Comments in the Blogosphere as a Source for Religious Studies (Based on the Orthodox Segment of the Internet)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37482/2687-1505-V353

Keywords:

digitalization of religion, religious blogosphere, religious Internet comment, social mythology, information technology

Abstract

Online materials on religious topics are actively commented on by users, resulting in the formation of a textual space of religious Internet comments. As a form of rapid response to the news, comments in the blogosphere are an important source that allows us, taking into account representativeness criteria, to analyse trends in the dynamics of the religious situation in near-real time. The authors of such comments primarily adopt the following roles: a strict adherent of religious rules; a fanatic prone to radicalism (extremism); a modernist advocating a “comfortable church”; a prayerful peacemaker calling for peace and harmony; an exposer of various (real or imaginary) vices of “church life”; a cleric making a pretence to be an expert. The communicative strategies depend on the role assumed; however, sufficient competence or even simple awareness is oftentimes not expected from a commenter. In fact, the genre of commenting does not require competence: in most cases anyone can comment on anything. The analysis of comments allows us to identify the specifics of value-based evaluative activity, including users’ religious preferences and their attempts to form public opinion. This is achieved through the use of special methods of presenting information as well as throgh the specifics and ability of a text to establish the necessary associations and images. Particular attention is paid to the strategy of creating a negative image. From the point of view of content and pragmatics, the following types of comments can be distinguished: informative, evaluative, destructive, apologetic (polemical), and manipulative. This typology of comments can be used when conducting content and intent studies of the religious blogosphere as well as analysing the dynamics of the religious situation and various processes of the religious semiosphere.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aleksandr M. Prilutskiy, The Herzen State Pedagogical University of Russia

Dr. Sci. (Philos.), Prof., Head of the Department of the History of Religion and Theology, The Herzen State Pedagogical University of Russia

References

Аймалова Ю.А. YouTube как канал влияния на общественное мнение // Вестн. науки. 2022. Т. 1, № 3(48). С. 10–23.

Коваленко В.Д. Медиатизация православия как исследовательское поле // Концепт: философия, религия, культура. 2023. Т. 7, № 4(28). С. 76–97. https://doi.org/10.24833/2541-8831-2023-4-28-76-97

Лученко К.В. Интернет и религиозные коммуникации в России // Медиаскоп. 2008. № 1. С. 3–10.

Лученко К.В. Религия как тематический сегмент интернет-телевещания // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 10: Журналистика. 2009. № 4. С. 104–108.

Прилуцкий А.М., Лебедев В.Ю. Семантика и семиотика мифологизированного информационного скандала: моногр. СПб.: ООО «Медиакросс», 2021. 159 с.

Прилуцкий А.М. Апологетический комментарий в Интернет-дискурсе «Царя-схимитрополита Зосимы» // Тр. каф. богословия С.-Петерб. Дух. Акад. 2023. № 3(19). С. 106–117.

Ульянова М.А. Основные особенности Интернет-блога и комментария к блогу // Научные труды Калужского государственного университета имени К.Э. Циолковского. Серия: Гуманитарные науки. Калуга: Изд-во КГУ им. К.Э. Циолковского, 2015. С. 358–362.

Гук О.А., Кульчейко И.С. Социальные сети как инструмент взаимодействия с клиентами и продвижения товаров и услуг // МедиаVектор. 2023. № 7. С. 21–25.

Горобец А.Ф. Эмотивная составляющая компьютерного дискурса на материале публикаций страницы фейсбука Натали Штуцман и Ютуб канала Московского филармонического общества // Русистика без границ. 2023. Т. 7, № 2. С. 7–15.

Ульянова М.А., Васильев Л.Г. Лексические средства выражения эмотивности в спортивном блоге и комментарии // Вестн. Удмурт. ун-та. Сер.: История и филология. 2016. Т. 26, № 2. С. 117–127.

Никулич Ю.В. Рискогенность публичной истории в цифровой среде (на примере российского видеоблогинга 2020-х гг.) // Цифр. социология. 2023. Т. 6, № 3. С. 11–20. https://doi.org/10.26425/2658-347X-2023-6-3-11-20

Балахонская Л.В., Быков И.А. Речевая агрессия в политических блогах радиостанции «Эхо Москвы» // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Яз. и лит. 2018. Т. 15, № 3. С. 492–506. https://doi.org/10.21638/spbu09.2018.313

Крутова И.Н. Эмотивно-дискурсивное пространство «комментария» к публицистическому блогу // Гуманит. исслед. 2019. № 1(69). С. 32–36.

Дахалаева Е.Ч. Интернет-комментарий и интернет-отзыв: параметры жанрового разграничения // Соврем. проблемы науки и образования. 2014. № 6. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=16222 (дата обращения: 20.05.2024).

Кораблева Г.Б., Кульминская А.В. Интернет-дискуссии как инструмент формирования общественного мнения // Дискуссия. 2011. № 9(17). С. 143–148.

Шляховой Д.А. Коммуникативные стратегии и способы выражения языковой личности блогера (на материале немецкой военной блогосферы) // Филология и человек. 2019. № 3. С. 41–54. https://doi.org/10.14258/filichel(2019)3-04

Пащенко М.А. Оценочный потенциал мифологической лексики в русскоязычных текстах общественно-политической тематики // Интерпретация текста: лингвистический, литературоведческий и методический аспекты: материалы XI Междунар. науч. конф. Чита: ЗабГУ, 2018. С. 80–83.

Глазкова С.Н. Речевое саморазоблачение в фейк-роликах // Наука XXI века: проблемы, поиски, решения: материалы XLVI науч.-практ. конф. Челябинск: Изд-во Челяб. гос. ун-та, 2022. С. 208–218.

Жафярова М.Н. О практических подходах к формированию цифровой этики современного педагога в социальных сетях // Ценности и смыслы. 2022. № 6(82). С. 136–151. https://doi.org/10.24412/2071-6427-2022-6-136-151

Девнина Г.С. Роль социального мифа во внутригосударственных политических кризисах России: социально-философский анализ // Вестн. Сев. (Арктич.) федер. ун-та. Сер.: Гуманит. и соц. науки. 2017. № 4. С. 61–69. https://doi.org/10.17238/issn2227-6564.2017.4.61

Ельчанинов А., Эрн В., Флоренский П. История религии. 2-е изд. М.; Париж: Рус. путь – YMCA Press, 2004. 256 с.

Лукьянов Г.И., Митрофанов А.А. Современные социальные мифы в деятельности социального субъекта // Экон. и гуманит. исслед. регионов. 2017. № 6. С. 85–88.

Егорова М.А. Оценочный комментарий в социальных сетях (на материале комментариев к новостным постам) // Современная филология: теория и практика: материалы XIV Междунар. науч.-практ. конф. М.: Спецкнига, 2013. С. 112–117.

Published

2024-07-01

How to Cite

Prilutskiy А. М. (2024). Comments in the Blogosphere as a Source for Religious Studies (Based on the Orthodox Segment of the Internet). Vestnik of Northern (Arctic) Federal University. Series "Humanitarian and Social Sciences", 24(3), 111–120. https://doi.org/10.37482/2687-1505-V353