Theoretical Prerequisites for Studying Phraseological Terms and Their Variants in Business English

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37482/2687-1505-V338

Keywords:

phraseology, phraseological terms, phraseologization of terms, terminologization of phraseological units, motivation of a term, phraseological variant, terminological variant, business English

Abstract

This article studies theoretical material in the field of phraseology and terminology of business English, placing special emphasis on the variability of phraseological units and terms. The paper presents an analytical review of recent and relevant dissertations, monographs and research articles on business phraseology and terminology as well as variability thereof. The lexical composition of business language and the role of phraseological units in it are examined. The review lists a number of articles explaining the trend towards phraseologization of numerous terms used in business communication. Further, the paper studies current views on the structure of the meaning of the term and examines three main approaches to the definition of the term. Special attention is paid to the motivation of terms and lack of motivation of phraseological terms. The process of terms becoming phraseological units and vice versa is investigated, as well as the transfer of existing phraseological terms into a new phraseological-semantic field; terms describing these processes are considered. Further, the review mentions academic works looking into ways of enriching the terminology of modern business English with new phraseological terms, which include metaphorical and metonymic interpretations of the prototype. In addition, studies into phraseological variation are presented, analysing the concept of phraseological variant and its typological classifications; works on terminological variation are listed. The phenomenon of variation is considered in terms of both expression and content. The review of existing scholarly works confirms the need for further careful research into phraseological terms and their variants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tat’yana N. Fedulenkova, Vladimir State University, Vladimir, Russia

Dr. Sci. (Philol.), Assoc. Prof., Prof. at the Department of Foreign Languages of Professional Communication, Vladimir State University

Anna I. Kontanistova, Vladimir State University, Vladimir, Russia

Postgraduate Student, Department of Foreign Languages of Professional Communication, Vladimir State University

References

Тимченко Н.М. Деловое общение как феномен культуры: моногр. М.: Директ-Медиа, 2019. 273 с.

Nazarova T.B. Special Phraseology in Business English Vocabulary: Forms and Functions // J. Sib. Fed. Univ. Humanit. Soc. Sci. 2022. Vol. 15, № 12. Р. 1908–1917. https://doi.org/10.17516/1997-1370-0545

Fedulenkova T.N. Terminology vs Phraseology: Meaning Transfer in Business Terms // Res. Result. Theor. Appl. Linguist. 2022. Vol. 8, № 4. P. 41‒56. https://doi.org/10.18413/2313-8912-2022-8-4-0-4

Куликова И.С., Салмина Д.В. Введение в металингвистику: (системный лексикографический и коммуникативно-прагматический аспекты лингвистической терминологии). СПб.: Сага, 2002. 351 с.

Лейчик В.М. Терминоведение. Предмет, методы, структура. 3-е изд. М.: Изд-во ЛКИ, 2007. 256 с.

Сложеникина Ю.В. Термин: живой как жизнь (почему термин может и должен иметь варианты) // Информ. гуманит. портал «Знание. Понимание. Умение». 2010. № 5. URL: http://www.zpu-journal.ru/e-zpu/2010/5/Slozhenikina/ (дата обращения: 29.03.2024).

Гусева Е.И. Динамика термина: Заимствование. Обновление метаязыка. Развитие лингвистической теории. Мариуполь: Ультрамарин, 2012. 332 с.

Суперанская А.В., Подольская Н.В., Васильева Н.В. Общая терминология. Вопросы теории / отв. ред. Т.Л. Канделаки. 6-е изд. М.: ЛИБРОКОМ, 2012. 248 с.

Федуленкова Т.Н., Контанистова А.И. Проблемы структуры значения термина // Вестн. Нижегор. лингвист. гос. ун-та им. Н.А. Добролюбова. 2023. № 61. С. 191–197.

Никулина Е.А. Терминологизмы как результат взаимодействия и взаимовлияния терминологии и фразеологии современного английского языка: дис. … д-ра филол. наук. М.: МПГУ, 2005. 363 с.

Кунин А.В. Асимметрия в сфере фразеологии // Вопр. языкознания. 1988. № 3. С. 98–107.

Пономаренко В.А. Фразеологические единицы в деловом дискурсе (на материале английского и русского языков): дис. … канд. филол. наук. Краснодар, 2007. 213 с.

Шкилев Р.Е. Метонимический перенос в устойчивых терминологических словосочетаниях (на примере юридической терминологии в английском и русском языках): дис. … канд. филол. наук. Казань, 2005. 194 с.

Федуленкова Т.Н. Лексическая вариантность в деловой фразеологии // Вестн. Череповец. гос. ун-та. 2022. № 1(106). С. 127–139. https://doi.org/10.23859/1994-0637-2022-1-106-11

Исакова Л.Д. Многообразие языков в их вариативности: моногр. М.: Проспект, 2022. 176 с.

Назарова Т.Б. Динамические процессы в словарном составе английского языка делового общения // Уч. зап. ОГУ. Сер.: Гуманит. и соц. науки. 2014. № 1. С. 271–275.

Валуева А.В. Анализ банковской фразеологии по словарю // Дни науки студентов Владимирского государственного университета имени Александра Григорьевича и Николая Григорьевича Столетовых: сб. материалов науч.-практ. конф., Владимир, 21 марта – 8 апреля 2022 г. Владимир: Изд-во ВлГУ, 2022. С. 1221‒1226. URL: https://sci.vlsu.ru/main/3.aspx?ysclid=lugqm5v9uu600789313 (дата обращения: 29.03.2024).

Кунин А.В. Основные понятия английской фразеологии как лингвистической дисциплины и создание англо-русского фразеологического словаря: дис. … д-ра филол. наук. М.: МГПИИЯ, 1964. 1229 с.

Лейчик В.М. Терминоведение: Предмет, методы, структура. М.: Либроком, 2009. 256 с.

Сложеникина Ю.В. Основы терминологии: Лингвистические аспекты теории термина. М.: URSS, 2013. 120 с.

Чан Тхи Хуен Чанг. Синонимия и вариативность терминологических словосочетаний макрополя «деловой английский» (Business English): дис. … канд. филол. наук. М.: МГЛУ, 2020. 230 с.

Published

2024-05-07

How to Cite

Fedulenkova Т. Н., & Kontanistova А. И. (2024). Theoretical Prerequisites for Studying Phraseological Terms and Their Variants in Business English. Vestnik of Northern (Arctic) Federal University. Series "Humanitarian and Social Sciences", 24(2), 102–113. https://doi.org/10.37482/2687-1505-V338

Most read articles by the same author(s)