References

Крестинина Е.С. Москвич как «внутренний другой»: репрезентация образов Москвы и москвичей в СМИ других регионов РФ // Дневник Алтайск. шк. полит. исслед. 2008. № 24. С. 35–38.

Tarasheva E. The Image of a Country Created by International Media: The Case of Bulgaria. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2014. 185 p.

Берендеев М.В. Образ и дискурс: к вопросу о дискурсивном характере формирования политических образов // Вестн. Балт. федер. ун-та им. И. Канта. 2011. Вып. 6. С. 91–99.

Семененко И.C. Образы и имиджи в дискурсе национальной идентичности // Полит. исслед. 2008. № 5.С. 7–18.

Никогосян Н.М. Конструирование образов «свой», «другой» и «чужой» в СМИ // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Сер. 9: Филология. Востоковедение. Журналистика. 2010. Вып. 3. С. 232–238.

Чернобров Д.В. Эволюция «образа другого» в конфликтах современности: конструктивистский подход //Вестн. МГИМО-Ун-та. 2012. № 6(27). С. 47–53.

Posternyak K., Boeva-Omelechko N.B. The Formation of the Image of Russia in the British Political Mass Media Discourse // Acta Scientiarum Lang. Cult. 2018. Vol. 40, № 2. Art. № e41086.

Милованова М.В., Свинкина М.Ю. Репрезентация образа России в медиадискурсе Германии в контексте Чемпионата мира по футболу 2018 // Вестн. Волгогр. гос. ун-та. Сер. 2: Языкознание. 2018. Т. 17, № 3. С. 148–157. DOI: 10.15688/jvolsu2.2018.3.15

Repina E.A., Zheltukhina M.R., Kovaleva N.A., Popova T.G., Garcia Caselles C. International Media Image of Russia: Trends and Patterns of Perception // XLinguae. 2018. Vol. 11, № 2. P. 557–565.

Ilyushkina M., Chudinov A. Metaphorical Modeling of Russia’s Image in the Mass Media: The Case of American Press // Язык и культура. 2019. № 45. С. 20–30. DOI: 10.17223/19996195/45/2

Будаев Э.В., Чудинов А.П. Метафора в политической коммуникации: моногр. М.: Флинта: Наука, 2008. 247 с.

Чудинов А.П. Метафорическая мозаика в современной политической коммуникации: моногр. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 2003. 248 с.

Калашникова Л.В. Метафора – мощный лингвистический инструмент, преобразующий действительность в мир воображаемый // Филол. науки. Вопр. теории и практики. 2011. № 3(10). C. 69–72.

Баранов А.Н. Метафорические модели как дискурсивные практики // Изв. Рос. акад. наук. Сер. лит. и яз. 2004. Т. 63, № 1. С. 33–43.

Lakoff G. The Contemporary Theory of Metaphor // Metaphor and Thought / ed. by A. Ortony. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1993. P. 202–251.

Баранов А.Н. О типах сочетаемости метафорических моделей // Вопр. языкознания. 2003. № 2. С. 73–94.

Чудинов А.П. Россия в метафорическом зеркале: Когнитивное исследование политической метафоры (1991–2000): моногр. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 2001. 238 с.

Рикёр П. Метафорический процесс как познание, воображение и ощущение // Теория метафоры: сб. / пер. под ред. Н.Д. Арутюновой, М.А. Журинской; вступ. ст. и сост. Н.Д. Арутюновой. М.: Прогресс, 1990. С. 416–456.

Соловьева А.С. Вербальная реализация социоморфной метафоры со сферой-мишенью «Евросоюз» в британских СМИ // Филол. науки. Вопр. теории и практики. 2013. № 4-2(22). C. 177–179.

Published

2020-12-25

How to Cite

ГОРНОСТАЕВА, Ю. А. (2020). Metaphorical Models of Discourse Designing of the Negative Image of Russia in Spanish Media. Vestnik of Northern (Arctic) Federal University. Series "Humanitarian and Social Sciences", (6), 47–53. https://doi.org/10.37482/2687-1505-V062