Relevance of Linguopragmatic Research into Educational Media Discourse
DOI:
https://doi.org/10.37482/2687-1505-V449Keywords:
educational system, educational discourse, categorical characteristics of educational discourse, educational media discourse, communicative space, linguistic pragmaticsAbstract
The purpose of this article is to substantiate the need to expand the research framework of the discourse – from pedagogical to educational – in whose system the interaction of participants in the educational process is initiated. Educational discourse, whose active subjects include not only teacher and student, but also parents, experts, administrators, authors of educational texts and so on, is considered as a generic concept that includes pedagogical discourse. In this article, educational discourse and its subtypes are studied from the standpoint of linguistic pragmatics as a hypertextual system in combination with a wide range of extralinguistic factors that allow us, based on the content-semantic and genre classification, to distinguish educational media discourse as a separate subtype of educational discourse and to explore the transformation of the individual and supra-individual communicative space of its subjects in the context of total informatization of society in general and the educational system in particular. Novel means, formats and channels of perception and transmission of information that cause changes in the traditional anthropological speech models as well as lead to the emergence of new anthropomorphic communication models in the educational media discourse appear to be a promising material for future linguopragmatic research. Realization of the theoretical and methodological potential of these studies will expand the model of institutional description of pedagogical discourse (formulated by V.I. Karasik and representatives of his scientific school) to the format of educational discourse and transpose it to the model of educational media discourse. In addition, it will introduce into the research field the pragmatic parameter of successful verbal interaction of active subjects of educational media discourse, thus contributing to a comprehensive substantiation of the model of educational media discourse as a multidimensional sense- and form-generating communicative system.
Downloads
References
Карасик В.И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2002. 477 с.
Гончарова М.А., Никитин В.Н. Институциональность образовательного дискурса в условиях цифровизации // Вестн. Самар. ун-та. История, педагогика, филология. 2021. Т. 27, No 2. С. 139–145. http://doi.org/10.18287/2542-0445-2021-27-2-139-145
Пичугина В.К. Образовательный, педагогический и антропологический дискурсы в современной педагогике // Инновации в образовании. 2010. No 11. С. 99–110.
Галушко Т.Г. Перспективные направления развития образовательного дискурса: конструктивизм и герменевтика // Изв. Рос. гос. пед. ун-та им. А.И. Герцена. 2020. No 197. С. 113–120. https://doi.org/10.33910/1992-6464-2020-197-113-120
Пеньков Б.В. Интердискурсивность: образовательный дискурс // Вестн. Ассоц. вузов туризма и сервиса. 2011. No 1. С. 67–74.
Артюхова И.С. Образовательный дискурс как система ценностно-смысловой коммуникации субъектов образовательного процесса // Развитие соврем. образования: теория, методика и практика. 2016. No 1 (7). С. 56–59.
Найден Е.В. Жанровое своеобразие научно-образовательного дискурса современного вуза: к постановке проблемы // Изв. Томск. политехн. ун-та. 2010. Т. 316, No 6. С. 220–224.
Эмер Ю.А., Андриевская С.А. Академический военно-образовательный дискурс: к модели описания // Вестн. Томск. гос. пед. ун-та. 2023. No 6 (230). С. 49–57. https://doi.org/10.23951/1609-624X-2023-6-49-57
Анисимова А.Т. Студенческий отзыв о преподавателе как оценочный речевой жанр в российском и американском образовательных дискурсах // Жанры речи. 2021. No 2 (30). С. 109–117. https://doi.org/10.18500/2311-0740-2021-2-30-109-117
Сергеева О.В. Лингвоэкологические проблемы современного образовательного медиадискурса // Вестн. Челяб. гос. ун-та. 2023. No 9 (479). С. 70–82. https://doi.org/10.47475/1994-2796-2023-479-9-70-82
Желтухина М.Р. Тропологическая суггестивность масс-медиального дискурса: о проблеме речевого воздействия тропов в языке СМИ. М.: ИЯ РАН; Волгоград: ВФ МУПК, 2003. 654 с.
Матвеева Г.Г., Бутусова А.В., Ломова О.Е., Моисеенко Л.А., Одарюк И.В., Чигридова Н.Ю. Теория и практика анализа текста в аспекте скрытой прагмалингвистики. Ростов н/Д.: ИУБиП, 2007. 196 с.
Мартыненко Г.Я. Методы статистического моделирования в языкознании // Приклад. языкознание. СПб.: Изд-во СПбГУ, 1996. 525 с.
Штерн Б.Н. Статистическая обработка экспериментальных данных // Приклад. языкознание. СПб.: Изд-во СПбГУ, 1996. 525 с.
Матвеева Г.Г. Особенности контент-анализа при обработке данных объективного прагмалингвистического эксперимента в рамках скрытой прагмалингвистики // Язык. Дискурс. Текст. Ростов н/Д.: Изд-во РГПУ, 2004. Ч. 2. С. 125–129.
Матвеева Г.Г., Ленец А.В., Петрова Е.И. Основы прагмалингвистики. М.: Флинта, 2013. 232 с.
Долгоруков В.В. Новые книги по лингвистической прагматике // Эпистемология и философия науки. 2013. Т. 35, No 1. С. 246–249. https://doi.org/10.5840/eps201335196
Clark R. Meaningful Games: Exploring Language with Game Theory. Cambridge: MIT Press, 2011. 354 p. https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262016179.001.0001
Wilson D., Sperber D. Meaning and Relevance. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 2012. 398 p.
Geurts B. Quantity Implicatures. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 2011. 212 p. https://doi.org/10.1017/CBO9780511975158
Мурашова Е.А. Вербальная объективизация субъективной информации (на уровне прагматических компонентов контекстного значения): дис. ... д-ра филол. наук. Таганрог, 2024. 343 с.
Мурашова Е.А. Общие тенденции актуализации фатических речевых средств в русско-, немецко- и англоязычных телеинтервью // Медиалингвистика. 2024. Т. 11, No 2. С. 200–208.
Мурашова Е.А. Вербальные фатические паттерны в русско-, немецко- и англоязычном экзаменационном дискурсе // Вестн. Сев. (Арктич.) федер. ун-та. Сер.: Гуманит. и соц. науки. 2024. Т. 24, No 1. С. 28–37. https://doi.org/10.37482/2687-1505-V307
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Евгения Анатольевна Мурашова (Автор)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.