The Logical and Compositional Organization of the Lecture (Based on a Lecture from M. Mamardashvili’s Course “Lectures on Proust”)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37482/2687-1505-V065

Keywords:

academic discourse, lecture genre, chronotope

Abstract

Functional and stylistic studies give us an idea of linguistic features of speech products, thus enabling style identification. These specific features become most recognizable when comparing styles. Discourse studies, on the contrary, are mainly focused on understanding and describing basic factors of creating a form of a literary language (style) and factors that determine the characteristics of speech products in individual situations within a socially significant sphere. This article presents an analysis of the logical and compositional organization of the lecture as a genre of academic discourse, taking a university lecture from M. Mamardashvili’s course on M. Proust as an example. The specific nature of the lecture genre in academic discourse is determined by its basic function in the teaching process implemented in direct dialogue with the audience. The research is based on the thesis that a lecture is an event that can be analysed using the concept of chronotope. The use of this concept beyond the analysis of fiction is relevant since spatiotemporal coordination is mandatory for any speech product, regardless of the sphere it is created in or the functions it performs. The main feature of the lecture chronotope is multi-level organization, since a lecture has its own internal spatiotemporal coordinates. The lecture chronotope is explicated at different levels of the text (compositional, lexical and grammatical), which are interconnected. Considering this, two interconnected frameworks of the lecture – structural and semantic – are singled out; they provide the logical and compositional organization of the material, which is important to ensure students’ understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Александра Андреевна ТАЛАНИНА, Saint-Petersburg Mining University

аспирант кафедры русского языка и литературы

References

Academic Listening: Research Perspectives / ed. by J. Flowerdew. Cambridge: Cambridge University Press, 1994. 316 p.

Thompson S. Frameworks and Contexts: A Genre-Based Approach to Analysing Lecture Introductions // Engl.Specif. Purp. 1994. Vol. 13, № 2. P. 171–186.

Yaakob S. A Genre Analysis and Corpus Based Study of University Lecture Introductions. Unpublished Doctoral thesis, The University of Birmingham. Birmingham, 2013. 316 p.

French S., Kennedy G. Reassessing the Value of University Lectures // Teach. High. Educ. 2017. Vol. 22, № 6. P. 639–654. DOI: 10.1080/13562517.2016.1273213

Thompson S.E. Text-Structuring Metadiscourse, Intonation and the Signalling of Organisation in Academic Lectures // J. Engl. Acad. Purp. 2003. Vol. 2, № 1. P. 5–20.

Цин Я. Местоимения первого и второго лица как средство диалогизации в лекционной коммуникативной практике // Вестн. Перм. ун-та. Рос. и зарубеж. филология. 2017. Т. 9, вып. 1. С. 87–92. DOI: 10.17072/2037-6681-2017-1-87-92

Дронова Г.Е. Коммуникативная категория «ясность речи» в жанре лекции: дис. ... канд. филол. наук. Екатеринбург, 2006. 165 c.

Дронова Г.Е. Стилистические конфликты в ситуации учебно-научного общения // Филол. науки. Вопр.теории и практики. 2016. № 6(60), ч. 3. C. 86–88.

Бурмакина Н.Г., Куликова Л.В. Академический дискурс: Институциональность, стиль, жанры: моногр. М.,2019. 200 с.

Нечаева Н.В. Популярная публичная лекция жанра talk: особенности языка и стиля // Изв. Рос. гос. пед. ун-та им. А.И. Герцена. 2016. № 180. С. 17–22.

Нагиева Е.Б. Средства диалогичности публичной лекции в аспекте специфики жанра // Коммуникатив.исслед. 2015. № 4(6). С. 80–87.

Пиротти Н.В. Отбор коммуникативного минимума для чтения текстов по специальности: 1 курс, естественнонаучный профиль: дис. ... канд. пед. наук. М., 1985. 183 с.

Зелеева В.П. Коммуникативное событие и его анализ в образовательном пространстве вуза // Образование и саморазвитие. 2012. № 2(30). С. 30–34.

Общая психология: слов. / под ред. А.В. Петровского. М.: ПЕР СЭ, 2005. 251 с. (Психологический лексикон. Энциклопедический словарь в шести томах).

Ухтомский А.А. Доминанта. Статьи разных лет. 1887–1939. СПб.: Питер, 2002. 448 с.

Бахтин М.М. Формы времени и хронотопа в романе. Очерки по исторической поэтике // Бахтин М.М. Вопросы литературы и эстетики. Исследования разных лет. М.: Худож. лит., 1975. С. 234–407.

Мамардашвили М.К. Психологическая топология пути. Т. 1. М. Пруст «В поисках утраченного времени». М.: Фонд Мераба Мамардашвили, 2015. 1072 с.

Подорога В.А. Проект и опыт (Г. Щедровицкий и М. Мамардашвили: сравнительный анализ стилей мышления) // Познающее мышление и социальное действие. Наследие Г.П. Щедровицкого в контексте отечественной и мировой философской мысли. М.: Ф.А.С.-медиа, 2004. С. 429–523.

Полонников А. Социальное действие лекции (Конструирование академической реальности) // Академическая лекция: преподавание и исследование: сб. науч. ст. / под ред. Т.В. Тягуновой, А.А. Полонникова. Минск: БГУ, 2010. С. 155–164.

Кожевникова К. О смысловом строении спонтанной устной речи // Новое в зарубежной лингвистике. Вып. 15. Современная зарубежная русистика. М.: Прогресс, 1985. С. 512–529.

Cantillon P. Teaching Large Groups // BMJ. 2003. Vol. 326. Art. № 437.

Published

2020-12-25

How to Cite

ТАЛАНИНА, А. А. (2020). The Logical and Compositional Organization of the Lecture (Based on a Lecture from M. Mamardashvili’s Course “Lectures on Proust”). Vestnik of Northern (Arctic) Federal University. Series "Humanitarian and Social Sciences", (6), 72–81. https://doi.org/10.37482/2687-1505-V065